photo of black Ford vehicle
Picture of Dennis van Dijk
Dennis van Dijk

Hoe Tech de auto-industrie veranderd heeft

Technologie is zonder twijfel een ongelooflijke innovator. Het introduceert de mensheid in nieuwe rijken van zijn bestaan en stelt nieuwe vragen die antwoorden oproepen.

In de auto-industrie zou het meer dan vanzelfsprekend zijn om te zeggen dat technologie een langdurige, diepgaande en complexe relatie heeft gehad met aspecten van productie, veiligheid en het milieu – zonder nieuwe en evoluerende technologie zouden onze voertuigen in het verleden vastzitten.

Laten we eens kijken hoe autotechnologie de manier waarop we kijken en omgaan met onze voertuigen veranderd heeft.

Prijzen

Met de uitvinding van de assemblagelijn werden de kosten voor de aanschaf van auto lager. Zonder de noodzaak van 12 uur arbeidsintensief werk, schoot de potentiële output van het aantal te verkopen auto’s omhoog. Dit hielp om voertuigen toegankelijker te maken voor de middenklasse.

Voertuigkosten zijn ook beïnvloed en veranderd door voortschrijdende technologie als gevolg van onderzoek en vermindering van gebruikte materialen, hun sterkte en hun lange levensduur / duurzaamheid. Simpel gezegd, technologie heeft ervoor gezorgd dat auto’s langer meegaan en heeft daardoor de restwaarde en het doorverkooppotentieel van nieuwere voertuigen beïnvloed. Hoewel inflatie ervoor heeft gezorgd dat de gemiddelde prijs van auto’s de afgelopen tien jaar relatief stabiel is gebleven, zijn volgens US Bureau of Economic Analysis study de kosten van een gemiddelde nieuwe auto in 2016 de laagste sinds 1983.

Veiligheid

Veranderende technologieën hebben misschien wel de grootste impact gehad het gebied van veiligheid van de autosector. Dankzij wetenschap en technologie konden autofabrikanten niet alleen nieuwe veiligheidskenmerken hypothetiseren en testen, maar ook oplossingen voor voortdurende problemen ontwikkelen door middel van reverse engineering met behulp van technologische doorbraken in computers, kunstmatige intelligentie en software waarvan nieuwe voertuigen afhankelijk zijn.

De komst van achteruitparkeren waarschuwt ons voor voetgangers en obstakels, de opname van antiblokkeersystemen voor remkracht, airbags voor ongelukkige ongevallen, tractiecontrole voor ongunstige weersomstandigheden, enz. Dit zijn allemaal verwijzingen naar de manieren waarop technologie de autosector veranderd heeft.

Neem bijvoorbeeld de opkomst van het geautomatiseerde voertuig zonder bestuurder. Doordat er geen bestuurder meer aanwezig is suggereren technologieën dat menselijke fouten voorkomen kunnen worden wanner er minder mensen onderweg zijn. De technologie heeft het potentieel om opnieuw een revolutie in de auto-industrie teweeg te brengen door van de mensheid in alle voertuigen een eeuwige passagier te maken.

Milieuvriendelijke economie

De impact van brandstofprijzen op de autosector heeft sinds de jaren 80 vragen opgeworpen over nieuwe technologie en verbeterd milieubeheer. In de afgelopen jaren hadden Amerikaanse auto’s een duidelijk nadeel ten opzichte van hun Japanse en Europese tegenhangers, omdat ze zijn gebouwd en bedacht in samenlevingen met lage gasprijzen volgens iCompario. Het brandstofverbruik is de afgelopen 15 jaar gestaag toegenomen, maar voertuigen van hoge kwaliteit die altijd hebben geprofiteerd van geavanceerde technologie voor brandstofefficiëntie, zoals de Chevrolet Volt, zijn altijd beter verkocht in alle regio’s van de wereld.

Tegenwoordig is het brandstofverbruik één van de – zo niet de belangrijkste – reden om een nieuwe auto te kopen of rond te shoppen bij het onderzoeken van auto’s. Goedkope energie heeft ervoor gezorgd dat ontwikkelde technologieën de afgelopen twee of drie decennia nieuwe wegen zijn ingeslagen, door te experimenteren met de maatschappelijke implicaties van geavanceerde brandstofefficiëntie, verminderde emissies en hoop voor de toestand van het milieu. Een uitgebreide studie van de National Academies of Sciences, Engineering and Medicine stelt dat “omdat de benzineprijzen in het buitenland hoger zijn is het voor Japanse en Europese bedrijven gemakkelijker om wereldwijd dure brandstof besparende technologieën te introduceren dan voor Amerikaanse bedrijven.” Deze competitieve marktplaats zorgt ervoor dat nieuwe technologie niet alleen geïmplementeerd, maar ook evolueert en efficiënter wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.