Review: Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G is perfectie, en een tikkie saai

• Maakt waanzinnige nachtfoto's
  • Prima filmen in 8K

• 50x zoom levert erg slechte foto's op
  • Selfie camera's hebben veel beeldruis bij filmen in het donker
  • Geen echt grote vernieuwingen sinds de Galaxy S20 Ultra

Het beste, snelste, grootste, geen opvouwbaar display, maar wel de S-Pen. Dat is hoe ik de propositie van de Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G zou beschrijven. Of deze Android van Samsung ook echt die topper is, lees je in deze review.

Bij het toestel levert Samsung een USB-C naar USB-C kabel met een USB-C Lader. Je krijgt een AKG in-ear headset, een simtool en natuurlijik de nodige documentatie. De S-Pen zit al keurig in het toestel weggewerkt. Samsung plakt er op de voorzijde zelfs een screenprotector op. Samsung levert geen backcover mee voor het toestel. Die moet je zelf nog even aanschaffen.

Het glas op de achterkant is gematteerd. Hierdoor heb je veel minder last van vette vingers op de achterkant. Sterker nog bijna niet. De achterkant voelt wel wat gladjes aan en dat kan een nadeel zijn bij een toestel van dit formaat. Een goede reden om een backcover aan te schaffen.

De Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G is IP68 water- en stofdicht. Je kunt het toestel dus prima een half uur onderwater houden.

Het display van het toestel is gemaakt van het gloedvonkelnieuwe Gorilla Glass Victus materiaal. Nog harder dus nog beter bestand tegen krassen. Natuurlijk kiest Samsung weer voor een zelf ontwikkeld AMOLED display. Zoals bij de S20 series ook nu weer met maximaal 120Hz snelheid.

Daar zit ook nu weer een klein addertje onder het gras. De resolutie van het toestel op 60Hz bedraagt 3.088×1.440 pixels. Maar schakel je naar 120Hz, kiest het toestel ervoor om terug te schalen naar 2.316×1.080 pixels. Je hebt onder 60Hz de maximale scherpte met 496 pixels per inch. Je moet dus kiezen tussen een supersnel display of de scherpste resolutie. Beiden trekt het toestel helaas niet.

Qua 10bit kleurendiepte loopt Samsung dit jaar helaas niet meer voorop. Memc ondersteuning ontbreekt in het display net als flikkervrije dimming. Iets dat Xiaomi en OnePlus al een tijdje gebruiken. Ook blijkt Samsung nog geen antwoord te hebben op het automatisch aanpassen van de kleurtemperatuur, wat Apple nog redelijk uniek maakt qua schermbeleving. Toch zijn er zaken die ook heel erg goed gaan. Bijvoorbeeld de extreme helderheid van het display. Heerlijk om overdag te gebruiken. Bovendien voelen de kleuren zeer natuurgetrouw. Ben je van de fotografie, is het handig om te weten dat het display 100% van het DCI-P3 kleurengamma laat zien.

Opnieuw kiest Samsung voor een pinhole camera in het display. Het gaatje voelt een stuk kleiner, maar Samsung heeft deze wel naar het midden gezet.

Samsung stuurde ons het topmodel uit de Galaxy Note20 series toe en niet zonder reden. Het prijskaartje van het toestel ligt enorm hoog en met het basismodel uit de serie krijg je ook echt wel heel veel minder toestel voor jouw geld. Zo is de achterkant van glas bij deze uitvoering waar de goedkopere het met een plastic achterkant af moet doen. Ook op andere producteigenschappen is het verschil tussen de twee enorm.

Maar terug naar het design zelf. Met de enorme zoomlengten op de camera’s, is het cameraeiland niet alleen groot, maar inmiddels ook erg dik geworden. Samsung heeft weer 2mm toegevoegd. Ligt het toestel op haar rug, is het echt een wiebelding geworden. Een backcover lijkt een bijna noodzakelijke aankoop te zijn geworden om het toestel flink wat dikker te maken.

Door de grotere schermformaten in de S20 Series, lijken de Samsung toestellen op afstand steeds meer op elkaar. Echter heeft de Note20 Series nog altijd een veel hoekiger design dan de S-Series. Voor en achter word keurig gebruik gemaakt van gebogen glas en de randen zijn flinterdun. Vooral door gebruik te maken van een OLED display.

Prestaties

Samsung heeft drie geheugenopties voor de Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G. Het toestel wordt verkocht met 128GB opslag, 256GB opslag of 512GB opslag en 12GB werkgeheugen.

Het kloppend hart van de Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G is de Qualcomm Snapdragon 865+ wanneer je deze in de VS koopt. Hier in Nederland krijg je echter de Exynos 990. Dat is precies dezelfde chip die aanwezig is in de Samsung Galaxy S20 Series. Daar bleek al dat de Exynos iets trager is en meer energie verbruikt. Amerikaanse kopers krijgen met de 865+ bovendien een verbeterde versie van de chipset terwijl er voor de Europese kopers eigenlijk niets is veranderd. Eerder dit jaar werd er door 34.000 Europese consumenten al een petitie bij Samsung ingeleverd met de vraag om te stoppen met het bevoordelen van de Amerikaanse markt.

Deze werkwijze speelt niet alleen bij de chipset zelf. Ook de beeldprocessoren zijn voor Europese kopers anders dan voor Amerikanen. Waar Amerikanen de beeldprocessors van Sony krijgen, krijgen Europeanen de beeldprocessors van Samsung zelf. Samsung is al jaren geen speler meer op de cameramarkt, waar Sony dit wel is. Sterker nog, op high-end mobile is Sony nog altijd marktleider. Hierdoor is het aannemelijk dat de Sony processors beter zijn en we vragen ons af of een Amerikaanse review van dit toestel onderhand nog wel relevant is wanneer je het in Europa koopt… maar gelukkig heb je daar GadgetGear voor 😉

S-Pen

Wat de Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G echt lekker uniek maakt, is de ondersteuning voor de S-Pen. Alleen Lenovo durft toestellen met een stylus op de markt te brengen. Het laatste toestel uit het Lenovo kamp was dan ook de Motorola G Pro die in de zomer van 2020 op de markt kwam. Dat toestel richtte zich totaal niet op het topsegment waardoor Samsung hier echt nog alleenheerser is… en stiekem vinden we dat onderhand een beetje jammer 😉

De S-Pen heeft nu wel de beloofde 9ms reactiesnelheid, waardoor je jouw bewerkingen vrijwel direct op het display ziet. Hierdoor voelt het schrijven en tekenen veel realistischer aan dan bij eerdere generaties. Qua uiterlijk is de pen verder vrijwel gelijk aan voorgaande generaties.

Qua software ondersteuning zien we veel software verbeteringen. Vooral op het gebied van de Air Actions.

Overigens heeft er nog een praktische wijziging plaatsgevonden aan de S-Pen. Deze is namelijk naar de linkerkant van het toestel verhuisd. Wellicht om meer ruimte te geven aan de camera’s. Voor linkshandigen is dit heel goed nieuws. Voor rechtshandigen een heel stuk minder.

Camera’s

Samsung heeft een opvallende stap gezet bij dit toestel. De Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G moet het namelijk zonder TOF camera doen. Die zat nog wel in de Note10 Series en S20 Series. Het leverde altijd prachtige demo’s op van Samsung waarbij de toestellen live 3D modellen konden scannen. Ook voor de fotografie levert TOF technologie de nodige voordelen op als het gaat om scherpstellen op voorwerpen. Met het verdwijnen van de TOF camera zien we dus één camera minder op het toestel zitten dan we eigenlijk hadden verwacht.

Toch geeft Samsung ook wat terug. De primaire camera krijgt nu laser autofocus. Een feature die in het verleden weleens werd gemist. Tot op enkele meters afstand merk je dat het scherpstellen zeer snel en nauwkeurig gaat. Daarnaast haal je er ook winst uit bij fotografie in het donker omdat laserlicht ook dan perfect gebruikt kan worden om mee scherp te stellen.

Kijk je voorbij de effectieve afstand van de laser, dan doet het toestel een stap terug naar pdaf autofocus waar concurrenten al over zijn op dualpixel-pdaf. In vergelijking heeft dit toestel het dan weer wat lastiger bij weinig licht. Bovendien kan het toestel nu alleen echt goed scherpstellen op het midden bij gebruik van de laser.

De primaire camera heeft een indrukwekkende resolutie van 108 megapixel en een pixelgrootte van 0,8μm. Dit zijn de kleinste pixels van alle camera’s, maar met pixel binding maakt de camera onder een wat lagere resolutie wel weer een sprong. Samsung kiest er dan voor om 9 pixels te combineren tot 1 pixel, wat een enorme kwaliteitswinst oplevert. Ook al hou je dan effectief maar 12 megapixels over, heb je dan nog steeds grote, scherpe foto’s. De camera heeft een brandpunt van 25mm met een diafragma van F/1.8. De camera beschikt ook over optische beeldstabilisatie en dus Pdaf en laserautofocus. Video film je op 8K 24fps of 4K 60fps.

De tweede camera is de ultragroothoek met een resolutie van 12 megapixels. In megapixels een flinke stap terug, maar de pixels zijn met 1,4μm wel lekker groot, wat weer goed is voor de beeldkwaliteit. Het brandpunt ligt op 13mm met een diafragma van F/2.2. De lens is niet gestabiliseerd en je kunt met deze lens maximaal filmen op 4K 30fps. Opvallend is dat Samsung er voor kiest om deze camara in de panorama stand te gebruiken. Dit levert wel een hele hoge verwerkingssnelheid op, maar de primaire camera zou een panorama met veel meer details vast kunnen leggen. Deze camera bevat geen autofocus.

De telelens is een 12 megapixel camera met een pixelformaat van 1,0μm. Met een diafragma van F/3.0 is deze niet echt lichtgevoelig. Maar het brandpunt van maximaal 123mm (5x zoom) is wel heel aantrekkelijk. Het is dan wel niet de adembenemende space zoom van de S20 series, het beeld is wel super bruikbaar. Deze lens bevat optische beeldstabilisatie en kan eveneens worden gebruikt om op 4K te filmen op 30fps.

Tenslotte is er nog de selfiecamera die in het gaatje in het display aan de voorkant zit. Samsung geeft je hier een nette 10 megapixels. Met 1,22μm heeft deze camera de grootste pixels, dus de grootste kans op een mooi, scherp plaatje. Met een diafragma van F/2.2 is de lichtgevoeligheid gemiddeld en prima. Het brandpunt voor deze camera ligt op 25mm.

Waar we Samsung echt vele lof mogen geven, zijn de prestaties in het donker. Vooral in de nachtmodus presteert het toestel echt fantastisch. Nadeel bij de nachtmodus is wel dat het onderwerp echt even een paar seconden stil moet staan, maar dat is al snel dik de moeite waard.

Ik noemde al eerder dat dit toestel geen 100x space zoom bevat. Je moet het nu met 50x zoom doen. Maar ook die 50x zoom is zo onbruikbaar als de 100x Space Zoom die in de S20 series werd gepropt.

Video schieten op de Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G blijkt al snel een waar genot voor de amateur en pro. Met de nieuwe professionele video modus kun je flinke stappen zetten om echt op professioneel niveau films te produceren.

Conclusie Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G

Begin dit jaar introduceerde Samsung haar Galaxy S20 Ultra. Het verschil met de Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G is minder groot dan we na een half jaar hadden gehoopt. Sterker nog, eigenlijk ervagen we geen enkele verrassing. Het zijn vooral de S-Pen en wat softwarematige handigheidjes die daarbij horen die echt het voelbare verschil maken. De Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G is een toptoestel, maar niet de grote stap voorwaarts waar we stiekem een beetje op hoopten.

Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G kopen