Review: Corsair HS80

Corsair HS80 kopen


→ Check de laagste prijs bij Bol.com
→ Check de laagste prijs bij CoolBlue.nl

Wireless gaming headsets, een flinke markt met een paar sterke performers. Corsair bracht de nieuwe topper in haar HS-serie uit, de HS80. De HS80 is een headset waarmee geluidskwaliteit, een duurzame bouw en design samen moeten komen. Met een microfoon die Corsair van studio-kwaliteit noemt en een RBG-element wordt het pakket afgemaakt.

 

 

De Corsair HS80 is te gebruiken in combinatie met de PS4/PS5, Mac en PC. Onze review is volledig gebaseerd op gebruik in combinatie met de PC.

 

Sleutelfeatures

  • Ondersteuning van Dolby Atmos op PC
  • 50 mm neodymium drivers
  • Omni-directionele microfoon met flip-up mute functie
  • Traagschuimen oorkussens met pluche afwerking
  • Hogere geluidskwaliteit in bedrade modus via USB
  • Tot 20 uur batterijduur (draadloos)
  • Compatible met PC, PS4/5
  • 205 x 97 x 183 mm, 367 g (zonder kabel)

 

Uitpakken

De Corsair HS80 komt verpakt met een braided USB-C-kabel (~1,8 m) en de dongle in typisch Corsair design.

 

Ontwerp

Bouw, comfort

Corsair heeft voor de HS80 gekozen voor hoofdzakelijk een bouw van plastic. Iets dat gezien de prijsklasse (adviesprijs € 150,-) te verwachten is. Voor de buitenste zijden van de oorschelpen is gekozen voor een wat dikker soort plastic, terwijl het deel waar we het verlichtte Corsair-logo op zien wat gladder aanvoelt. De hoofdband is eveneens van plastic, met een softe afwerking. Corsair past een 'zwevend' designidee toe, waarbij onder de hoofdband een stoffen band met aan de onderzijde een lederen strip toegepast is. Dit is het deel dat daadwerkelijk op je hoofd rust tijdens het dragen. We moeten zeggen dat deze specifieke toepassing er een is die we als zeer comfortabel hebben ervaren. Het grote voordeel is dat de stoffen band altijd plat op je hoofd rust, ongeacht of je de koptelefoon meer naar voren of achteren draagt.

De aluminium vorken (wat niet echt vorken zijn aangezien de oorschelpen slechts aan één zijde bevestigd zijn) voelen degelijk aan en bewegen in enige mate in alle relevante richtingen. Dit betekent dat de koptelefoon zich goed zou moeten aanpassen aan ieder hoofd. Ook is de headset plat te leggen. Qua hoe strak de HS80 zich op een gemiddeld hoofd klemt hebben we geen klachten, terwijl het gewicht van 367 g misschien zwaarder dan gemiddeld is, maar voor de meeste gebruikers geen bezwaar zal vormen.

Wanneer we de headset fysiek wat stressen, merken we dat het materiaal niet meegeeft waar dit hoort en horen we geen kraakjes of andere geluiden die we liever niet horen. Alles bij elkaar kunnen we positief zijn over de bouwkwaliteit. We denken dat de HS80 zonder probleem de nodige trips in reiskoffers moet kunnen overleven zonder dat overdreven uitgekeken wordt voor wat stoten.

Design, RGB

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. We zouden zeggen dat er gekozen is voor wat voor een gameheadset een ingetogen design genoemd kan worden. De RGB-verlichting is beperkt tot het logo op de oorschelpen. Niet iets waar de RGB-connaisseurs warm voor zullen lopen. We vinden het ergens jammer dat Corsair voor de HS80 afgestapt is van het typische ovalen design dat we bij de overige headsets in de HS-serie zien. Dat is namelijk een design dat het midden houdt tussen iets dat gericht is op gaming vs muziek en overig gebruik.

Twee voorbeelden van een lichteffect dat in te stellen is in de iCUE-software. Een regenboogeffect en een pulseffect (klikken om het effect te zien):

Oorkussens

De oorkussens zijn in 'oorvorm' en qua materiaal is er gekozen voor traagschuim met een pluche afwerking. Het comfort dat dit oplevert is prima te noemen; we hebben zonder probleem de HS80 uren opgehad.

Misschien dat voor sommigen na een tijdje het materiaal wat warm aan kan voelen. Voor de oren van uw reviewer werkten de pluche oorkussens prima in termen van afsluiting van externe geluiden. In het laatste opzicht zit het echter niet op het niveau van opties die met zacht leer afgewerkt zijn. Een ander nadeel is dat zaken als stof en haar ook makkelijker aan het pluche blijft zitten.

Interface

De interface vinden we op de linker oorschelp terug. We zien een power-knop, een draaiwieltje voor het volume die tevens ingedrukt kan worden om te switchen tussen geluidsprofielen, de USB-C-aansluiting voor het bedraad aansluiten en opladen en daarnaast een indicatieled voor de accus-status (rood voor laag, oranje voor medium en groen voor vol). De feedback van de powerknop en volumeknop voelt degelijk aan, hoewel die laatste wel wat heeft te lijden van de plastic bouw. Het is wat lastig uit te leggen, maar de plastic bouw van de headset geeft de volumeknop een beetje het idee van die oude walkmans wanneer je deze gebruikt terwijl je de headset op hebt. Wel kunnen we de voelbare trappen waarderen.

Microfoon

De microfoon is flexibel en valt enigszins in een bepaalde stand te zetten. Precies waar je hem wil, krijg je deze echter niet. Waarom Corsair hier niet gekozen heeft voor een constructie waarbij dit wel kan, is ons een raadsel. Maar goed, een praktisch probleem is het niet aangezien het de werking van de microfoon verder niet belemmert.

De microfoon is afgewerkt met een indicatieled welke aangeeft of de mic actief (wit) is of niet (rood). Door de mic naar boven te bewegen schakel je deze uit.

Statusindicatie in voice

Wanneer je de headset aanzet wordt je meteen ingelicht over de status van de microfoon (wanneer je dit niet uitgezet hebt in de software). Hetzelfde wanneer je deze uitschakelt door deze omhoog te zetten. We hadden dergelijke indicaties echter ook graag gehad bij het switchen van profiel, wat helaas mist.

 

Software

Windows Dolby Access App

De HS80 komt met een gratis Dolby Atmos-licentie voor Windows. Dit effect zorgt voor een meer gedetailleerde geluidservaring waarmee omgevingseffecten nog meer benadrukt wordt dan de HS80 van zichzelf al doet. In de Dolby Access app die in de Windows store te vinden kunnen we kiezen tussen verschillende profielen voor verschillend gebruik, terwijl er ook verschillende demo's af te spelen zijn.

De Dolby Access app biedt tevens een zogenaamde 'Performance Mode'. Dit is een instelling welke gericht is op specifiek competitieve zaken. Denk aan het benadrukken van voetstappen van je tegenstanders en overige positie-gerelateerde audio.

Corsair iCUE

Met iCUE heb je toegang tot de instellingen van je Corsair-randapparatuur. In het geval van onze headset kunnen we de kleurtjes van het logo configureren en hoe deze kan branden volgens een specifiek patroon, maar ook bijvoorbeeld met de temperatuur van één van je PC-onderdelen als ingave of op basis van typegedrag . Daarnaast hebben we een equalizer waar we verschillende standaard profielen hebben, maar ook de mogelijkheid hebben om verschillende eigen presets toe te voegen. De standaard profielen zijn presets die geoptimaliseerd zijn voor film, first person shooters, chat, zware bas en een neutrale setting. De keuzes die hiervoor gemaakt zijn, komen redelijk logisch over.

Als we de headset laten managen door de Dolby Access App wordt de equalizer -functie uitgeschakeld. Corsair iCUE biedt uiteraard ook toegang tot algemene instellingen rondom zaken als de voice indicaties, updates, laadindicaties en de led van de microfoon.

De iCUE-suite heeft ook een 'Dashboard'-sectie waarin je verschillende widgets kan plaatsen die betrekking hebben op verschillende onderdelen in je systeem. Deze widgets kunnen gaan over sensordata, maar bijvoorbeeld ook de laadstatus van je headset en een equalizer.

 

Geluid

De audio-output in de HS80 wordt verzorgd door 50 mm neodymium drivers. Laten we het eerst hebben over de standaard geluidsoutput van de HS80. Deze is simpelweg indrukwekkend te noemen. Over het hele spectrum komen alle tonen goed door. Uiteraard valt te verwachten dat (in het standaard profiel) er een bassy-accent is conform de eigenschappen die je in gameheadsets eigenlijk altijd wel vindt. Overdreven is het echter niet. Sterker nog, we zouden ook kunnen zeggen dat het accent meer richting de lage midrange ligt.

Voor iets wat de HS80 moet zijn hadden we niet verwacht dat dit het geluid zou zijn dat uit de headset komt. We hebben even ter vergelijking teruggegrepen op wat andere opties uit deze klasse die we nog hebben liggen, en we kunnen zeggen dat de HS80 een nieuwe standaard weet te zetten.

Op het gebied van imaging en soundstage stelt de HS80 niet teleur. Livesets leveren een lekkere ervaring op; je kan het idee hebben waar geluiden vandaan moeten komen, terwijl je je ook redelijk omringd voelt door het omgevingsgeluid.

Gamen, surround-ervaring

Tijdens het gamen komen de ruimtelijke eigenschappen van de HS80 goed tot hun recht. Tijdens potjes Doom Eternal kregen we prima mee waar de explosies gebeuren en waar de voetstappen van tegenstanders precies vandaan kwamen.

Dolby Atmos ondersteuning klinkt leuk en het effect is ook zeker merkbaar. Echter moet je niet verwachten dat het iets is waarmee je van je sokken geblazen wordt. Het is een beetje om het even wanneer we de Dolby Atmos-sound prefereren boven onze eigen instellingen die we in de iCUE-software maken.

Ook niet-surround-georiënteerde games waar een accent op muziek gelegd is knallen lekker uit de drivers van de HS80. Een goed voorbeeld is Streets of Rage 4 dat de nodige heerlijke synth-stukken bevat.

Draadloos vs bedraad

Waar we in draadloze stand al tevreden waren over de HS80, doet de headset in bedrade stand hier nog een schep bovenop. Het geluid wordt meer gedetailleerd en spreekt het spectrum breder aan. Je mist natuurlijk wel de vrijheid van het draadloze, en de braided kabel die meegeleverd wordt hoor je wel steeds schuren tijdens het bewegen. Dit is geen exclusief probleem voor deze headset, maar het blijft een nadeel. We snappen dat braided kabels kwalitatief beter over komen, maar puur praktisch bekeken is het voor gamingheadsets niet zo logisch om deze te gebruiken. Niet in deze vorm in ieder geval.

Het switchen tussen de draadloze en bedrade stand is naar ons idee onnodig lastig gemaakt. De meest handige manier die wij gevonden hebben is om gewoon de dongle uit de PC te trekken en de HS80 uit en weer aan te zetten. Je zou verwachten dat dit op een wat elegantere manier geregeld kon worden in bijv. de iCUE-software. Wel is het zo dat we deze review baseren op een beta-versie van de software; wellicht dat dit in de toekomst verholpen kan worden.

Microfoon

De kwaliteit van de microfoon is al net zo indrukwekkend als dat van de outputaudio. Via de verschillende communicatiediensten (getest met Google Meet, Discord, MS Teams) was de ervaring van onze gesprekspartner vooral hoe verrassend goed de HS80 microfoon klinkt. Het verschil tussen draadloos en bedraad gebruik lijkt klein te zijn, maar toch aanwezig. Hoewel met achtergrondgeluid er wat gecompenseerd wordt en het verschil zeer klein wordt, lijkt in een stille omgeving de audio bedraad wat meer dimensie te hebben.

 

Draadloos:

Bedraad:

 

Draadloos bereik, latency, accu

De HS80 werkt via Corsair's 'Slipstream wireless' technologie, waarmee voordelen gebracht moeten worden op het gebied van latency en bereik.  Volgens de opgave van Corsair zou het bereik 18 meter zijn. Echter gaat dit uiteraard over een bereik zonder enige belemmeringen zoals muren of draadloze interferentie.

Als we het bereik in de praktijk zouden beoordelen, zouden we deze beoordelen als prima. Niet perse beter dan dat van andere draadloze opties uit deze generatie en die we hebben getest, maar ook zeker niet slechter. Wanneer we op onze testlocatie een verdieping lager gaan ten opzichte van de PC waar de dongle in gestoken is, breekt de verbinding ongeveer op hetzelfde punt op als andere geteste opties. De latency is inderdaad laag. Wat potjes Doom Enternal, Streets of Rage 4 en Street Fighter V hebben we zonder merkbare audio-lag ervaren. Hiermee is ook het kijken van videocontent uiteraard geen probleem.

De batterijduur bedraagt volgens opgaaf 20 uur. We hebben dit niet concreet getest door 20 uur lang voortdurend audio af te spelen op 50% volume. Maar door de schema's van een paar werkdagen op te tellen, denken we dat onze praktijk-ervaring in de buurt komt. Ben je echter iemand die heel actief aan de gang gaat met de HS80, veel gebruik maakt van de microfoon, een intenser RBG-profiel kiest, de audio misschien wat harder, dan zul je niet in de buurt komen van de 20 uur, en eerder richting de helft gaan. Dit betekent dat in de praktijk sommigen de HS80 iedere dag aan de oplader zullen moeten hangen. Of overstappen op bedraad gebruik natuurlijk.

Overigens, is een andere misser dat we geen indicator in percentages hebben voor de overgebleven lading. Niet in de software en niet op de hoofdtelefoon (op veel hoofdtelefoons kun je op zijn minst te horen krijgen of je in de hoge, midden of lage regionen zit). Pas als het kritisch wordt krijgen we indicatie.

 

Conclusie

De Corsair HS80 is een indrukwekkende headset. Zowel de inkomende als uitgaande audiokwaliteit heeft ons en onze gesprekspartners meermaals verbaast gezien de prijsklasse (adviesprijs € 150,-) waar de headset in valt. De ervaring tijdens het gamen, zowel in termen van algemene ervaring als positionele prestaties zijn we zeer over te spreken. De headset presteert echter ook boven verwachting wanneer het gaat om muziekweergave en en tijdens het kijken van videocontent. Ook het comfort hebben we niets over de klagen. De stoffen memoryfoam oorkussens en het zwevende hoofdband-design zorgen voor een ervaring die we met gemak urenlang ophielden.

De iCUE-software werkt gebruiksvriendelijk en ziet er prima uit, terwijl voor de presets keuzes gemaakt worden waar wij ons in kunnen vinden. Hetzelfde geldt voor de Dolby Access software.

Het enige dat voor de RBG-fans wellicht zal tegenvallen is de matige hoeveelheid aan RBG-verlichting. Dit is echter eigen aan het design-concept waar Corsair voor koos.

Corsair HS80 kopen


→ Check de laagste prijs bij Bol.com
→ Check de laagste prijs bij CoolBlue.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Geluid; zowel drivers als microfoon
  • Comfort
  • Profielen
  • Custom profielen met equalizer
  • Prijs

THE BAD

  • USB-kabel bij bekabeld gebruik erg merkbaar
  • Batterijduur wat matig
  • Geen laad-indicatie
Rajesh S. Chaitram

Evenementen

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram