Review: Razer BlackWidow V3 Quartz Edition; ultiem game toetsenbord

• Windows software
  • kleur effecten
  • afwerking
  • polssteun
  • kleur.... (ook zwart)

• Mac software matig

Razer is een veilige keuze als het gaming accessoires betreft. Maar is een speciaal gaming toetsenbord echt zoveel beter dan een gewoon toetsenbord? Ik test de Quartz Edition. De roze versie die prima bij mij als beginnende gamester lijkt te passen.

Bij het uitpakken van de Razer BlackWidow V3 valt het formaat direct op. Wow wat een groot toetsenboard. De toetsen zijn ruim gepositioneerd met veel travel in de toetsen. Het multimediawiel valt direct op. Fijn dat er ook multimedia toetsen op het toetsenbord zitten. Onder het toetsenbord zit een polssteun. De BlackWidow V3 heeft een lekker lange USB kabel. Zoals bij de meeste Razer USB producten heeft ook dit toetsenbord aan de USB kabel een siliconen beschermkapje. Hiermee voorkom je dat er stof of ander vuil in de USB connector kont wanneer je het toetsenbord tijdelijk opbergt.

Design en gebruik

Het toetsenbord wat hij toegestuurd hebben gekregen voor de review is zacht roze. Misschien omdat ze bij Razer wisten dat een vrouw de review zou doen. In ieder geval is voor mij de kleur een schot in de roos. Direct goed gescoord Razer! De kleur is fraai en de afwerking van de verf voelt gewoon erg fijn zonder echt rubberachtig te voelen. De kleurbenaming Quartz kan het idee oproepen dat het zou schitteren met glitters. Dat is gelukkig niet waar. Het roze is egaal en fraai. Overigens exact dezelfde kleur als de Razer muis en microfoon die ik heb mogen testen, maar daarover in een andere review later meer.

De kleur is zonder meer eerder vrouwelijk. Maar het toetsenbord zelf is ook erg prettig voor vrouwelijke gamer handen met langere nagels. Dit is het eerste toetsenbord waar ik zonder problemen mee kan wegtikken MET lange nagels. Dit betekent dat je ook een veel natuurlijkere aanslag kan hebben dan met een regulier toetsenbord. Voor ik het wist zat ik er ook een verslag op te tikken en nu deze review. Het toetsenbord is duidelijk prima geschikt als gewoon toetsenbord. Voor gamen is het toetsenbord een duidelijke aanwinst. De toetsen op het toetsenbord maken een klik geluid. Dat kan prettig zijn, maar ook een minpunt. Soms wil je dat een toetsenbord fluisterstil is. Dat is de BlackWidow V3 duidelijk niet. Dat betekent dus dat wanneer je een microfoon naast het toetsenbord hebt staan, deze de toets geluiden ook weergeeft.

Met software kan ik alle knoppen instellen. Standaard is het scrol wiel voor de bediening van het muziekvolume. Erg prettig als je even het geluid zachter wilt zetten. Naast het scrol wiel zit de knop die ik het meeste gebruik; de pauze knop. Hiermee kan je (net als op de meeste hoofdtelefoons) de muziek bedienen. Pauzeren, nummer overslaan en nog meer. Super handig!

Tegen het toetsenbord kan je de polssteun schuiven. Door de vormgeving sluit dit naadloos aan. Dus zonder te klikken of ergens in te schuiven of steken. In eerste instantie verwachtte ik dat dit niet solide zou zijn. Als je wild zit te gamen was ik eerst bang dat de polssteun zou wegschuiven. Dit is nooit gebeurd. De rubberen grip onder de polssteun en het toetsenbord zorgen dat de producten goed aangesloten blijven en niet verschuiven.

Wow factor

Zonder twijfel is de verlichting in het BlackWidow V3 toetsenbord de aandachttrekker. Op alle product foto’s en video’s ziet het er spectaculair uit. In het echt voor je neus is het even spectaculair! Het toetsenbord komt tot leven door de verlichting. Hoe je de verlichting wilt laten reageren, kan je instellen met Razer Synaps. Op de Mac kreeg ik het niet elkaar om dit werkend te krijgen en zit je met het standaard thema. Maar op Windows is het een ander verhaal. De software installeer ik en een paar seconden later kan ik alles instellen zoals ik dat wil. Van golvende regenboog effecten tot een statisch beeld in de kleur die ik wil. Bij gamen in het donker zijn de kleuren ook functioneel. De golvende effecten kunnen sommigen mensen iets te veel vinden, maar ik vind het helemaal prima.

Dit is mijn eerste gaming toetsenbord en direct een winnaar. Ik heb op diverse andere toetsenborden bij andere gamers gespeeld, maar de BlackWidow V3 is echt super voor gamen. De hoge toetsen maken de toetsen tevens geschikt voor gamers met langere nagels zoals ik. De verlichting is de wow-factor en goed instelbaar. Voor mij is de kleur roze een bonus.

Dit ultieme gaming toetsenbord met polssteun kost ongeveer 150 Euro