Review: Demon’s Souls (PS5)

• Prachtige, duistere remake
  • Audio is prachtig
  • DualSense Controller maakt het nog mooier
  • Origineel is goed beschermd gebleven

• Game blijft (te) moeilijk

Demon’s Souls is een remake uit 2009 in het PS3 tijdperk. Het was een duistere actie RPG zoals er wel meer waren, alleen dan beter. Waarom is dit nu spannend? Deze game is van de PS3 naar de PS5 getild voor de remake van Bluepoint Games, die deze week naast Sony’s PlayStation 5 is uitgebracht.

Potverdriedubbeltjesindegloria en nog wat meer van deze vloeken heb ik geuit bij het spelen van deze game. Man, man, man. Gefrustreerd, gekleineerd en boos op mijn PS5. Ja, dat is Demon’s Souls. In 2009 heb ik de game wel eens gespeeld en toen keihard weggeknikkerd. Niet omdat hij niet goed was, het spel was meesterlijk. Maar ik kon het gewoon niet aan.

Hier ging ik de eerste keer dood

Deze keer wist ik waar ik aan begon en ik kende gelukkig nog wat tips en tricks uit het verleden. Daarom nam ik mij voor; ik ga minimaal 10 uur knallen in deze game voordat ik mijn pen en papier oppak voor een review.

Wawawiwawa

Grafisch zie je helemaal niets meer terug van een PS3 game. Dit lijkt echt een geheel nieuwe game. Elke pixel in Demon’s Souls is zorgvuldig opnieuw gepimpt, waarbij je jezelf soms afvraagt of de nieuwe variant niet een eigen look gegeven heeft op het origineel, maar dit is acceptabel. Alle animaties zijn prachtig, vergelijkbaar met het origineel maar zo, zo veel mooier.  Iedereen die plezier heeft beleefd aan de titel uit 2009 zal deze game als nieuw ervaren met een warm (of duister) gevoel van herkenning.

Alle ergernissen zijn eruit. Bijna geen laadtijden, prachtige donkere en toch nog zichtbare looks en de muziek klinkt beter als nooit tevoren. De kracht van de PlayStation 5 is vanaf het begin volledig te zien. Met zowel een opgeschaalde-van-1440p, 60 frames per seconde “prestatie” -modus en 4K30 “fidelity”, dient de game als directe rechtvaardiging voor je nieuw aangeschafte console.

De nieuwe DualSense controller maakt alles nog een stukje extra toffer. Bliksemschichten voel je, door het water struinen voel je. Blokkeren en slaan tegen steen voel je! Dit is echt een next gen feel! Maar liefhebbers wees gerust, zelden zit Bluepoint aan de basis en fundering van Demon’s Souls, want dat zou heiligschennis zijn. Of niet dan!

Story

Demon’s Souls speelt zich af in Boletaria, een koninkrijk dat wordt verteerd door een duister wezen genaamd de Old One na zijn vrijlating door het gebruik van verboden Soul Arts. Spelers nemen de rol aan van een held die naar Boletaria wordt gebracht om de gevallen koning Allant te doden en de Oude tot bedaren te brengen. De gameplay laat spelers door vijf verschillende werelden navigeren vanuit een hub genaamd de Nexus, waar je de eerste keer als je dood gaat terecht komt. En dood gaan, geloof me dat gaat je gebeuren. De eerste paar minuten wellicht niet, met wat zombies en knights als vrijandjes. Maar als de eerste Demon op je pad staat, nou succes.

Moeilijk

Demon’s Souls is geen makkie mensen, ik riep het al in mijn intro. Dit is een game waar je echt in moet duiken en niet moet opgeven. Je wordt wel beter, maar niet door trucjes, gewoon door niet dezelfde domme fouten te maken. Of nieuwe routes leren, dood gaan en dan zeker niet meer die route pakken.  Met een zware nadruk op uitdagende gevechten en mechanica rond de dood en respawning van spelers is het spel een pittige kluif. Je moet ook wel een beetje bestand zijn tegen de duistere wereld waarin er gespeeld wordt. Menig kennis heeft mij wel eens verteld dat het na een paar uur spelen gewoon te duister wordt. Het online multiplayer maakt zowel samenwerking als wereldinvasies mogelijk met speler-tegen-speler-gevechten, dit is een welkome afwisseling maar niet waar de game om draaid.

De kern van Demon’s Souls blijft nagenoeg onveranderd. Het is nog steeds een uitdaging en meedogenloos. De ondoorzichtige, duistere regels en innovatieve online connectiviteit van het spel zijn nog steeds aanwezig.  Content die we ook zijn tegengekomen in Dark Souls en alle andere titels.

Als PlayStation 5 liefhebber is het wachten op een game waar de ware kracht van de PS5 getoond kan worden. Een remake lijkt deze belofte niet waar te maken, maar mensen… Demon’s Soul is echt wel een pracht en praal. Zeker als je het PS3 origineel kende. Of het één van de mooiste games nu is, nee. Dat nog niet. Maar het is wel één van de beste games in een fantastisch nieuw jasje. Voor mij op dit moment van schrijven de tofste PS5 titel tot nu toe! Wees wel gewaarschuwd, deze game is echt mega lastig. Ik mis zelf een mogelijkheid om op een gemakkelijker niveau te beginnen. Ik houd best van een uitdaging, maar deze uitdaging verlies ik. Keer op keer.