Halo Infinite Hardware
Arjan Olsder
Arjan Olsder

Zo groot wordt Microsoft in gaming

In 2000 werd Microsoft Games opgericht. Na een jaar doopte Microsoft deze afdeling al om in Microsoft Game Studios. In 2011 hernoemde Microsoft de divisie om in Microsoft Studios om in 2019 Xbox Game Studios te gaan heten. In die jaren kocht Microsoft de ene na de andere studio op.

Eerder deze week liet Microsoft weten van plan te zijn een monsterovername af te ronden. Doel van de overname is Activision Blizzard. Met een bod van $68,7 miljard op tafel is de uitgever akkoord. Een mooi moment om de balans op te maken van wat nu de op twee na grootste speler in games ter wereld zal zijn. Alleen het Japanse Tencent en Sony PlayStation zijn nog groter.

Het overnamepad in gaming begon in het jaar 2000. Microsoft nam haar belangrijkste studio tot nu toe over. Bungie werd onderdeel van MS en ontwikkelde de Xbox exclusive Halo series. Dat jaar werden ook NetGames en Digital Anvil overgenomen.

De overnamen smaakten duidelijk naar meer voor Microsoft. Zo werd in 2001 Ensemble Studios overgenomen. Deze studio zat achter het succesvolle Age of Empires. Pas in 2002 kwam de volgende overname. Ook nu weer een studio met sterke titels en wel Rare. Deze studio ontwikkelde vooral Nintendo games. Denk aan titels als Donkey Kong en het roemruchte GoldenEye 007. Na Rare bleef het jaren stil.

Hoewel Microsoft in andere onderwerpen overnames bleef plegen, kwam pas in 2006 een nieuwe gamestudio op de radar van het bedrijf. Lionhead Studios werd overgenomen. Lionhead zou befaamd worden om de bijzondere Fable series die het voor Xbox ontwikkelde. Vlak na deze overname werd ook Massive Incorporated voergenomen. Dit bedrijf maakte geen games, maar was gespecialiseerd in in-game advertenties.

Na drie jaar van stilte, kocht Microsoft in 2009 het bedrijf BigPark. BigPark was gespecialiseerd in web based games. Na opnieuw een jaar stilte werd in 2011 Twisted Pixel Games toegevoegd. Opvallend genoeg wist deze studio zich in 2015 alweer los te wegen van Microsoft. Mogelijk omdat het bedrijf in die jaren geen echt bijzondere titels in de markt wist te zetten.

In 2012 werd Press Play uit Denemarken onderdeel van Microsoft. De studio was bekend om haar Max & the Magic Marker series. In 2016 werd de studio gesloten.

In 2014 was er een overname die echt impact maakte op Microsoft als gaming partij. Minecraft was al jaren populair op zo ongeveer ieder platform. Een groot commercieel plan zat er toen nog niet achter. Ontwikkelaar Mojang verkocht Minecraft dat jaar aan Microsoft. Nog altijd is Minecraft op vele platformen te spelen en een enorm succesverhaal voor Microsoft.

In 2015 kocht Microsoft de studio Incent Games. Deze studio was gespecialiseerd in de gameification van salesprocessen. Uiteraard viel deze overname uiteindelijk onder de zakelijke softwaretak van Microsoft.

In 2015 deed Microsoft ook een aankoop om zich te wapenen tegen de het grote Unity. Microsoft kocht de Havoc gaming engine. Een engine waar nog steeds vele games gebruik van maken.

In 2016 volgde opnieuw een strategische aankoop van technologie. Microsoft kocht Beam. Dit bedrijf was gespecialiseerd in game streaming. Niet geheel toevallig rond de tijd dat Sony PlayStatio de keuze maakte om OnLive te kopen en te sluiten. Beide grootheden ondersteunen inmiddels game streaming in hun abonnementen.

In 2018 volgde opnieuw een aankoop voor gaming tech. Playfab werd overgenomen. Dit bedrijf specialiseerde zich in backend services voor game developers.

In 2018 voegde Microsoft ook weer gamestudios toe aan haar portfolio. Zo kocht het Ninja Theory. Dit is de maker van de beroemde Devil may Cry games. Undead Labs werd overgenomen voor haar succes met State of Decay.

In 2018 kwamen ook Compulsion Games (We Happy Few), Playground Games (Forza), InXile Entertainment (Hunted) en Obsidian Entertainment (Star Wars: Knights of the old Republic). Een druk jaar voor Microsoft. Waarna het een half jaartje stil bleef.

In de zomer van 2019 werd Double Fire Productions overgenomen. Dit is de studio achter Psychonauts en Brutal Legend.

Eind 2020 nam Microsoft het grote Zenimax Media over. Beter bekend als de eigenaar van Bethesda. Naast Bethesda vielen ook Alpha Dog Games, Arkane Studios, id Software, MachineGames, Roundhoude Studios en Tango Gameworks onder de overname. Microsoft legde ruim $8 miljard neer voor deze overname.

En nu in 2022 start Microsoft met de overname van Activision Blizzard. Ook deze groep bestaat uit verschillende studios. In totaal gaat het om Activision, Blizzard Entertainment, King, Major League Gaming, Activision Blizzard Studios en de Activision Blizzard Consumer Products group. In totaal zal het nieuwe Xbox Game Studios 30 studio’s tellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.