Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Google stopt met FLoC, introduceert Topics als cookievervanger

Apple stopte vorig jaar met de ondersteuning voor third party cookies in haar browsers. Dit leverde Google een enorm probleem op, daar Google de grootste adverteerder ter wereld is. FLoC leek het antwoord, maar na negatieve feedback komt Google met een nieuw plan.

FLoC stond voor Federated Learning of Cohorts. Op basis van jouw websitebezoeken wordt jij in cohortgroepen ingedeeld. Naarmate die voller raken, worden gebruikers in niches van die cohortgroepen verdeeld. En die kunnen heel fijnmazig worden, waardoor je alsnog je privacy aan het verliezen bent. Binnen WordPress kwam het zelfs zover dat ontwikkelaars het voorstel indienden om FLoC in de kern van WordPress al te blokkeren om bezoekers van WordPress websites in hun privacy te beschermen.

Google heeft nu laten weten dat het FLoC gaat dumpen. Het komt met een alternatief genaamd Topics. In grote lijnen lijkt het op FLoC daar het ook hier gaat over het vastleggen van jouw interesses op basis van websitebezoek. Jouw browser selecteert een aantal onderwerpen op basis van wat jij veel bekijkt. Deze bezoekersdata wordt maximaal drie weken vastgehouden door de browser. Het is ook echt de browser op jouw machine die de selectie doet. Adressen van sites die je bezoekt worden niet naar Google verstuurd. Wanneer je een site bezoekt met een advertentienetwerk dat Topics ondersteunt, zal jouw browser maximaal drie onderwerpen delen met die site zodat advertenties op basis daarvan kunnen worden geselecteerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.