Wat houdt vrije modemkeuze vanaf 2022 in?

Vanaf januari 2022 mag jij als consument zelf bepalen met welk modem je het internet op gaat. Een samenwerkingsverband van modembouwers heeft dit voor elkaar gekregen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wij leggen de voor- en nadelen aan je uit.

Waarom je tot nu toe geen vrijheid kreeg

De reden dat je aan het modem van jouw provider vast zat was altijd tweeledig. Ten eerste konden internetproviders de modems optimaal afstemmen op hun netwerken. Met weinig verschillende hardware in de markt, zijn de investeringen op dat gebied namelijk erg klein. Voor de veiligheid werkt dit twee kanten op. Ook op dat gebied zijn de investeringen goed onder controle te houden, mits deze door fabrikant en internetprovider worden gedaan.

De businesscase kan ook heel lucratief zijn voor de internetprovider. In jouw maandbedrag zitten ook kosten voor de hardware die je in bruikleen krijgt. Noem het de afschrijving. Doorgaans kopen internet providers hun modems op enorme schaal in. Soms zelfs zo groot, dat de hardware exclusief voor de provider wordt ontworpen. Denk aan de modems die een Ziggo in de markt zet. Hierdoor zijn de inkoopkosten nihil waardoor er maandelijks een mooie marge op gemaakt kan worden. Als je de kosten al uitgesplitst terugziet op jouw rekening. Hoe dan ook, eigen hardware is een potentiële goudmijn.

Dit is ook waarom merken strijden voor vrije modemkeuze. Het gros van de consumenten neemt genoegen met de modems van de provider. Soms met range extenders van de provider. Met name KPN en dochter XS4All stunten hier graag mee terwijl je deze met een goed modem misschien helemaal niet nodig hebt.

Het voordeel van keuzevrijheid

Nu je zelf de keuze gaat krijgen om een modem in te kopen, kun je dus zelf bepalen welke kwaliteit WiFi en LAN je in huis haalt. WiFi 6, 10Gb Lan…. Het is allemaal aan jou en jouw portemonnee. In de landen om ons heen is keuzevrijheid al langer een feit en is de keuze dan ook enorm.

Het nadeel van keuzevrijheid

Nadelen zijn er ook. Het is maar de vraag of de helpdesk van jouw internetprovider met jouw modem overweg kan. Mogelijk zullen merken dit proberen op te vangen met hun eigen helpdesk. Daarnaast ben je ook zelf verantwoordelijk voor het zorgen dat jouw modem altijd op recente software draait. Ook hier kunnen de makers van modems met oplossingen komen. Anders moet je toch een beetje het nieuws van de modembouwer in de gaten houden en zelf met regelmaat updates uitvoeren om jouw internetverbinding veilig te houden.

De workaround

Veel internetproviders kunnen hun modem ook in DMZ / bridge modus zetten. Dan kun je achter het modem van de provider direct jouw eigen hardware plaatsen. Ja, dan heb je nog steeds dat kastje van de provider nodig in de meterkast, maar je krijgt dan ook een enorme vrijheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arjan Olsder
Sinds 2003 is Arjan Olsder actief als schrijver voor diverse online en offline publicaties. Daarnaast levert hij consultancy diensten voor diverse fabrikanten en bouwt hij websites voor digishock.

Evenementen

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram