Review: LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Erg mooi
  • Erg veel verhaal
  • Enorm goed gevoel voor humor

• Gameplay wordt wel erg langdradig

Iedere keer dat ik een LEGO game ter review krijg, hoop ik stiekem op een wereldschokkende verandering. Bij LEGO Star Wars: The Skywalker Saga blijft het echter bij de oude, vertrouwde gameplay en humor.

Onlangs ben ik er met mijn zoontje aan begonnen. Hij is nu 9 jaar en voor mijn gevoel klaar voor het complexe, maar humoristische verhaal van Star Wars. De eerste vijf films zijn achter de kiezen en hij is dolenthousiast. Het is een feest van herkenning. Zeker na alle LEGO Star Wars games die hij afgelopen jaar heeft gespeeld. De release van LEGO Star Wars: The Skywalker Saga kon dan ook op geen beter moment komen.

Het hele verhaal, of het verhaal tot nu toe

Je weet nooit wat Disney doet. In 2007 verscheen LEGO Star Wars: The Complete Saga. Het complete verhaal dachten we, maar niet veel later kondigde Disney aan in een nieuwe serie films te investeren. Met LEGO Star Wars: The Skywalker Saga richt de ontwikkelaar van de game zich dan ook veilig op het verhaal in de eerste 9 films. Dit maakt ook dat dit de grootste LEGO Star Wars game tot nu toe is geworden.

Zoals we gewend zijn, kunnen we de game trouw aan het verhaal spelen. Netjes zien hoe Anakin transformeert in Darth Vader, of meteen starten als Darth Vader en zo onze eigen mindf*ck opbouwen in het vrolijke universum van de gameserie.

Op die manier kun je als speler ook zelf bouwen aan de humor in de game. Want die is zeer uitgebreid aanwezig in de titel. Waar Star Wars zelf al redelijk wat humor bevat, heeft LEGO Star Wars geen enkele moeite om nog meer grappen in het verhaal te introduceren. Grappen die soms ook echt alleen maar kunnen door de humor die je met de brick kunt maken.

Same old, same old

Het probleem van de game zit hem in de engine. Een beetje tegenstanders meppen en schieten. Omgeving aan gort slaan om er op autopiloot iets van te bouwen en weer verder. Qua gameplay zien we niets, echt niets Nieuws over de zon. Okay, de engine is goed. Zeker voor Jonge gamers. Maar met zo’n lange titel als deze… slaat toch ook daar de verveling op het gegevens moment echt wel toe. Wanneer het voltooien van het verhaal en het ervaren van alle grappen het enige doel nog zijn voor de kids, weet je dat de titel toch echt wel een beetje uit balans is geraakt.

Voor de fans is het supertof dat je de saga met andere karakters kunt spelen dan die in de originele vertelling worden gebruikt. Daarvoor moet je al die delen en karakters wel eerst uitgespeeld hebben.

Prachtig, dat zeker

Maar dan weer even terug naar de complimenten. Je zou verwachten dat, met 9 films te verwerken, het team zich er wat gemakkelijk van af zal maken als het gaat om de omgevingen waarin je speelt. Daar weten de ontwikkelaars achter de title dan weer te verbazen. Het maakt niet uit in welk deel van het universum je aan het spelen bent, LEGO Star Wars: The Skywalker Saga ziet er altijd geweldig uit. Natuurlijk komt dit een beetje door de power van de Xbox Series X en de Philips OLED 806 TV waarop ik speel, maar het is toch ook de aandacht voor details die hierin een belangrijke rol speelt.

Conclusie LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga belooft de grootste LEGO Star Wars game tot nu toe te zijn. Door te blijven hangen in de aloude gameplay die we al jaren voorgeschoteld krijgen, is de game ook de meest langdradige LEGO Star Wars titel tot nu toe geworden. Zelfs mijn kids klaagden na enkele uren in de game dat het wel heel erg hetzelfde is. De grootste lol zit hem in de grappen, maar dat alleen is dus niet genoeg voor een topscore.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga kopen