Review: Hellboy (2004) op 4K Bly-Ray

• Verrassende film
  • Perfecte casting
  • Interessant verhaal
  • Veel sterke oneliners

• Doordat Hellboy wat minder bekend is, duur het net even wat langer voor je de wereld van Hellboy echt doorziet

Geen acteur is zo goed gecast op een superheldenrol als Ron Perlman die in 2004 de hooftrol mocht vertolken in Guillermo del Toro’s Hellboy. Deze klassieker is nu door Sony Pictures op 4K Blu-Ray gezet.

De geschiedenis van Hellboy

De eerste Hellboy van Guillermo del Toro verscheen onder Sony Pictures in 2004. In 2008 werd deze opgevolgd door Hellboy II: The Golden Army. Het karakter is afkomstig uit een deal tussen Sony Pictures en Cark Horse Comics. Die Amerikaanse comic uitgever bedacht in 1993 het karakter Hellboy. Er verschenen verschillende comics en in 2008, met de komst van de tweede film, verscheen ook de game Hellboy: The Science of Evil.

In tussentijd verschenen ook twee nieuwe animatiefilms in de Hellboy series. In 2006 verscheen Hellboy: Sword of Storms, gevolgd door Hellboy: Blood and Iron in 2007.

Hoewel acteur Ron Perlman het perfecte gezicht heeft voor Hellboy, werd deze voor de reboot in 2019 vervangen voor acteur Mark Stanley. Ook Guillermo del Toro moest zijn plaats als regisseur afstaan aan Neil Marshall. De leeftijd van Perlman, toen al 69, zou een rol kunnen hebben gespeeld in deze keuze. Immers wil je met een reboot van een filmseries enkele jaren vooruit kunnen plannen.

Hellboy 2004 op 4K Blu-Ray

Hellboy, de anti-held

Hellboy werd geboren als Anung un Rama. Hij is een half-demoon die door een groep Nazi-occulisten onder leiding van Grigori Rasputin. Het was echter het einde van de oorlog en de geallieerden vonden de jonge Hellboy. Die werd meegenomen naar de VS en opgevoed onder leiding van het Amerikaanse bureau voor paranormaal onderzoek en defensie (BPRD).

Hoewel zijn geboorte als half-demoon zou moeten betekenen dat hij een bovennatuurlijk en slecht persoon moet zijn, accepteert hij dat niet. Hij werd keurig met staart en horens geboren, maar zijn horens vijlt hij af tot stompjes. Zijn rechterhand is groter dan de linker en gemaakt van steen. Daarmee is het zijn belangrijkste wapen. In 1952 kreeg hij van de VN de status mens voor het goede werk dat hij doet om de mens tegen paranormale verschijnselen te beschermen.

Qua persoonlijkheid staat Hellboy vooral bekend om zijn humeur. Hij is doorgaans alles behalve het zonnetje in huis.

Hellboy, de film

Deze eerste film over Hellboy gaat echt over het ontstaan van het karakter. We zien hoe de geallieerden de jonge, rode baby vinden en meenemen. De jonge wetenschapper Trevor Bruttenholm mag zich over de kleine ontfermen. Hij is degene die het wezentje de naam Hellboy geeft.

We knallen een paar jaar verder door de tijd. Trevor is inmiddels het hoofd van een afdeling van de FBI die zich richt op het bestrijden van demonen die onze wereld plagen. Daarvoor kreeg hij hulp van Abe Sapien, een telepatische zeemeerman. Dat gaat redelijk goed tot… Grigori Rasputin terugkeert op aarde. Hij wil zijn taak afmaken. Trevor stuurt Hellboy samen met FBI agent John Myers er op uit om Grigori tegen te houden.

In de tijd dat de eerste Superman, Batman en Spicer-Man films in de bioscoop te zien waren, was Hellboy nogal een spannende set voor Sony Pictures. Hellboy is echt een actieheld uit het B segment. Gelukkig voor Sony, koos Sony Pictures ervoor del Toro als regisseur neer te zetten.

Het zijn de kunsten van deze regisseur die er voor zorgen dat Hellboy wel degelijk een spannende en meeslepende actiefilm is geworden. Ook het acteerwerk van Ron Perlman draagt echt bij in het kijkgenot tijdens de film. Bovendien zit het script vol sterke oneliners. Dat del Toro het succes van de film aardig kon inschatten, is iets dat je ook terugziet na de aftiteling.

We hebben de laatste tijd heel wat 4K remasters van films van Sony Pictures ontvangen. Niet vreemd, want dit jaar kwamen natuurlijk weinig tot geen echte bioscoopfilms uit. Hoewel Sony Pictures bij die remakes doorgaans niet heel scheutig is met extra beeldmateriaal, zijn ze hier wel aardig los gegaan. Zo bevat de 4K disc de director’s cut, een introductie van del Toro himself, een docu over het verhaal van Hellboy, commentaartracks, trailers en nog veel meer. De schijf biedt ondersteuning voor HDR.

Conclusie: Hellboy 2004

Toen Hellboy in de bioscoop verscheen, waren velen sceptisch over de toekomst van deze B-held. Inmiddels heeft deze film een cultstatus gekregen en dat is niet raar. Hellboy is één van de betere, originele superheldenfilms. We zijn dus heel blij met deze remaster naar 4K.

Hellboy 2004 kopen