Foto van Rajesh S. Chaitram
Rajesh S. Chaitram

Preview: GRID Legends

De GRID-serie van Codemasters heeft altijd een interessant concept gehad een raceconcept dat een soort ideaal midden houdt tussen simracen en arcaderacen. GRID Legends komt binnenkort uit, maar we kregen nu al een kans een preview-versie van de game te spelen, met een focus op de storymodus genaamd ‘Driven to Glory’.

 

Het verhaal

We gaan uiteraard niet het verhaal verklappen, maar kort gezegd hebben we het over een klassiek verhaal van de underdog. Een raceteam met potentieel door een talentvolle teambaas en engineer, maar dat toch worstelt tegen de grote teams. Uiteraard worden we als speler hier deel van en moeten we werken aan het verbeteren van de prestaties om uiteindelijk de grote teams uit te dagen.

Documentaire-achtig

Het verhaal wordt verteld door de ogen van een camera-crew. Je denkt dan misschien meteen aan iets als Drive to Survive, maar uiteraard kun je op deze manier geen storymodus vertellen (we negeren even dat DTS overgedramatiseerde troep is waar een flink deel van de verhaallijnen compleet verzonnen zijn of hevig gemanipuleerd en kijkers over F1 minder weten na het kijken dan vooraf). Het perspectief is dus meer direct. Je staat dus als het ware met je neus er bovenop; in het kantoor, een meter van de coureurs in de paddock af die wat onderling wat bespreken, etc.

Er is gebruik gemaakt van echte videoscenes met een CGI-omgeving. Met heeft gekozen voor het typische over-the-top game-videoacteerwerk. Het heeft aan de ene kant wel iets grappigs, aan de andere kant was het misschien leuk geweest om een poging te wagen de boel wat serieuzer aan te pakken. Er is gebruik gemaakt van een stel prima acteurs waarvan enkelen ook wat grotere producties op hun lijst hebben staan, dus onmogelijk was het niet zou je zeggen.

Terugkomende elementen

We zien verschillende elementen terug die we kennen van dit soort storylines, maar ook specifiek voor GRID. Team Ravenwest is opnieuw de antagonist. We zien verder de stereotype arrogante badguy, het gefrustreerde grote talent, de timide maar zeer talentvolle engineer, etc. etc. Allemaal niets wat we niet eerder gezien hebben.

Verhaal op rails

De cut scènes zien we tussen de verschillende races door. Er wordt soms gedaan alsof je resultaat ertoe doet echter, als je maar aan de doelstelling voldoet maakt het niet uit of je wint of dat je het minimale doel om bijvoorbeeld op zijn minst 8e te worden haalt. Je krijgt dan de bekende vreemde situatie van dit soort verhaalmodi waarin je karakters  hebt die zich op een hautaine manier tegen je gedragen terwijl je ze in werkelijk iedere race verslagen hebt. Op zich maakt dit niet uit, als het verhaal maar boeiend is.

Dat lijkt echter een beetje het probleem te zijn met de storymodus van GRID Legends. Het kon uw reviewer in ieder geval eigenlijk totaal niet boeien. Zowel het verhaal als de individuele karakters zijn compleet eendimensionaal, en het feit dat er maar een beperkt aantal characters is, helpt ook niet. Het vreemde is dat Codemasters ook verantwoordelijk is voor de F1 games, en de storymodus daarin is eigenlijk best OK. Misschien omdat de characters onderling meer met elkaar de interactie aangaan en ook de communicatie tijdens het racen wat nadrukkelijker aanwezig is. Ook dat jijzelf niet verder komt in Driven to Glory dan een identiteitsloze coureur met de naam ‘Driver 22’ en buiten de vereiste prestaties in de race niet echt een rol hebt in het verhaal, helpt ook niet.

Er is overigens wel een soort effect van het verhaal op hoe de AI werkt. Kom je langs een van de Ravenwest-coureurs, dan heb je de kans in een beukpartij terecht te komen.

Toch een goede showcase

Ondanks dat uw reviewer de verhaal niet bijzonder boeiend vindt, nodigt de modus je wel uit om door de modus heen te spelen. Het is een prima manier om te showcasen wat de game allemaal voor racemodi te bieden heeft en wat voor verschillende klassen je mee kan racen. Je weet dan ook meteen wat je wellicht leuk en minder leuk vindt en tijdens de careermodus en andere modi kan proberen te ontwijken.

 

Algemene eerste indruk

De eerste indruk die we kregen van deze preview is al met al best positief. Het aantal raceklassen is lekker uitgebreid en ze vergen een gevarieerde stijl van racen. Het racen werkt best lekker en de moeilijkheidsgraad kon ons wel bekoren. Grafisch ziet de game er ook prima uit. Misschien dat de AI van de tegenstanders wat tegenvalt. Het afdekken van gaten in de bochten gebeurt bijvoorbeeld eigenlijk niet, waardoor divebombs in deze arcade-racer eigenlijk 100% succes opleveren wanneer je een beetje door hebt hoe je auto zich gedraagt.

Verder was het wel leuk geweest als de charactertrekken van verschillende personages tijdens de cutscenes, terug te zien was in de manier waarop geracet wordt. Buiten wat beuken van team Ravenwest hebben we dit eigenlijk niet teruggezien. Het zou enorm bijdragen aan de immersie wanneer je dit tijdens het spelen van de verhaalmodus zou merken. Echter is het ook slechts de verhaalmodus. Je brengt hier een uur of 8 in door, en daarna moet je door met wat de game voor derest te bieden heeft, waar het accent ligt van wat deze game moet zijn. En dat ziet er vooralsnog veel belovend uit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.