Elon Musk hield afgelopen week zijn Battery Day. Een presentatie waarbij de topman van Musk eens niet zijn pijlen richt op de Corona maatregelen van de overheid, maar op het tentoonstellen van vooruitgang.

De nieuwe Tesla gaat $25.00 (ongeveer €22.000) kosten

In Nederland leggen we al snel een halve ton neer om in een nieuwe Tesla te mogen rijden, maar dat lijkt te gaan veranderen. Hoewel we hier echt nog wachten tot we de Model Y mogen begroeten en in de VS de Cybertruck en elektrische vrachtwagen nog niet echt van de band rollen, laat Musk weten dat er een veel goedkopere Tesla aan zit te komen.

Nieuw productieproces

Het geheim zit hem in het productieproces. Musk en zijn team hebben zich laten inspireren door de vliegtuigbouw. Daar wordt de brandstof van het toestel niet in tanks in de vleugels gespoten, maar is de hele vleugel de brandstoftank. Op die manier wil Elon Musk nu de behuizing van de accu’s gaan produceren. De accuombouw gaat direct onderdeel worden van het chassis. Zo gaan er ook minder grondstoffen in de auto.

Hiermee spaart Musk de ruimte die extra nodig zal zijn door een nieuwe accutechnologie die hij gaat gebruiken. Het dure kobalt zal daarin niet meer nodig zijn. Dat scheelt overigens niet allen geld, maar de mijnbouw voor kobalt is zwaar vervuilend en de arbeidsomstandigheden (lees: kinderarbeid) zijn niet meer van deze tijd. De nieuwe technologie kan dus zonder door het ontwerp van de cellen aan te passen.

Tenslotte wordt het productieproces anders. Nu wordt veel van het metaalwerk van een auto op maat gevormd. Musk wil in plaats daarvan de metalen onderdelen meteen in de juiste vorm gaan gieten. Door deze nieuwe manier van bouwen zijn zo’n 370 minder onderdelen nodig voor een auto.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.