Rajesh S. Chaitram
Rajesh S. Chaitram

Review: F1 2020 – Voor alle F1-fans

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Van toegankelijk tot zeer lastig
  • Splitscreen
  • F1-actie met het juiste gevoel
  • Race-graphics
  • Goed uitgedachte 'Mijn Team'-modus

THE BAD

  • Customizing erg beperkt
  • Graphics cutscenes

Dat het F1-seizoen een flinke tijd uitgesteld is heeft het racegamegenre geen windeieren gelegd. Massaal werden verschillende racetitels gestreamd door bekende en minder bekende streamers, en ook veel professionele coureurs kropen massaal achter de sim. Vanzelfsprekend was de game van Codemasters binnen de F1-communities een populaire factor. Recent kwam de meest recente versie uit.

Zoals ieder jaar zijn er de nodige verbeteringen te verwachten. Echter koos Codemasters voor F1 2020 om wat grotere veranderingen door te voeren. De verhaal-modus liet men vallen en een uitgebreide Mijn Team-modus werd geïntroduceerd. We vonden ondanks de beperkte uitwerking de verhaalmodus in F1 2019 eigenlijk helemaal niet verkeerd. Dus dat deze verdwenen is, is een beetje jammer. Mijn Team belooft echter veel goeds.

Voor deze review is de PC-versie getest.

Gameplay

De game kent twee primaire modes, Coureurscarrière en Mijn Team. Hierover verderop meer. Hiernaast is het mogelijk een eigen seizoen in te richten, een enkele race te rijden of gewoon simpelweg een seizoen te rijden met verschillende opzetten. Dit kan dan gaan over gewoon het 2020 F1 seizoen, het F2 2019 seizoen of iets met klassieke auto’s of klassieke tracks.

We hebben de game getest met zowel een controller (Xbox 360-controller) als stuurtje (Thrustmaster TS300 RS). De gameplay van F1 2020 is uiteraard weinig verrassend. We hebben weinig te klagen over hoe de auto’s reageren. Met de controller lijkt de gevoeligheid precies goed te zijn.

Rijhulp

De instellingen qua rijhulp maakt dat de game voor eigenlijk iedereen toegankelijk is. Met alles op maximaal hoef je bijna alleen maar gas te geven, terwijl met alles uit je flink aan de slag mag om je auto op de baan te houden en je daadwerkelijk een modus hebt die alleen voor de ervaren speler is.

Verschil auto’s

Afhankelijk van de spelmodus is het verschil tussen auto’s ook meegenomen. Zo zal de Mercedes anders rijden en presteren dan een Haas. In modi waar het logisch is, is er echter geen verschil tussen de auto’s. Zo kun je tijdens het opzetten van een online-game kiezen tussen ‘realistic’ of ‘equal’.

Menu’s

F1 2020 is een uitgebreide game, dus een goede interface is belangrijk. Gelukkig is dit grotendeels goed voor elkaar. Het is wel even wennen om tijdens het racen de juiste opties tevoorschijn te halen, maar oefening baart kunst. Het enige probleem dat we hebben is dat je niet zomaar vanuit ieder scherm terug kan naar het hoofdscherm om vervolgens de game af te sluiten.

AI

De AI van de tegenstanders is schaalbaar. Wanneer we de AI op maximaal zetten, wordt de game inderdaad enorm pittig, zelfs wanneer de besturing op amateur ingesteld is, terwijl bij de lagere standen zelfs voor absolute beginnelingen het winnen van een race te doen is. We hebben geprobeerd de AI in wat raar gedrag te dwingen, maar zijn hier eigenlijk niet in geslaagd. Tijdens races gedragen coureurs zich dus gewoon zoals je zou verwachten, terwijl ook zaken als opkomende weersomstandigheden niets vreemds doen.

Splitscreen

Splitscreen was ooit de standaard oplossing om gewoon twee spelers samen te laten gamen. Helaas is dit geen standaardoptie meer in de meeste racegames. In F1 2020 werd de optie in ieder geval teruggebracht, wat een dikke plus is. Erg leuk om samen als teamgenoten een race te rijden waarbij je elkaar helpt. Of gewoon elkaar probeert te verslaan en het leven zuur maakt, net zo leuk.

Graphics

De graphics van F1 2020 zijn tweeledig te beoordelen. Ten eerste het racedeel. De auto’s en de circuits en omgevingen zien er indrukwekkend uit en hebben we weinig over te klagen. De algemene presentatie in het begin brengt je daadwerkelijk in de sfeer van een raceweekend zoals het ook op tv gaat.

Tegenvallend vinden we de vormgeving van de verschillende mensen. Zowel de coureurs, als presentatoren en prominente team-leden zijn vormgegeven op een manier die je in 2020 niet meer zou verwachten, terwijl details zoals de champagne tijdens de viering op het podium, meer op confetti lijkt dan iets dat vloeistof moet voorstellen.

Performance

De performance van de game is voor zover wij ervaren hebben prima. De tussenfilmpjes lijken niet altijd helemaal soepel te verlopen. Tijdens het rijden is loopt de game echter prima. Ook als we op kleine details aan de zijkanten letten zien we niets vreemds in termen van popup of niet-passende zaken.

Circuits

De circuits komen over zoals je zou verwachten. Zowel de omgeving als het asfalt en de directe details zoals boarding, kerbs, vangrails en tribunes zijn netjes vormgegeven. Uiteraard zijn de circuits gewoon wat ze zijn en heeft iedereen zijn of haar voorkeur, maar de twee nieuwe circuits willen we toch even noemen; Hanoi en Zandvoort.

Hanoi is een stratencircuit, maar heeft in tegenstelling tot de meeste stratencircuits vooral veel rechte stukken die via twee doordraaiers, een haakse en twee scherpere bochten aan elkaar geknoopt zijn. Saai, en van weinig meerwaarde wat ons betreft.

Zandvoort is een interessant circuit. Erg enerverend om op te rijden. Echter, voor zover je van de ervaring via F1 2020 uit kan gaan, is het een zeer smal circuit, met misschien één inhaalmoment. Dat belooft wat wanneer ze hier volgend jaar op gaan rijden.

Customization

Afhankelijk van de modus heb je de optie om een auto qua livery, helm, pakken en een coureur te ontwerpen. De mogelijkheden zijn dermate beperkt dat het zeer lastig is om op iets uit te komen waar je tevreden mee bent. Wij hebben uiteindelijk gewoon bijna at random wat gekozen, om maar iets te hebben.

Er zijn ook wat standaard liveries die iets uitgebreider ogen, maar deze zijn in de regel allemaal vrij saai. Middels de ‘podium pass’ kun je wat extra zaken bijkopen via in-game currency, inclusief zaken als de manier van juichen, maar ook dit betreft zaken waar we niet bepaald kapot van zijn.

Coureurscarrière

Coureurscarrière is precies wat het suggereert. Ieder weekend werk je als coureur af en langs tests gedurende de vrije trainingen worden zaken als de strategie rondom de banden en racesessies afgewerkt. Uiteindelijk volgt de kwalificatie en natuurlijk de race. Gelukkig is het skippen van alle zaken behave de kwalificatie en race geen probleem, waarbij je de eerste kan opgeven, dus als je gewoon wil doorklikken en het leuk vindt om je iedere race door het veld te vechten, is dit geen probleem.

Je hebt als coureur een beperkte invloed op zaken als de ontwikkeling van de auto. Je kunt ook een coureur ontwerpen, maar zoals reeds aangegeven zijn de mogelijkheden in deze erg beperkt. In principe zul je je coureur niet vaak in de game terugzien, in de game zelf eigenlijk helemaal niet. Toch blijft het jammer.

Mijn team

De ‘mijn team’-modus is nieuw in F1 2020. Je start een eigen team en runt deze gedurende het seizoen als het elfde team in de paddock en rijdt ook de auto. Deze modus is hiermee feitelijk de meest uitgebreide modus in de game. Het omvat alles wat je in de carrièremodus vindt, en meer.

Je kiest zaken als een motorleverancier, sponsor en een tweede coureur op basis van kwalitatieve en financiële factoren. Naar mate je de game langer speelt en beter presteert wordt het mogelijk om over te stappen op betere alternatieven die uiteraard ook meer kosten en hogere eisen hebben.

Ook dien je als speler wat keuzes te maken qua uiterlijkheden zoals de kleuren, het logo, de livery en natuurlijk de naam van je team. De mogelijkheden om een leuke livery te bedenken of een logo te ontwerpen zijn, zoals reeds opmerkt, erg beperkt. Dus wanneer je daadwerkelijk het leuk vindt om je creativiteit op een auto los te laten, en een auto in actie te zien die je helemaal zelf ontworpen hebt, kom je bedrogen uit.

De Mijn Team-modus vergt ook dat je rekening houdt met zaken als het trainen van je coureurs, investeren in marketing en onderhouden en uitbreiden van je infrastructuur. Dit gaat dan om de faciliteiten, maar ook het personeel en de financiën. Leuk detail is dat deze upgrades ook in de garage te zien zijn waarin je je personeel steeds ziet werken.

Het is iets waar je wel even voor kan zitten, en de manier waarop de game-modus in elkaar zit is goed uitgedacht. Tijdens het spelen voelden we ons betrokken in het hele proces en als de uitkomst van je keuzes goed uitvallen geeft dit wel een bevredigend gevoel.

Het trainen van je coureur en uitbreiden van de faciliteiten vergt wel dat je per tijdseenheid hier steeds even naar kijkt. We vragen ons of het misschien een goed idee was om deze zaken te automatiseren zodat de game zelf kiest om per tijdseenheid de meest logische keuzes te maken.

Je kan met je team ook in de multiplayer-sessies uitkomen, wat weer een persoonlijke touch geeft. In deze is het extra jammer dat de customization-opties zo beperkt zijn.

Commentaar, interviews

Een element in de game dat we nog niet eerder zagen zijn de interviews. De speler werkt na de race een interview af en kan kiezen tussen meestal vier antwoorden of ‘geen commentaar’. Dit heeft weer invloed op de verhoudingen binnen het team, wat zich uit in hoe snel bepaalde divisies werken. Positieve antwoorden over bijvoorbeeld de aerodynamica zorgt ervoor dat de ontwikkeling op dat vlak dan wat sneller gaat.

Het Nederlandse commentaar wordt in de game gedaan door Olav Mol en zijn fictieve co-commentator Bas van Damme, wat een karakter is uit een kinderboel dat Olav Mol schreef. Commentaar in games in je eigen taal komt altijd wat vreemd over omdat de beperkingen zo snel aan de oppervlakte komen. Dit gaat dan vooral om kreten die steeds terugkomen en waar je je een beetje aan gaat zitten ergeren, maar ook een toon die gewoon niet natuurlijk over komt. Zo eindigt de interviewster haar interview in het Nederlandse structureel met een ‘super!’ en bestaat de samenstelling van de vragen ook uit terugkomende zaken. Ook worden bepaalde namen met de Nederlandse instelling verkeerd uitgesproken wat overigens naar onze mening, echt niet kan.

Extra vreemd vonden we wat Codemasters bedacht voor de Nederlandse stem van Davide Valsecchi die het F2 commentaar doet. Valsecchi spreekt met een Italiaans accent, maar Codemasters koos voor de Nederlandse variant voor een erg karakteristieke stem waarin ze op een haast beledigende wijze iets doen wat een Italiaans accent moet voorstellen.

Hoe dan ook, wij kozen ervoor om de game in het Engels te zetten. Dit kan helaas niet via de opties en vergt dat de hele game omgezet wordt naar het Engels in Steam.

Hebben we het eenmaal omgezet dan heb je natuurlijk in plaats van de Nederlandse vertolker, daadwerkelijk de stem van Will Buxton (F1TV-presentator) tijdens bepaalde interviews wat natuurlijk een leuk detail is aangezien we die op F1 TV vaak kunnen horen. Het racecommentaar van David Croft (van Sky) is doordat het in het Engels is en we de platte intonatie (doordat alles natuurlijk ingesproken is), meer acceptabel.

Conclusie

Codemasters heeft met F1 2020 met het verder finetunen van de graphics en gameplay en introduceren van de Mijn Team-modus een flinke stap gezet ten opzichte van de vorige iteratie. De game is daarmee een waardige upgrade ten opzichte van haar voorganger en een must voor alle F1-fans die graag digitaal over het circuit willen razen om zich te bewijzen tegen de gevestigde namen.

Hier en daar wat schoonheidsfoutjes betekent niet dat de game in onze achting te ver daalt. De hoofdmoot zijn het racen en de teammanagement en dat is prima uitgewerkt.

F1 2020 kopen


→ Check de laagste prijs bij Bol.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.