Oppo Reno 6 Pro 5G
Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Gaat Nederland verkopers verantwoordelijk stellen voor software updates?

De wet moet nog langs de eerste kamer, maar mogelijk krijgt Nederland een hele rare wetgeving aangaande software updates van slimme apparaten. Niet de fabrikant, maar de verkoper gaat verantwoordelijk worden voor het beschikbaar stellen van software updates.

De nieuwe wetgeving stelt verkopers verantwoordelijk voor het deugdelijk en veilig houden van jouw slimme apparaten. Net als bij de Nederlandse garantiewetgeving is de duur van de updates proportioneel. Een duurder product dient dus langer van updates te worden voorzien dan een goedkoper product. Daarbij wordt de bewijslast ook omgekeerd. Het is dus aan de verkoper om te bewijzen dat jij niet goed met jouw apparaat bent omgegaan als jouw apparaat gehackt zou worden of wanneer bepaalde apps er niet meer op werken.

In Nederland kennen we ook al een garantiestelsel naar verwachte levensduur van een apparaat in plaats van de twee jaar garantie die in veel Europese landen de standaard is. Het probleem is dat je bij een claim dan moet bewijzen wat de verwachte levensduur van het apparaat mag zijn. In je recht staan en je recht krijgen zijn in de praktijk twee verschillende onderwerpen.

Eén reactie

  1. Dan krijgen we wellicht de tijd terug dat verkopers hun eigen software op telefoons zetten. Dat is immers hoe ze het beste deze zaken kunnen controleren. Als iemand bepaalde beveiligingsconstructen uitzet omdat ze bijv. een app willen sideloaden, moet de winkelier dat natuurlijk wel kunnen zien.

    Privacy wordt er dus ook door geraakt. Ook kan eigen software invloed op de prestaties hebben, want ze zullen niet voor ieder toestel een eigen skin optimaliseren. En updates die fabrikanten uitgeven worden ook veel later pas doorgevoerd, als ze überhaupt doorgevoerd worden. Want nieuwe versies van een OS zijn niet perse veiliger en oude versies worden nog steeds geüpdatet. Ook werkt dit in het voordeel van Apple, want die zijn groot genoeg om een samenwerkingsverband aan te gaan terwijl er minder fragmentatie is voor een winkelier om goede software voor toestellen te schrijven.

    Ik denk dat het naïef is om te denken dat winkeliers telefoons die weinig geüpdatet worden, niet meer gaan inkopen en dat zo de hele industrie zich zou verbeteren.

    En dan kun je ook nog eens navragen over wat het doet met prijzen.

Laat een antwoord achter aan jdas Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.