Christopher Nolan Collection 4K

Review: Christopher Nolan Collection op 4K Blu-Ray

• Zes fantastische 4K films
  • Alles in HDR
  • Elke film komt met veel bonus materiaal

Vorige week schreven we nog over de mindf*ck die Christopher Nolan ons afleverde met de film Tenet. 15 langspeelfilms jong, heeft de regisseur toch een zeer indrukwekkend portfolio neergezet. Warner Bros. viert dit met de Christopher Nolan Collection. Een bos met 7 indrukwekkende films op 4K.

Christopher Jonathan James Nolan

Nolan’s bouwjaar is 1970. Nu dus zo’n 51 lentes jong en zowel een Brits als Amerikaans paspoort rijk. Sinds zijn zevende is hij verslaafd aan de camera. Zijn eerste 16mm film Tarantella werd in 1989 publiek getoond. Toen nog een korte film. Op de tweede korte film Larceny moest worden gewacht tot 1996. Nadat in 1997 Doodlebug publiek ging, werd het tijd om in 1998 zijn eerste lange film te regisseren. Dit was Following, nog een echte low-budget film. Vanaf dat moment ging het snel met Nolan. In 2005 mocht hij zelfs van DC en Warner Bros. werken aan de eerste film in de laatste Batman Trilogie. Vanaf 2013 mocht hij ook aan films werken van Superman.

De Christopher Nolan Collection

De Christopher Nolan Collection telt in totaal zes meesterlijke films van Nolan. Elke film komt op drie discs; de 4K HDR uitvoering, de FullHD uitvoering en een bonus disc voor de fans. Ik geef toe, ik had heel graag gezien dat ook de 3D uitvoeringen in de box zaten. Een goede 3D film trekt je immers nog altijd veel dieper in de film dan een prachtige 4K HDR uitvoering.

Christopher Nolan Collection 4K

The Prestige 4K

Hugh Jackman en Christian Bale spelen de rol van concurrerende goochelaars. De twee zijn zo fel tegen elkaar, dat goochelen een strijd tussen leven en dood lijkt te worden. Het is vooral de rol van assistente Scarlett Johansson die een allesbepalende rol speelt in deze film. Leuk detail, er is onder anderen een bijrol voor David Bowie.

The Prestige 4K

Interstellar 4K

In 2015 mocht ik Interstellar al eens reviewen. Toen nog op DVD. Het verhaal gaat over Cooper (Matthew McConaughey). Hij is een high-tech boer die de verziekte aarde verlaat. Zijn missie is om de mensheid buiten de bekende melkweg een nieuw leven te gunnen. Natuurlijk is Nolan de regisseur die het liefst lastige onderwerpen in zijn film betrekt. In dit geval experimenteert hij met tijdreizen. In tegenstelling tot Tenet, stelt hij daar in Interstellar wel een duidelijke grens in. Wat is gebeurd, is gebeurd. Lees de review.

Interstellar 4K

Inception 4K

Met inception legde Nolan de basis voor het meesterwerk dat Tenet is geworden. Inception is een echte sci-fi actiefilm met een waanzinnig scenario. Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) behoort tot de extractors. Mensen die in staat zijn om bedrijfsgeheimen te stelen. Rechtstreeks uit de droomstaat waar het slachtoffer in verkeerd. Dit maakt ook dat hij wordt gezocht. Maar hij krijgt een unieke kans om de ultieme misdaad te plegen. Namelijk door juist een idee in het brein van een mens te plaatsen in plaats van het te stelen.

Inception 4K

Batman Begins 4K

In 2005, GadgetGear bestond nog niet, bracht Nolan een wel heel bijzondere hommage aan dé gevleugelde held van DC Comics. Met Batman Begins kreeg de Batman franchise de zoveelste reboot, maar niet de minste. Nolan zette het begin neer voor de meest indrukwekkende Batman films ooit gemaakt. Wat eerst oppervlakkige actiefilms waren, wordt ineens iets met een echt verhaal en dan niet alleen het verhaal over zijn ouders die zijn doodgeschoten. Nee, het verhaal van een gekwelde miljonair met een wrok tegen de misdaad en een eigenzinnigheid waar de politie niet altijd op zit te wachten.

Batman Begins 4K

The Dark Knight 4K

In 2008 verscheen het vervolg, maar niet zomaar een vervolg. The Dark Knight maakt eigenlijk een start aan een tweeluik in deze Batman trilogie. Een tweeluik die misschien wel de meest indrukwekkende verandering aan de Batmobiel introduceerde. Maar ook liet zien hoe Nolan nadenkt over hoe het verhaal van Barman in de huidige maatschappij zou passen in een Gotham dat maar zo echt zou kunnen bestaan. In deze film gaat Batman op jacht naar criminaliteit met als doel deze voorgoed uit te schakelen. Dit lukt tot de nieuwe Joker (Heathh Ledger) ten tonele komt en Batman voor zijn grootste uitdaging ooit zet.

The Dark Knight 4K

The Dark Knight Rises 4K

In 2012 waren we net begonnen met onze film reviews op GadgetGear. Warner Bros. zond ons de steelbook uitvoering van The Dark Knight Rises, waarvan beide discs zijn opgenomen in deze Christopher Nolan Collection. Was het in de vorige film de batmobiel die iconisch was, is het dit keer de nieuwe schurk. Nolan heeft Tom Hardy aangetrokken om de roemruchte Bale neer te zetten. Bovendien zien we de slopende strijd van Bruce die aan het eind van de vorige film gebroken achterbleef terwijl criminelen heel Gotham in bezit namen. Lees de review.

The Dark Knight Rises 4K

Dunkirk 4K

De meest recente film in de box, is er één waar ook echt een Nederlands tintje aan zit. Niet dat Franse Duinkerke nou heel Hollands is, maar in het eerste deel van de film komen we een Nederlands koopvaardijschip tegen. Daarnaast werd een groot deel van de opnamen van Dunkirk op het Nederlandse IJsselmeer, bij Urk gedaan. Het verhaal van Dunkirk gaat over de enorme troepenmacht van de geallieerden die vast zaten op het strand van Duinkerke.

Dunkirk 4K

Conclusie Christopher Nolan Collection 4K

Christopher Nolan is een regisseur die eigenlijk maar één ding kan; films met een hele diepe laag creëren. Zelfs zijn superheldenfilms zijn meer dan mannen en vrouwen in strakke pakkies die met elkaar op de knok gaan. Met deze box laat Warner Bros. dan ook echt haar trots zien. Een must-have voor iedere fan, al moet ik daar wel een sidenote bij plaatsen. Heb je de 4K films al, dan heb je deze box ook al. We hebben niet het idee dat er ook maar iets in deze box zit, dat echt uniek is voor deze box. Behalve het karton er omheen natuurlijk.

Christopher Nolan Collection kopen