Elysium op 4K Blu-Ray

Review: Elysium op 4K Blu-Ray

• Goed verhaal
  • Mooie locaties
  • Prima cast

• Het einde is wel wat cliché

Neill Blomkamp werd beroemd met zijn rauwe sci-fi film District 9 en werkte in tussentijd ook series als Stargate en Smallville. Met Elysium kiest hij er opnieuw voor om een rauwe sci-fi film neer te zetten. Dit keer met behulp van een sterrencast.

Het verhaal van Elysium speelt in het jaar 2054. De aarde is één grote armoedige chaos waar ziekten heersen en een mensenleven niet zo heel veel meer waard blijkt te zijn. De rijken hebben de aarde namelijk al lang verlaten. Die wonen op een gigantisch ruimtestation genaamd Elysium.

Op dit station hebben ze mooie stukjes van de aarde nagebouwd zodat ze in grote landhuizen kunnen wonen. Daarnaast maken ze gebruik van robots voor bescherming en service en maken ze gebruik van speciale medpods wanneer ze iets mankeren. Met andere woorden, het is genieten daar op Elysium.

Op aarde wordt hard gewerkt. Daar ontmoeten we dan ook crimineel Max die wordt gespeeld door Matt Damon. Hij werkt in een grote fabriek waar robots worden gebouwd. Totdat het fout gaat. Een bedrijfsongelukje zorgen ervoor dat hij wordt blootgesteld aan een overdosis straling. Op dat moment wil hij nog maar één ding. Beter worden op Elysium. Dat zijn missie niet zo eenzijdig blijft ontdekken we in de 109 minuten die deze film lang is.

Het verhaal van Elysium heeft veel raakvlakken met andere films. Denk aan de nieuwe uitvoering van Total Recall waar de aarde deels is verwoest en de armen zwaar werk verrichten voor de rijken die hun eigen stekkie hebben opgebouwd. Als je dit in een blender gooit met Johnny Mnemonic uit 1995 dan is Elysium zo ongeveer de soep die overblijft en die soep is prima weg te werken.

In tegenstelling tot District 9 is Elysium namelijk een lekkere vlotte film waar veel in gebeurd en Matt Damon voor mijn gevoel een hele sterke rol in neerzet. Iets minder sterk is de rol van Jodie Foster die als Delacourt een soort van dictator speelt op het Elysium station en haar best doet om koste wat het kost, de armen buiten te houden. Gelukkig compenseren de rollen om haar heen voor de diepgang die bij haar af en toe wat ontbreekt.

Sony Pictures heeft Elysium al eens eerder uitgebracht op Blu-Ray, maar nu is de film er ook in 4K met HDR ondersteuning. Tof is dat het bonusmateriaal ook de overstap naar 4K heeft mogen maken. Zo leggen de filmmakers natuurlijk uit hoe ze de waanzinnige wereld van Elysium hebben ontwikkeld en hoe ze de karakters van de film hebben ontwikkeld. Voor autoliefhebbers is de extra over de Bugatti 2154 erg leuk.

Elysium op 4K Blu-Ray

Elysium doet me veel aan andere films denken, maar weet toch uniek te blijven. De locaties op aarde zijn zo rauw als het verhaal terwijl Elysium letterlijk het beloofde land lijkt. Het einde is wat cliché, maar ik houd er wel van. Wat mij betreft de must-see voor dit weekend.

Elysium kopen