Review: Panasonic Lumix G100, vlog camera met verwisselbare lenzen

• audio mogelijkheden
  • audio-in
  • stabilisatie

• niet broekzak formaat
  • auto-focus niet vlogperfect

2020 is de Vlogzomer. Sony, Canon en nu ook Panasonic willen de ultieme vlog camera leveren. De Lumxi G100 is de eerste met verwisselbare lenzen.

Panasonic heeft met de Micro-Four-Thirds camera’s de basis gelegd voor het huidige YouTube filmen. Haarscherpe beelden met goede depth of field, ofwel wazige achtergrond. Toen Panasonic met Olympus de MFT camera’s introduceerden was er eigenlijk geen goed betaalbaar alternatief voor videobeelden met dergelijke kwaliteit. Inmiddels zijn de full-frame camera’s aan het winnen in filmersland. Toch blijft het MFT platform ongeslagen qua handzaamheid, betaalbaarheid en rijkheid aan lenzen. De kleinste MFT camera was de GM5. Een camera die wij nog regelmatig gebruiken voor reizen. Voor vloggen heb je anno 2020 naast een kleine vormfactor ook een flip scherm nodig, een aparte audio ingang en liefst ook 4K video. Iets wat de GM5 allemaal niet heeft. Maar niet getreurd; nu is er de G100.

MFT

De G100 is een MFT camera. De hele reeks aan bestaande lenzen kan je dus gebruiken met deze camera. Een voorsprong op de andere 2020 vlog camera’s; de Sony ZV1 en de Canon G7xiii. De G100 heeft niet alleen de verwisselbare lenzen maar ook een zoeker, een flitsschoen en zelfs een ingebouwde flits. Eigenlijk is de de G100 een volwaardige foto/video camera die op alle punten is verkleind. Wanneer we de G100 echter naast de Sony en Canon concurrenten zetten, valt op dat dit echt een heel andere camera is. De alternatieven zijn echte compactcamera’s. De G100 is een kleine spiegelloze systeemcamera. Hier ligt direct het nadeel van de G100. De camera is gewoon niet klein genoeg om in een broekzak te verdwijnen. Dat kunnen de ZV1 en G7Xii wel. Toch is de G100 klein en licht genoeg om in een jaszak te verdwijnen. De G100 heeft wel een grotere/beter sensor voor betere beelden. Met de juiste lens kan je zelf in het duister haarscherp fotograferen en filmen. De leica lenzen bieden een keur aan mogelijkheden om het maximale uit de sensor te halen.

Beeld

De foto’s en video beelden die de G100 schiet zijn ronduit prima. Wie op automaat filmt en fotografeert zal de intelligentie in de camera waarderen. De belichting is altijd goed en met de diverse opties in de camera geheel op smaak aan te passen. Dat kan op beginnersnivo met allerlei voorbeeldfilters, maar ook geheel handmatig instellen is mogelijk. Filmen gaat met een duidelijke rode knop. Het scherm krijgt een rood kader wanneer je filmt. Er is dus geen twijfel mogelijk. Op het scherm zie je ook waar de camera op scherp stelt. Gezichten worden herkend met een kader. Helaas is het systeem waarmee de G100 scherp stelt niet zo goed als het Sony systeem in de ZV1 camera, maar beter dan het systeem uit de Canon G7Xiii. Enkel wanneer je alle drie de camera’s test, merk je goed de verschillen. De G100 is goed, maar niet de beste als het scherpstellen op gezichten betreft.

Vlog

Vloggen doe je met een camera in de hand. Hij mag dus niet te zwaar zijn en het liefst werkt alles automatisch zodat je je op de content kan focussen. De G100 doet dit goed maar is naar onze mening niet iets te groot voor een vlog camera. Wie een goede foto/film camera zoekt en met lenzen aan de slag wil, heeft een goede aan de G100. De vlog opties maken het mogelijk om ook goede vlogs te maken. Wil je echter vol met vlogs aan de slag, dan heeft de ZV1 onze voorkeur. Deze camera is echter veel minder veelzijdig te gebruiken dat deze alleskunner; de G100.

Audio

Het geluid is waar de G100 in uitblinkt. De Nokia Ozo technologie maakt het mogelijk om exact aan te geven welk geluid je wil opnemen. Van voor de camera; achter de camera of rondom. Wanneer je automatisch selecteert dan zal de audio zich richten op de herkende gezichten. Tijdens fietsen heb ik mijzelf gelijmd en het geluid is ongelooflijk goed. Zonder windkapjes of draadloze microfoons. Gewoon rechtstreeks uit de camera zonder extra instellingen is het geluid beter dan welk geluid we hebben gehoord uit andere camera’s. Op dit gebied is de G100 een benchmark voor de concurrentie.

De G100 is de beste vlog optie die Panasonic te bieden heeft, maar niet de ideale vlog camera. Daarentegen is dit een miniatuur systeemcamera met alle voordelen die deze camera’s bieden. Als vlog camera is de G100 prima te gebruiken. De kracht zit in de veelzijdigheid van deze camera en het uitmuntende audio systeem.

De G100 kost 799 Euro (tijdelijk incl vlog kit)