Google op een MacBook Pro
Arjan Olsder
Arjan Olsder

Wat jij moet weten over Google FLoC als vervanger voor advertentie cookies

Als goed voorgelichte consument weet je dat we hier in Europa een strenge privacywet hebben. Als goed oplettende lezer van GadgetGear weet je dat Apple, Brave, Google en vele andere browser bouwers hebben gezworen te stoppen met tracking cookies om jou als webgebruiker te beschermen. Google, de grootmacht op de advertentiemarkt, komt nu met Google FLoC als alternatief. In dit artikel praten we je bij over de voor- en nadelen van deze nieuwe manier van bezoekers profileren.

Het belang van advertenties

Maar eerst het belang van advertenties. Zeker voor een platform als het onze. Hoewel we advertentieluw zijn, steken we dagelijks vele uren in het produceren van content voor jou als bezoeker. Dit doen we zonder subsidies, dus moet het geld uit andere bronnen komen. Denk aan het bekijken van onze YouTube video’s, soms een stukje gesponsorde content en vooral heel veel liefde van onze werkgevers, opdrachtgevers etc. Ieder uur die redactieleden in GadgetGear steken, komt namelijk volledig uit eigen zak. Dit is een bewuste keuze. Zonder advertenties, zonder dat jullie af en toe iets kopen via onze bol.com en coolblue.nl linkjes, kunnen wij eenvoudigweg de rekeningen niet betalen. Dus ja, we vinden ze belangrijk.

De oude manier van tracking

Vooralsnog wemelt het op internet van de zogenaamde third party cookies. Deze worden met name door netwerken als Facebook, Google en anderen gezet om te leren wat jou als webgebruiker interesseert. Op basis daarvan wordt jij als gebruiker geprofileerd. Zo weet een webshop dat als jij die roze pumps niet voor jouw vriendin hebt gekocht, jij mogelijk via advertenties over die roze pumps op andere sites overgehaald kan worden om terug te komen en toch die aankoop te doen.

Met de cookiewetgeving is hier praktisch een einde aan gekomen. Websites moeten jou immers actief om toestemming vragen om die tracking cookie te mogen plaatsen op jouw computer. Dit wordt veelvuldig, maar veelal foutief opgelost. Het is een lastige klus waar ook wij als GadgetGear niet altijd even goed in zijn. Dit is ook de reden dat we geen banners meer plaatsen en dat we geen video’s van Facebook of Tweets van Twitter meer embedden in onze verhalen. YouTube is de grote uitzondering uit kostenoverweging. Ook daar zoeken we nog naar een toffe oplossing.

De foute, nieuwe manier

Nu vele partijen hebben aangegeven actief third party cookies te weren, moet de advertentie-industrie naar andere manieren zoeken om te weten wie jij bent en wat jouw interesses zijn. Dit wordt ook wel fingerprinting genoemd. Dit identificeren wordt op uiterst creatieve manieren opgelost. Denk aan het verpakken van een piepklein, misschien onoorbaar, stukje audio in een advertentie. Zelfs als je twee identieke computers hebt, zal de software op de computers er voor zorgen dat de audio afhandeling net op een andere manier gebeurd. Die unieke manier van afhandelen is dan een alternatieve manier om jou te kunnen identificeren zonder cookies te gebruiken.

Is Google FLoC, de verlosser?

Om dit probleem voor te zijn (en om het eigen, enorme belang in de markt) heeft Google iets anders bedacht. Namelijk Google FLoC. Hierbij worden niet langer cookies gebruikt om jou te identificeren. In plaats daarvan gaat jouw browser dit zelf doen.

Laten we eerst de naam even uitleggen. FLoC staat voor Federated Learning of Cohorts. Het staat voor het in kaart brengen van jouw interesses zonder jou als uniek persoon te identificeren.

Federated Learning staat voor het feit dat jouw browser op basis van jouw browser geschiedenis gaat bepalen in welke interessegroep(en) jij valt. Deze interessegroepen zijn de cohorts en het werk dat de browser doet heet daarbij Federated Learning. In tegenstelling tot vele andere AI processen, wordt jouw browsergeschiedenis niet online uitgepluisd door Google. Dit gebeurt op jouw eigen computer.

Om jouw privacy verder te borgen, zouden de cohort groepen uit duizenden gebruikers moeten bestaan voor deze verder worden gespecificeerd. In het eerder genoemde voorbeeld zou je bijvoorbeeld in eerste instantie tot de groep geïnteresseerden behoren. Wanneer die groep te groot wordt, zou je vallen tot de geïnteresseerden in pumps. Wanneer die groep te groot zou worden, zou je kunnen vallen in de groep die interesse heeft in roze pumps. Maar het is niemand bekend bij welke webshop die die gezien hebt en hoe ver je al in het aankoopproces zat. Hierdoor zou je dus een breder aanbod aan advertenties krijgen. Het is natuurlijk wel de vraag hoe anoniem je bent als je tot meerdere cohorts gaat behoren en adverteerders die cohort combinatie in kaart gaat brengen. Hoe dan ook, het zal in ieder geval een stuk lastiger worden.

De grote verliezers van deze markt worden ook duidelijk. Facebook en Twitter zullen veel minder informatie over jou als gebruiker kunnen verzamelen buiten hun eigen platformen om. Dit is ook waarom Facebook buiten de VS al WhatsApp inhouden over haar messenger platform laat lopen en waarom je een Oculus VR bril niet meer kunt gebruiken zonder Facebook account. De kans is dan ook groot dat Facebook zal inzetten op meer eigen hardware voor gebruikers. Daarnaast zou Facebook ook kunnen optrekken met andere hardwarefabrikanten. Zo kun je TV’s van Samsung niet meer activeren zonder te accepteren dat Samsung jouw gebruiksinformatie mag gebruiken voor haar advertentieplatform. Ook Samsung is immers bezig om haar gebruikers te profileren en op basis hiervan (eigen) advertenties te tonen.

De dreiging van Google FLoC

Vanuit deze techniek ontstaat ook een bedreiging voor internetgebruikers. Wat als jij veel informatie opzoekt over schuldsanering? Dan zouden adverteerders weten dat je iemand met schulden bent. Je zou dan verleid kunnen worden met credit cards, mogelijkheden tot kopen op afbetaling, kopen op abonnement etc. Men heeft dus een vermoeden over jouw financiële status.

Stel dat je de website van de Moskee bezoekt, dan ben je mogelijk moslim en weten ze dus iets over jouw geloof. Stel dat je een website bezoekt met vieze plaatjes, weet men mogelijk jouw seksuele voorkeur. Stel dat je een regelmatig de websites van de PVV of Forum bezoekt, weten adverteerders meer over jouw politieke voorkeur. Allemaal zaken die de Autoriteit Persoonsgegevens beschouwt als bijzondere persoonsgegevens.

De Origin Trials

Maar zo ver is het allemaal nog niet. De introductie van Google FLoC lijkt nog ongeveer een jaar bij ons vandaan te zijn. Google is in een aantal markten begonnen met het testen van deze technologie. Opvallend daarbij is dat Google bewust lijkt te kiezen om Google FLoC nog niet in Europa te testen. Bovendien lijkt dit nog altijd een beter alternatief te zijn dan technologie als fingerprinting.

Voor ons als GadgetGear lijkt Google FLoC vooralsnog een prima manier om in de toekomst weer advertenties aan jullie als lezers aan te bieden als alternatief op gesponsorde content. Maar hoe kijk jij als lezer aan tegen deze ontwikkeling?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.