Review : Strøm City Bike W

Een e-bike die er waanzinnig uitziet, fantastisch fietst en ook nog eens super scherp geprijsd is. Kan dat? Het Deense Strøm denkt van wel! Maar maakt Strøm met de Strøm City Bike W zijn belofte waar? Of is het toch een gevalletje goedkoop is duurkoop.

Steeds meer merken betreden het domein van de e-bike

Het aanbod e-bikes groeit met de dag. Steeds meer merken maken dan ook de overstap naar elektrisch aangedreven fietsen. Maar niet alleen bestaande merken betreden het domein van de e-bike want ook steeds meer nieuwe merken proberen een plek te veroveren in deze groeiende markt. Zo ook het Deense Strøm die sinds 2016 e-bikes op de markt brengt in het middensegment.

Strøm haalde meer dan 1,8 miljoen aan funding op

Ondernemers Morten en Nichlas beginnen hun avontuur eind 2016 als ze hun 1ste ontwerp lanceren op crowdfunding platform Indiegogo. Hun 1ste ontwerp (een Fatbike) was een schot in de roos want de mannen van Strøm haalde met hun allereerste campagne meer dan € 450.000,- op.

City Bike W

Product foto voor review

Ook het 2e model; de City Bike die in 2017 live ging op crowdfunding platform Indiegogo was met meer dan 1,8 miljoen aan funding een groot succes. Het is dan ook niet gek dat de mannen van Strøm inmiddels hard bezig zijn hun assortiment uit te breiden.

Met de City Bike W heeft Strøm nu ook een fiets voor dames.

En dat uitbreiden, dat lukt aardig want begin van deze maand (juni 2020) lanceert Strøm een nieuw model; De City Bike W. De nieuwste aanwinst in de Strøm familie is een e-bike die meer gericht is op de vrouwelijke e-bike berijder.

City Bike W

Product foto voor review

Met een lage stang is dit dan ook een perfecte fiets voor de dames (of luie heren) onder ons. Nu zijn we zelf nieuwsgierig aangelegd maar in dit geval moet de City Bike W natuurlijk ook getest worden door een vrouw. Daarom heb ik mijn lieftallige vriendin gevraagd deze fiets te onderwerpen aan een uitgebreide test.

Het eigen deense design van Strøm

Te beginnen bij het design want daar is veel over te vertellen. Allereerst het frame wat zich vooral kenmerkt door een mooi samenspel van strakke lijnen. Opvallend detail waar we erg van gecharmeerd zijn is de geïntegreerde voor en achter verlichting die keurig zitten verwerkt in het frame.

Verder is de City Bike W is te verkrijgen in drie kleuren namelijk wit, zwart of het tikkeltje gewaagde; rood vuur. Het zadel en de handvatten worden standaard geleverd in dezelfde kleur als het frame met uitzondering van de rode versie. Kies je voor de rode versie dan wordt deze standaard namelijk geleverd met een bruin zadel en bruine handvatten.

Product foto voor review

En dan de accu want die hebben ze bij Strøm keurig geïntegreerd in het frame. Je ziet slechts een kleine dunne lijn waar de accu en het frame op elkaar aansluiten. Dit is wat ons betreft echt van grote toegevoegde waarde aangezien bij sommige e-bikes de accu echt een doorn in het oog kan zijn.

De langwerpige accu kun je overal mee naar toe nemen.

De langwerpige accu die je eenvoudig in en uit kan plaatsen is dus niet alleen mooi maar ook nog eens heel erg praktisch. Zo kun je de accu er bijvoorbeeld uit halen als je e-bike op een plek staat waar mensen moeilijk van je spullen af kunnen blijven of als je de accu wilt meenemen om bijvoorbeeld op te laden op kantoor.

Let wel de accu is best groot een ook nog eens heel zwaar dus ga je echt lange afstanden lopen dan is het meenemen van de accu niet ideaal. Gelukkig is het frame ook uitgerust met een slot waardoor je de accu kunt vergrendelen. Hierdoor wordt het stelen van de accu in ieder geval een stuk lastiger.

Echt 60 kilometer op één accu?

De accu waar Strøm de City Bike W mee heeft uitgerust is een 10,4 Ah van Samsung. Over het algemeen hoe hoger de capaciteit hoe verder je op één accu kunt fietsen. Wil je hier meer over weten? Lees dan even dit artikel waarin het haar fijn staat uitgelegd.

In dit geval is de 10,4 Ah accu goed voor ongeveer 60 kilometer. Let op! Dit is uiteraard niet op de hoogste stand. Zet je de e-bike (net als ik) op de hoogste stand dan zal de actieradius minder zijn. Overigens moet gezegd worden dat het verval op de hoogste stand, ons in positieve zin verraste. Tijdens onze laatste rit waarbij we 28 kilometer hebben gefietst op de hoogste stand (en een klein heuveltje hebben gepakt) was de accu nog voor circa 60% vol.

City Bike W

Product foto voor review

Nu denk je wellicht 60 kilometer is toch helemaal niet veel maar vergeet niet dat dit voornamelijk bedoeld is als stadsfiets en dus niet als toerfiets. Nu weet ik natuurlijk niet hoe groot je stad is maar met een actieradius van 60 kilometer is zelfs een grote stad voor de City Bike W geen probleem.

Opladen in 5 uur

Wil je de accu opladen dan kun je dit in circa 5 uur doen door de meegeleverde lader. Je kunt hierbij kiezen voor een standaard lader (welke standaard wordt meegeleverd) of een super charger (die je los kunt bestellen op stroembikes.com). Die laatste zorgt ervoor dat de laadtijd met 3 uur wordt verminderd. Maak je dus veel gebruik van je e-bike dan raden we je aan die € 95,- extra te investeren en de super charger erbij te bestellen.

Het laden kan eenvoudig door de oplader aan te sluiten op de accu. Hou er dus rekening mee dat je de accu uit de fiets moet halen om te kunnen opladen want rechtstreeks opladen op fiets is helaas niet mogelijk. Op zich jammer want de vrijheid om te kiezen kan best lekker zijn.

Met 21 kilo lang niet de zwaarste e-bike op de markt

Met 21 kilo is de Strøm City W niet de lichtste e-bike op de markt. Slecht doet de Strøm City W het zeker ook niet. Kijken we bijvoorbeeld naar enigszins vergelijkbare modellen zoals de Stella Dolce Comfort (24 kilo) of de Cortina E-U4 (28 kilo) dan zit de City Bike W met 21 kilo echt nog aan de goede kant.

City Bike W

Accessoires, just click

Inmiddels zie je steeds meer e-bikes die voor hun accessoires gebruik maken van een click systeem. Zo heeft Muto onlangs een fiets op de markt gebracht die je eenvoudig modulair kunt opbouwen en brengt ook Modmo binnen kort een e-bike op de markt (Modmo Saigon) waarmee je eenvoudig accessoires kunt wisselen.

Strøm blijft hierin niet achter want ook de City Bike W is uitgerust met een innovatief systeem. Zo kun je o.a. de voormand en achterdrager eenvoudig monteren (en weer verwijderen) doormiddel van een easy to use click systeem. Aangezien deze accessoires op dit moment nog niet beschikbaar zijn hebben we nog niet kunnen testen hoe goed dit werkt. We hopen dit in een later stadium alsnog te kunnen testen maar voor nu moeten we het vooral even doen met de beschikbare informatie.

Zes versnellingen en een schijfrem voor

De City Bike W is uitgerust met drie versnellingen van Shimano (Nexus). Nu denk je wellicht waar heb je versnellingen voor nodig, het is toch een e-bike? Maar niets is minder waar. Je kan namelijk mede door de versnellingen bepalen hoe actief je zelf wilt fietsen. Zet je de fiets bijvoorbeeld op de zwaarste versnelling dan zal je merken dat je wat meer kracht moet zetten. Daarnaast kom je hierdoor sneller uit boven de 26,7 kilometer. Dat laatste is belangrijk aangezien de City W (net als de meeste e-bikes) boven deze snelheid stop met ondersteunen. Ga je dus harder dan de maximale snelheid van 26,7 kilometer dan zal je zelf aan de bak moeten.

Schijfrem voor en hydraulische rem achter

Op de City Bike W zitten (zoals je zult verwachten 😉 twee remmen. De voorrem is voorzien van een hydraulische schijfrem en de achterrem is voorzien van een meer traditioneel terugtrap systeem. In de praktijk zal je net als ons merken dat dit voldoende is om op tijd stil te staan. Tuurlijk er zijn e-bikes die zijn uitgerust met twee schrijfremmen (zoals bijvoorbeeld de City Bike van Strøm zelf) maar we hebben dit eerlijk gezegd niet echt gemist.

City Bike W

En dan de prijs...

Ja en dan de prijs. Die is op zijn zachts gezegd meer dan concurrerend te noemen want met een verkooprijs van € 995,- zijn er maar weinig merken die daaraan kunnen tippen. Uiteraard is dit nog wel zonder de meegeleverde accessoires maar dan heb je nog wat om voor te sparen.

The Final Verdict

Strøm heeft met de introductie van de City Bike W een enorm goede e-bike op de markt gebracht. Comfortabel, mooi om te zien, prima actieradius voor een stadsfiets en ook nog eens zeer scherp geprijsd. Wat wil je nog meer?

Wij in ieder geval niets! Ben je dus opzoek naar een goede en hippe stadsfiets die je niet meteen duizenden euro's kost dan is de City Bike W absoluut iets voor jou.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 comments on “Review : Strøm City Bike W”

  1. Ik wil de de genoemde Strøm W kopen,maar dat blijkt alleen te kunnen met een creditcard voor zover ik weet.heeft iemand een idee hoe ik er toch een kan kopen ?

Roy Christiani beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

THE GOOD

  • Stijlvol Design
  • Comfortabel
  • Accu mooi weggewerkt in frame
  • Aantrekkelijk geprijsd

THE BAD

  • Mogelijkheid om rechtstreeks op te fiets te laden ontbreekt
Roy Christiani

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram