Review: Xiaomi Mi 11 Lite is een budgettopper

• Lekker vlot toestel
  • Veel creatieve mogelijkheden
  • Ook prima voor gamers

• Camera's met veel lensreflecties
  • Heel veel bloatware
  • Overal duurder dan de adviesprijs van Xiaomi

Ultrabudget in de vlaggenschip series, dat is wat je krijgt wanneer je de Xiaomi Mi 11 Lite (zonder 5G) koopt. In deze review lees je hoe Xiaomi voor weinig een toch wel heel toffe smartphone neer weet te zetten.

Je ontvangt de Xiaomi Mi 11 met een simtool, USB-A naar USB-C kabel, USB lader, documentatie, backcover en een screenprotector op het toestel. Xiaomi levert het geheel dus mooi compleet.

Ondanks dat de Xiaomi Mi 11 Lite helemaal aan de onderkant van de series staat, heeft Xiaomi het toestel toch voorzien van zowel een glazen display als een glazen achterkant, samengehouden door een metalen frame. Voor selfie liefhebbers is het top dat de achterkant spiegelend is gemaakt, maar dan moet je wel accepteren dat dat ook heel veel vingerafdrukken aantrekt.

Het camera-eiland ligt verhoogd op de achterkant, met twee hoogteniveaus. Dit is met zoveel zorg en aandacht gedaan dat het er poepchique uitziet. Echt een heel net stukje design van het merk.

Het display is dan wel vlak, je krijgt in dit toestel toch echt nog een AMOLED display. Iets dat we eigenlijk niet hadden verwacht. Het AMOLED draait op 90Hz, dus dat is heel fijn voor iedereen die graag een beetje aan het gamen is. HDR10 ondersteuning is ook aanwezig. Het display meet 6,55 inch en draait op FullHD+ resolutie. Een heel prima display dus. Ter bescherming ligt er een laag Gorilla Glass 5 overheen.

Xiaomi Mi 11 Lite Selfie Camera

Chipset

5G zit er niet in, maar Xiaomi heeft toch gekozen voor een sterke middenklasser chipset. Je krijgt de vlotte Qualcomm Snapdragon 732G 8nm chipset. Xiaomi laat alleen het optionele 5G modem van deze chipset weg om zo ook een ruimte te hebben voor een Mi 11 Lite 5G in haar assortiment.

Afhankelijk van de uitvoering die je koopt krijg je 6GB of 8GB werkgeheugen waardoor het toestel vlot tussen apps kan schakelen. Daarnaast krijgt je 64GB of 128GB opslagruimte. Een microSDXC kaart kan geplaatst worden in het dual-SIM slot.

Xiaomi MiUI 12 op Android 11

De Xiaomi Mi 11 Lite draait op de combinatie van Android 11 met MIUI 12.0.4. Die laatste is de grafische schil die Xiaomi zelf over Android werpt om haar unieke look & feel te borgen. Soms zit daar nog wat weinig ruimte in voor de wat langere Nederlandse teksten, maar het bevat ook veel leuke, kleine grapjes. Je voelt je er al snel erg vertrouwd in. Bovendien reageren de twee lekker vlot op elkaar.

Onderstaande screenshots komen uit de review van de Xiaomi Mi 11. De screenshots die de Mi 11 Lite maakt, konden we op de PC niet openen. Er lijkt een bug in de software waardoor deze corrupt raken.

Bloatware galore!

Xiaomi toestellen bevatten relatief vaak bloatware. Met andere woorden, ongewenste apps waar Xiaomi geld voor krijgt door ze op jouw toestel te plaatsen. Met de Xiaomi Mi 11 Lite zien we duidelijk dat we aan de onderkant van de markt zitten. Je krijgt niet alleen de nodige shopping apps, maar ook een brei aan games die lang niet allemaal even tof zijn. Zo drukt Xiaomi de kosten van het toestel. Gelukkig heeft Xiaomi ook gedocumenteerd hoe jij ze er als gebruiker weer af kunt gooien. Ze snappen ons wel daar in China 😉

Daarnaast moet je bij het in gebruik nemen akkoord gaan dat het gebruik wordt bijgehouden voor reclame doeleinden. Hoewel we nu nog geen reclame in MIUI zien, houdt Xiaomi hier de deur wel op een kier.

Voor de gamer

De gamer krijgt met de Qualcomm Snapdragon 735G chipset ook de Adreno 618 GPU. Die is ook echt prima voor een potje Fortnige of PubG (voorgeïnstalleerd). Het display is met 90Hz plezierig op snelheid en de ondersteuning voor HDR10 zorgt ervoor dat je sneller details in lichte en donkere beeldpartijen ziet. Bovendien is een vlak scherm in de praktijk toch wel heel fijn om te gamen. Wat wel jammer is, is dat 5G ontbreekt. Hierdoor heb je een wat hogere ping via de 4G LTE netwerken.

Voor de video maker

De camera app van Xiaomi is op vele fronten geweldig. Je krijgt enorm veel film modi, waaronder dual-screen opnamen. De selfiecamera laat in het donker al snel te wensen over, maar… je hebt een spiegelende achterkant. Met een beetje oefenen schiet je moeiteloos vlogs met de camera op de achterkant. En dan heb je vrijwel altijd een prima beeld. Bovendien merkten we dat de frequentie van LED straatverlichting voor scanlines kan zorgen op de selfiecamera. Als je al in het donker moet filmen, is dat iets dat je zeker niet wilt.

Wat irritant is, is het terugschakelen in resolutie van de camera. Wanneer je ergens een instelling aanpast, is de kans groot dat de camera je terugzet neer FullHD in plaats van 4K. Ook in onze testvideo’s dachten we een middag lang te filmen in 4K, maar was hij zonder melding teruggeschakeld naar FullHD. Iets waar we bij andere Xiaomi tests ook tegenaan liepen. Je moet de camera app dus echt even goed leren kennen, maar dan kun je echt wel toffe video’s produceren.

Bovendien denkt Xiaomi erg mee met creatieve videomakers. Zo is er een app om een snelle vlog in elkaar te zetten, maar zijn ook allerlei trucages mogelijk met de video app. Helaas hadden we de tijd niet om daar helemaal mee los te gaan. We wilden immers live met de review, maar we gaan zeker de video app nog verder verkennen.

Voor de fotograaf

Je krijgt achterop een 64 megapixel main camera. Die kan ook echt foto’s in 64 megapixels vastleggen. In het donker geeft de main camera echter de voorkeur aan pixelbinding. Zo worden verschillende pixels samengevoegd tot één pixel. Daarmee wordt de main camera veel lichtgevoeliger. Het verschil in kwaliteit met de overige camera’s is dan ook meteen wel heel groot.

Naast de 64 megapixel main camera krijg je ook een 8 megapixel groothoekcamera. Die maakt ook erg prettige plaatjes. Ga je close-up, dan krijg je een macro-camera van 5 megapixels. Al met al een prima triple camera set om mee te spelen. Beide camera’s hebben ‘s nachts, maar ook overdag opvallend veel last van lensreflecties.

De selfiecamera is een 16 megapixel model, maar ontbreekt aan echte lichtgevoeligheid. Toch schiet deze camera nog acceptabele plaatjes in het donker.

De camera app is bij fotografie eigenlijk niet gevoelig voor het verspringen van de resolutie. Iets dat bij filmen wel gebeurd. Dit maakt dat je jezelf lekker kunt uitdagen met alle creatieve opties die de camera app te bieden heeft.

Voor de muziekliefhebber

Qua audio ben je goed bedeeld met de Mi 11 Lite. Hoewel er geen audio van Harman/Kardon in ligt deze keer, krijg je toch zeker een prima stereo speakerset. Deze kunnen gemakkelijk hi-res audio weergeven tot 24-bit/192kHz.

Voor de avonturier

Buitenshuis is het display prima af te lezen. Alleen in volle zon worden de contrasten wat laag. Met ondersteuning voor A-GPS (VS), Glonass (RU), BDS (CN) en Galileo (EU) satellieten kun je altijd je weg terugvinden en draaien maps applicaties met grote precisie. De behuizing is echter niet waterdicht, dus je moet het toestel wel uit de regen houden.

Accuduur

Het toestel komt met een nette 4.250mAh accu. Deze kun je met maximaal 33 Watt opladen. De lader zit er bij Xiaomi gewoon bij. Draadloos opladen kan ook, met een snelheid van 50 Watt. Dat is enorm. Daarnaast kun je andere apparaten reversed draadloos op laden met maximaal 10 Watt.

Conclusie Xiaomi Mi 11 Lite

Tijdens de review van de Mi 11 vonden we het toestel stiekem een beetje duur voor wat je kreeg. Bij de Mi 11 Lite is dit geheel andersom. Voor €299 levert Xiaomi eigenlijk een dijk van een smartphone af. Dat is tenminste het idee. Als we kijken bij de verkopers, dan zien we dat die structureel meer vragen voor dit toestel dan Xiaomi zegt. Dat er veel bloatware op staat is een kwestie van accepteren of de moeite nemen om dit te verwijderen. Hoe dan ook, een toestel waar je dus absoluut geen spijt van zal krijgen. En nee, die 5G missen we eigenlijk ook niet in het toestel.

Xiaomi Mi 11 Lite kopen