District 9 op 4K Blu-Ray

Review: District 9 (4K Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

• Waanzinnig verhaal
  • Op unieke wijze in beeld gebracht
  • Mooie link met Zuid-Afrika

Het universum van Neil Blomkamp is vrij uniek. Hij bracht ons Elysium, Chappie en, in 2009, District 9. Die laatste twee sci-fi verhalen hebben een duidelijke band met het Afrikaanse continent en de politieke problematiek die met name Zuid-Afrika heeft getekend.

District 9 brengt ons naar de sloppenwijken van Johannesburg. Buitenaardse wezens hebben besloten zich te vestigen op aarde en staan daar onder controle van de mens. Om specifiek te zijn is het bedrijf Multi-National United (MNU) ingehuurd om de populatie van aliens onder controle te houden. Daarbij is het voor het bedrijf belangrijk te voldoen aan de eisen van haar opdrachtgevers terwijl de levensomstandigheden van de aliens zelf ze echt koud laat. Zoals Nederlandse uitzendbureaus met arbeidsmigranten uit het Oostblok werken, maar dan nog net heeeeel iets slechter.

We ontmoeten Wikus van de Merwe, terreinarbeider van MNU in de sloppenwijken van Johannesburg. Tijdens één van zijn vele inspecties, loopt Wikus een virus op, afkomstig van de aliens. Het virus tast zijn DNA aan en langzaam, veranderd hij in iets anders dan een mens. Wanneer zijn collega’s heb niet meer herkennen, ontdekt hij niet alleen hoe het voelt om als outsider op onze planeet te staan. Er wordt zelfs actief op hem gejaagd. Daarmee leeft hij een ware nachtmerrie.

Conclusie: District 9 op 4K Blu-Ray

11 jaar nadat District 9 voor het eerst werd uitgebracht in de bioscoop, is dit prachtwerk van producer Peter Jackson en regisseur Neill Blomkamp eindelijk in 4K te zien. Nog steeds maakt het verhaal van District 9 een enorme indruk. Naast dat de film er nog steeds fantastisch uitziet, zet hij je ook echt aan het denken over hoe wel als mensen met elkaar omgaan. Het brengt de problemen van discriminatie en racisme in beeld zonder dat het nu eens over wit en zwart gaat. Daarmee is deze film nog steeds super actueel.

District 9 kopen