Adverteerders op internet krijgen er een nieuwe uitdaging bij. De Google Chrome browser gaat zware advertenties blokkeren. Op die manier gaat Google de strijd aan met dataslurpers die ook nog de accu’s van computers leegtrekken.

Op internet barst het van de advertenties. Een klein deel daarvan, zo’n 0,3 procent, is zeer zwaar. Bijvoorbeeld omdat ze cryptomunten minen terwijl ze op het scherm zijn. Ze stelen dan een stuk rekencapaciteit van jouw computer en dat kost ook nog eens veel stroom.

Advertenties die meer dan 4MB aan data slurpen, gaan nu worden geblokkeerd. Hoewel niet gespecificeerd, mogen advertenties ook niet teveel processortijd vragen. Gaan ze over deze limieten heen, zal Google’s webbrowser deze meteen blokkeren.

Advertenties vormen een enorm belangrijk deel van het internetgebruik. Google schat dat 27% van alle dataverbruik op internet, uit advertenties bestaat. Tijdens het browsen zou 28% van het processorgebruik op gaan aan advertenties.

De veranderingen gaan in augustus 2020 in.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.