Review: Breakout Recharged – Modernisering van een Atari-klassieker

• Modernisering geluid en graphics geslaagd
  • Gameplay verfrist met nieuwe elementen
  • Nieuwe gamemodi

• Geluksfactor soms te groot
  • Ietwat prijzig

Al enige tijd worden Atari’s klassiekers opnieuw uitgebracht in een nieuwe iteratie die het label ‘Recharged’ hebben meegekregen. De laatste game die deze behandeling kreeg is Breakout.

Breakout is een van de oudste en iconische games die we uit de stal van Atari kennen. De game werd ontworpen door Atari-oprichter Nolan Bushnell, Steve Bristow en Steve Wozniak (later mede-oprechter van Apple). Iedereen is bekend met wat Breakout is zou je zeggen, maar zo niet: het is een game waarbij je een platformpje bestuurt onderaan het beeld en steeds een balletje naar boven moet kaatsen om daar een muur van stenen weg te tikken waarmee je punten verdient. Weet je het balletje niet terug te kaatsen, ben je af.

Graphics en geluid

Atari’s Recharged-label draait om het terugbrengen van klassieke arcadegames en ze te moderniseren met nieuwe graphics en geluid plus wat nieuwe opties. In lijn van eerdere Recharged-titels zien we in Breakout-Recharged weer de neon-achtige kleuren die subtiel en geleidelijk van tint veranderen. Het ziet er allemaal prima uit en nodigt uit om te blijven spelen. Op de hogere niveaus merken we soms wel het probleem dat met meerdere ballen en allerlei effecten als explosies, een schuddend scherm en powerups die naar beneden vallen, het scherm te druk is om het overzicht te houden. Misschien dat het ook deel is van de moeilijkheidsgraad, maar aangezien het gaat om grotendeels willekeurige weergaves, maakt het de geluksfactor iets te belangrijk. Iets dat je niet moet willen in een game waarin het eigenlijk puur om hand-oog coördinatie moet draaien.

Breakout Recharged is voorzien van een lekker opzwepende soundtrack die de ervaring compleet maakt. Ook de geluidseffecten zijn vrij dynamisch met vaak een goede punch. De gemaakte keuzes komen over als een moderne iteratie van de typische oude arcade-geluiden.

Breakout’s gameplay is uiteraard vrij rechttoe, rechtaan, maar in deze Recharged-iteratie vinden we de nodige toevoegingen. Naast power-ups zijn ook verschillende soorten stenen toegepast. Een paar noemenswaardige zijn bakstenen die zich vermenigvuldigen, bommetjes bevatten die naar beneden vallen, stenen met schiettorens die naar jou schieten en stenen die exploderen en overige stenen wegblazen wanneer je ze raakt.

Ook hier ondervonden we een probleem die de factor geluk iets te belangrijk maakt. Maar dan eens maakten we mee dat iets van een bom naar beneden viel en het balletje op dezelfde plek terecht kwam, en we dus geen mogelijkheid hadden om het balletje terug te kaatsen. Ja, het is mogelijk om steeds heel geconcentreerd ervoor te zorgen dat deze situatie niet speelt, maar het is een beetje kinderachtig om dit als onderdeel van de gameplay te maken naar het idee van uw reviewer. De gameplay wordt op momenten zeer snel, en je hebt soms al te maken met onoverzichtelijkheid door bepaalde grafische keuzes. Het moet uiteindelijk gaan om het feit dat je wel of niet snel genoeg bent om het balletje te kaatsen wanneer het gaat om het af gaan of niet, en niets meer.

Power-ups

De power-ups zijn leuk bedacht en vullen de gameplay aan. Je hebt power-ups die je platformpje tijdelijk upgraden, of het balletje. Je moet denken aan zaken als projectielen die drie kanten op schieten, of eenmalig een krachtige laser afschieten die een hele kolom wegblazen voor het platform, of, voor het balletje, dat deze explosieve eigenschappen krijgt, omringd wordt met miniballetjes, het balletje steeds vertragen wanneer deze in de buurt van de onderzijde komt zodat het makkelijker is deze terug te kaatsen en de klassieke extra balletjes zodat je meerdere balletjes tegelijkertijd in de gaten moet houden. De favoriet van uw reviewer was de power-up die tijdelijk het traject van het balletje laat zien zodat je wat makkelijker een strategie kan bepalen.

Gamemodi

Er zijn drie modi in de arcade-modus, Recharged (één leven en met power-ups), Classic (drie levens, geen power-ups) en Classic Recharged (drie levens met power-ups). Deze zijn leuk, maar we hadden graag een optie gehad om misschien het niveau wat sneller te laten stijgen. Zoals het nu is, duurt het best lang voordat je al het spektakel te zien krijgt en moet je steeds door een eerste fase die wat saai en repetitief is.

Extra opties in de gameplay vinden we in de vorm van een co-op modus voor 2 spelers, leaderboards voor elke modus en challenges die je kan najagen. Dit laatste is best een interessante modus wegens de unieke scenarios die voorgeschoteld worden.

Breakout: Recharged is een leuke iteratie van het klassieke spel geworden. Je hebt nog steeds de beproefde gameplay, met nu de doorgevoerde moderniseringen in termen graphics en gameplay. Door specifieke grafische keuzes is de geluksfactor soms iets te prominent maar dit nadeel kunnen we de game niet te zwaar nawegen.

Op het moment van schrijven kost de game 9 euro op Steam, wat misschien net wat te prijzig is gekeken naar wat voor games je voor deze prijs kan scoren. Maar de game is zeker leuk genoeg om eens op te pikken tijdens de sale en op tijden je hand-oogcoördinatie te testen wanneer je effe snel wat tussen wat activiteiten door een paar potjes van een simpele game wil spelen.

kopen

→ Check de laagste prijs bij Steam