Review: Animal Crossing: New Horizons sleept je door de isolatie

• Dé ultieme feelgood game van 2020
  • Eenvoudige gameplay
  • Routines die niet vervelen

Stiekem is het moment waarop Nintendo de game Animal Crossing: New Horizons qua timing echt ontzettend goed. Met alle uurtjes die je in het opbouwen van jouw dorpje kunt steken, is het zo 1 juni.

Animal Crossing tot nu toe

Nintendo startte de Animal Crossing serie pas in 2011. Het is één van de jongste game series in het portfolio van de grote rode N. De game verscheen voor het eerst op de Nintendo 64. Vlak daarna mocht de game zelfs als één van de weinige titels verschijnen op de geflopte iQue console uit 2003. Daarna was het aan de GameCube, Wii, Wii U, Nintendo DS, Nintendo 3DS en de Switch. En ja, er waren inderdaad ook mobiele titels voor iOS en Android. Onze kennismaking op GadgetGear met de serie was pas in 2015 toen onze Jeroen Animal Crossing: Happy Home Designer speelde op de Nintendo 3DS. Dat was een spin-off. De laatste grote titel, was Animal Crossing: New Leaf in 2012.

In Animal Crossing mag alles weer

Lekker naar buiten gaan. Afspreken met vrienden. Samen stoere, of juist schattige, dingen doen. Lekker de winkel inlopen zonder anderhalve meter afstand houden en noeste arbeid met je college bewoners van de Animal Crossing wereld. Wie weg wilt uit de dagelijkse Corona realiteit krijgt van Nintendo een fantastische escape aangeboden.

Animal Crossing spelt zich af op haar eigen eilandje in de oceaan. Daar ben jij één van de dorpsbewoners; een villager. Je start op jouw eilandje met niet veel meer dan een tentje en wat ander outdoor materiaal. Deze eenzaamheid moet zo kort mogelijk duren en daar ga je zelf wat aan doen. Je gaat jouw eigen huis bouwen, maar ook een eigen winkel en nog veel meer. Zo maak jij jouw eiland interessant voor anderen om er te gaan wonen.

De routines van Animal Crossing

Veel mensen zijn gek op routines, en die worden ook beloond. De wereld van Animal Crossing: New Horizons zit vol zaken die gewoonweg, regelmatig moeten gebeuren. Denk aan het sprokkelen van hout en lekker vissen. Hoewel je veel vrijheid krijgt bij deze taken zijn ze vooral een ontspannende bezigheid terwijl ze niet onbelangrijk zijn. Onder de streep doe je namelijk alles voor het geld. Nouja, voor Bells en Nook Miles. Dat zijn een beetje de valuta waar het op het eilandje allemaal om draait.

Leuk detail is hoe Animal Crossing: New Horizons stiekem ook verbonden is met onze eigen wereld. De in-game klok loopt gelijk met de klok in de echte wereld. Gaat iets een uur duren, hoef je echt niet te verwachten dat het eerder klaar is. En wat als je iets besteld en je krijgt te horen dat het morgen wordt bezorgd? Lekker op tijd de Switch uitzetten en naar bed. Je pakketje is er echt pas morgen.

Routines in games kunnen erg saai klinken. Kijk bijvoorbeeld naar een game als Pokémon Mystery Dungeon DX (Nintendo Switch). Daar ligt de verveling echt op de loer. Binnen Animal Crossing is dit heel anders. De opdrachten die aan de routines gekoppeld zijn, zijn best variabel. En je ontmoet steeds weer nieuwe mensen op je eilandje. Supertof eigenlijk.

Nintendo viert de release groots

Animal Crossing: New Horizons is voor Nintendo een grote release. Dit zien we terug in de gamestores. Zo is er een speciale New Horizons editie uitgebracht van de Nintendo Switch. Voor de Nintendo Switch Lite is een speciale reis etui uitgebracht door Nintendo.

Conclusie: Animal Crossing: New Horizons

Wie het zware Corona Nieuws helemaal zat is en echt een feel good momentje zoekt, moet Animal Crossing: New Horizons in huis halen. Deze game dompelt je onder in de meest vredelievende samenleving die de Switch kent. Vol nieuwe ontmoetingen en heerlijke verhalen.

Animal Crossing kopen