Zo groot is China-tech tijdens het EK

Het is zondagavond en we kijken naar Nederland-Oekraïne. In de hoop dat oranje deze eerste wedstrijd met positief resultaat doorkomt, wijken mijn gedachten af naar de LED displays langs het veld. Displays waarin Nederland en China lijken te strijden om de aandacht. Hoe groot is de aanwezigheid van de Chinese tech-industrie tijdens deze wedstrijd?

Vroeger was alles Made in China, maar van sterke namen uit de EU, VS en soms uit het mystieke Japan. Al jaren trekken de Chinese merken nu zelf ten strijden om het Europese en Amerikaanse vaste land tot klant te verheffen. Niet raar, want China heeft een enorme voorsprong op onze markten. Ook in de sport wordt de Chinese zoektocht naar de Europese en Amerikaanse consument steeds groter. Zo worden vele topvoetbalclubs al door techmerken gesponsord. Ook het EK bekent kleur.

We zijn trots dat we op de reclameborden sterke Nederlandse merken zien als Thuisbezorgd, Heineken en Booking.com. Er staat zelfs een voorzichtige Duitser in en wel Volkswagen die haar ID.4 in beeld probeert te krijgen. Ook de Amerikanen FedEx en Coca-Cola wisten een plekje te scoren evenals het Oosterse Qatar Airways.

De echte screentime lijkt dus toch echt naar China te gaan. BBK Electronics zegt je misschien niets, maar de merken Oppo en OnePlus zie je al heel veel bij ons voorbij komen. Twee merken die al enkele jaren stevig aanwezig zijn in Nederland en onderdeel zijn van BBK Elektronics. Ook Realme, dat sinds vorig jaar in Nederland op de markt is, is afkomstig van BBK Elektronics. Het nieuwste merk dat ze naar Europa brengen is Vivo. Tijdens de wedstrijd promoten ze de Vivo X60 Series, de vlaggenschip series van dat merk.

Dat BBK nu het merk Vivo sterk promoot is niet heel raar. Het bedrijf geniet nog steeds van de terugloop in verkopen van Huawei en het feit dat Amerika ook concurrent ZTE op de knietjes heeft gekregen. Echter weet Xiaomi heel hard te groeien in Europa en ook HiSense verkoopt in verschillende markten smartphones.

Op Radio 538 kreeg je al duidelijk mee dat HiSense TV partner van het EK zou zijn. Op de LED borden promoot het Chinese HiSense vooral haar cooling lijn, koelkasten dus. Daarnaast zien we TikTok duidelijk aanwezig. TikTok is één van de sterkste sociale netwerken onder jongeren. Tenslotte zien wen internetbetalingsprovider Alipay. Een soort PayPal, maar dan uit China.

De laatste jaren zien we steeds meer Chinezen screentime tijdens het voetbal claimen. Natuurlijk zijn de olympische spelen in Japan deze zomer weer het domein van Samsung. Dat merk zal de spelen traditioneel weer gebruiken om alle spelers uit te rusten met een unieke uitvoering van de Galaxy S21 of Note21 Series. We zijn vooral benieuwd naar hoe de reclameverdeling eruit zal zien tijdens het WK over twee jaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arjan Olsder
Sinds 2003 is Arjan Olsder actief als schrijver voor diverse online en offline publicaties. Daarnaast levert hij consultancy diensten voor diverse fabrikanten en bouwt hij websites voor digishock.

Evenementen

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram