Review: Gravitar Recharged

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Retro graphics vertaald naar de moderne tijd met een cleane art-stijl
  • Voorspelbare besturing
  • Geschikt voor korte stints
  • Uitdagend zonder frustrerend moeilijk te worden

• Uiteindelijk weinig omvattend

Atari is al een tijdje bezig met de productie van hun ‘Recharged’ reeks, waarbij ze klassieke franchises zoals Missile Command en Breakout (die we eerder reviewden) in een glanzend neon jasje steken om het klassieke arcadeplezier naar een nieuwe generatie te brengen. De laatste hiervan is Gravitar; een schietgame in een space-setting met een draai-en-burst-gameplay dat gedurende de vroege jaren van de gamesindustrie best een populair genre vormde. Dit soort games waren zo ongeveer de eerste kennismaking met games in het algemeen voor uw reviewer, dus deze ‘Recharged’ uitvoering wilden we wel even checken.

Gravitar Recharged is een pure arcade game; het gaat om het najagen van de hoogste score en het tonen van je skills. We zien in deze Recharged-uitvoering de sfeer van de oude game eigenlijk perfect terug, zelfs met deze vernieuwde insteek met neon-graphics waardoor de uiterlijke sfeer uiteraard een stuk meer leven gekregen heeft. We hebben in deze nieuwe versie ook de beschikking over een lokale co-op modus.

Het spel begint met een setting waarin je rond een zon zweeft en waar je vrij kan rondvliegen. In een baan rond de zon vind je echter ook kometen die je kapot kunt schieten en planeten die je kan bezoeken voor het uitvoeren van missies. Deze missies zijn in principe waar de game om draait. Ze variëren van het simpelweg vernietigen van alle vijanden tot het stelen van documenten, het opblazen van reactoren of het opzetten van sensoren. Zodra een missie is voltooid, wordt je verteld de betreffende planeet te verlaten en zie je deze vervolgens verdwijnen. Heb je alle missies/planeten voltooid, dan ga je naar een nieuw sterrenstelsel en begint het verhaal opnieuw.

Een basis gameplay-element is dat je steeds naar de oppervlakte getrokken wordt met je schip. Dit compenseer je steeds door de andere kant op te vliegen terwijl je ook nog in de juiste richting probeert te vliegen om je missie te voltooien. Je hebt hierbij slechts een beperkte hoeveelheid brandstof. Is deze op, dan val je naar de oppervlakte en verlies je een van je drie levens. Extra brandstof kan worden opgepikt in de levels, naast andere power-ups die kunnen gaan over bijvoorbeeld tijdelijke onkwetsbaarheid of een ander soort wapen.

Ondanks dat de gameplay in de basis hetzelfde is als zoveel jaar geleden, valt er eigenlijk niets negatiefs over te zeggen. Het werkt voor wat het moet zijn nagenoeg perfect. Lukt iets niet, dan ligt het gewoon aan de speler. Het vergt vaak wat geduld en precisie, maar is nooit oneerlijk of geluk-vergend.

Over het geheel genomen, is Gravitar Recharged precies wat het moet zijn. Een geactualiseerde versie van Gravitar zonder dat iets veranderd is aan de gameplay of sfeer die men in 1982 bedacht, terwijl het toch fris over komt in deze tijd. Een game die je effe voor een paar minuten kan oppakken, of juist een stuk langer speelt om je score zo hoog mogelijk in te zetten. Voor uw reviewer zijn dit soort games het type dat gespeeld wordt tijdens het kijken van een praat- of actualiteitenprogramma waarvan de beelden niet perse interessant zijn. Het is dus geen game waar deze met enorm veel aandacht aan gaat zitten; tenminste, we denken dat voor de meeste mensen voor wie deze game interessant is, deze game met een dergelijk lage intensiteit gespeeld zal worden. Maar ook games die je even in korte stints speelt hebben hun waarde bewezen voor mensen die de behoefte hebben aan een snelle retro-fix.