Review: Thule EasyFold XT 3bike, gemakkelijk fietsen meenemen en drager opbergen

Thule is marktleider in dragers voor op en achter de auto. De dakdragers zijn het meest bekend. Fietsendragers voor op een trekhaak maakt Thule ook. Eerder reviewden wij de VeloCompact 927. Er is echter ook een opvouwbare versie; de EasyFold XT. Wij testten de versie voor 3 fietsen.

De afgelopen jaren hebben we heel wat fietsen achterop de auto vervoerd. Kinderfietsen, studentenfietsen, racefietsen, maar ook nieuwe e-bikes die wij voor GadgetGear hebben getest en bij de importeur mochten ophalen. De VeloCompact 927 was ons betrouwbare platform om tot 3 fietsen op te laden. De sloten zorgden voor een veilig gevoel wanneer we bij een stop even de auto met fietsen onbeheerd moesten achterlaten. Natuurlijk zijn die slotjes te kraken, maar het zorgt wel dat het niet de fietsen met drager binnen een paar seconden verdwenen zijn. De sleuteltjes zijn we uiteraard ook kwijt geraakt en waren zowaar tijdens een vakantie in het buitenland binnen 48 uur op het vakantieadres. Allemaal kleine dingen die het verschil maken van een A-merk. Kortom we zijn Thule ambassadeur geworden. Er was echter wel een groot nadeel aan de VeloCompact 927. Allereerst was het een bouwpakket aan onderdelen. Uitpakken en wegwezen was er niet bij. In het gebruik moet je dit model echt met zn tweeen op de trekhaak plaatsen en later opbergen. In de schuur was de VeloCompact altijd een sta in de weg. Tijd dus om eens de opvouwbare versie te testen. Is die wel stevig genoeg? Kunnen er echt drie fietsen op? Hoe zit dat met de nummerplaat? Moet die steeds verwisseld worden?

Direct gebruiksklaar

De eerste positieve verrassing van de EasyFold XT3 is het uitpakken. De drager is direct klaar voor gebruik. Enkel voor de nummerplaatbevestiging moet je drie klemmetjes zelf uit het kunststof drukken om deze als borging van de nummerplaat te gebruiken. Verder hoeft je niets te installeren. Je rijdt de ingevouwen fietsdrager naar de auto en plaatst hem in je eentje met gemak op de trekhaak. Deels omdat deze drager met 23 kilo gemakkelijk te tillen is, maar ook omdat de drager in opgevouwen modus ook gemakkelijk handelbaar is. In ons geval was de kogelopening ook direct de juiste afmeting. Indien deze gewijzigd moet worden, kan je dit zelf makkelijk instellen. Eenmaal ingesteld, hoef je dit nooit meer aan te passen voor dezelfde auto. Met de hendel druk je de drager muurvast op de trekhaakkogel. Indien gewenst kan je de hendel vergrendelen met een slotje.

Opladen

Fietsen van diverse formaten en voor diverse toepassingen kan je op de EasyFold plaatsen. Dit is door 1 persoon te doen. Bij het plaatsen heeft de fiets direct wat stabiliteit naar links en rechts door de lichte boogconstructie van de goot waar de wielen op staan. Met een arm fixeer je de fiets op de drager. Vervolgens fixeren we de wielen met straps die we kennen van skischoenen of rollerblades. Een handigheidje wat je snel onder knie hebt en wat iedereen van minimaal 160 cm lengte zelf kan doen. Dit gemak van zelf kunnen plaatsen van de drager en de fietsen is een enorm voordeel ten opzichte van de iets oudere modellen. Thule heeft diverse slimme kleine verbeteringen toegepast wat het algemeen gebruik vergemakkelijkt. Het enige wat Thule nog niet geregeld heeft is dat je de armen die je niet gebruikt, dat je die ergens moet opbergen. Hoe mooi zou het zijn als je die armen in het product zou kunnen opbergen. Ach er moet iets te wensen overblijven.

Slimme details

Een rek achter de auto is mooi, maar je moet wel nog bij de achterklep kunnen komen. IN het ontwerp zit de mogelijkheid om de drager te ontgrendelen zodat deze naar voren kan kantelen en zo toegang geeft tot de achterklep of kofferdeksel. Het mechanisme werkt subliem. De eerste keer is het wat eng om al dat gewicht te kantelen, maar wees gerust, het kan! Tot 60 kg is aan fietsen te laden op de drager met maximaal 30 kg per fiets. Dus ook mountainbikes of e-bikes zijn te vervoeren. Wij hebben onze VanMoof e-bikes zo al diverse malen naar Amsterdam vervoerd voor een beurtje.

Bij het invouwen van de drager hoef je de nummerplaat niet te verwijderen. Deze klapt heel netjes in het systeem weg. Het vouwmechanisme is net zo doeltreffend als fraai gemaakt. Aan alles voel je de kwaliteit waar Thule bekend om is geworden.
De armen waar de fietsen meet gefixeerd worden hebben zogenaamde AcuTight-knoppen. Dankzij een koppelbegrenzer klikken deze wanneer de optimale grip is bereikt. Geen gegok meer dus of de knop goed vast zit. Wij kennen dit systeem van de dakkoffers van Thule. Overigens heeft Thule voor carbon fietsen een extra grip bijgevoegd om deze kwetsbare fietsen niet te beschadigen.
Voor het optillen en wegrijden van de drager zijn er handgrepen in het product aangebracht. Direct is het dus duidelijk waar je hem moet tillen of vasthouden om deze te verrijden. De wieltjes zorgen dat je de drager in opgevouwen stand prima kan verplaatsen.
Als extra zit er een hoes bij deze opvouwbare fietsdrager. Het is even puzzelen maar als je door hebt hoe hij er op moet, past hij echt. Zo berg je deze fietsdrager gemakkelijk netjes op in de schuur of op de gang. Tegen een muur neem de opgevouwen fietsdrager weinig ruimte in.

Conclusie

Wij waren al fan van de Thule fietsdragers, maar een 10 konden we eerder nog net niet geven. Deze EasyFold XT heeft een dikke 10 verdiend. Van uitpakken tot gebruiken en opbergen voldoet dit product aan alle wensen die wij konden stellen

De Thule EasyFold XT 3 kost 849 Euro

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zeeman Albert beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

THE GOOD

  • direct klaar voor gebruik
  • slim opvouwbaar
  • te plaatsen door 1 persoon
  • muurvaste bevestiging
  • goed voor 3 forse fietsen
  • carbon frame bescherming
  • verrijdbaar
  • opberghoes

THE BAD

Zeeman Albert
Albert is gecertificeerd marketeer en innovatie verslaafd. Zo'n beetje elk product met een stekker of batterij moet wel door zijn handen. Klopt het design, wat is het verhaal er achter en wie heeft er wat aan? Albert reviewed producten sinds 1996. Sinds 2002 struint Albert internationale beurzen af op zoek naar nieuwe producten en trends in consumenten electronica. Als marketing en innovatie specialist helpt Albert bedrijven te innoveren en te vernieuwen. Meer info over Albert als marketing specialist en trendwatcher op www.id-tank.com.

Evenementen

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram