Review: Eufy by Anker Eufycam Duo Pack (beveiligingscamera)

• 2 way Audio (terugpraten!)
  • Herkent gezichten en stuurt een bericht als een onbekend persoon is gesignaleerd
  • Te koppelen aan Google Home
  • Bevestigen aan magneet (dus afhalen om te laden is makkelijk)
  • Draadloos

• Geen!

Beveiligingscamera’s waren vroegah iets voor bedrijven. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een camera. Schijnveiligheid of niet, dat het afschrikt dat is zeker. Als je dan ook nog eens een camera hebt met scherp beeld, nachtvisie, eigen opslag in de Homebase, tweewegs audio en een prachtig design dan heb je écht een stukje kwaliteit. De EufyCam van Anker is precies deze camera. Lees de review van de Eufy by Anker Eufycam Duo Pack.

Eufy is van Anker; een bekend gezicht op GadgetGear dat zich vooral richt op audio. Wat opvalt is dat Anker altijd kwaliteitsproducten levert met een lange levensduur. Daarom was ik extra enthousiast de Eufycam te testen van dit merk.

De Eufy by Anker Eufycam Duo Pack komt in strakke doos. Goed en stevig verpakt. Dat mag ook wel want de camera’s, twee stuks wegen een kilootje per stuk en hebben de nodige bescherming nodig. De set bevat een Homebase, twee camera’s met ingebouwde accu en de benodigde kabels; ethernet, USB en voedings-adapter.
In de Homebase zit al standaard een 16 GB Micro SD. In de praktijk merk ik dat als je de camera’s plaats op een drukke weg met veel langs wandelend publiek er veel opnames worden gemaakt. Een grotere SD kaart is dan aan te raden. Woon je in een rustige straat en heb je de tweede cam in je achtertuin dan heb je genoeg aan de 16gb.

De Eufy by Anker Eufycam Duo Pack

Meteen een groot voordeel. De Eufy komt met een eigen Homebase. Dit is je opslag, je verbinder en heeft een ingebouwde accu (voor nood). Hij ziet er prachtig uit, werkt enorm gemakkelijk met wat spraaktips wanneer je deze aansluit en dat maakt de installatie snel en makkelijk. Ik heb de Homebase aangesloten aan het stroomnet, de ethernetkabel en de twee camera’s eerst eens een nachtje laten laden. Dit wordt ook aangeraden. Een handigheidje van de Homebase is dat wanneer je zonder stroom zit, je een gesproken melding krijgt dat hij overschakelt op de ingebouwde accu. Op deze manier kan hij alsnog 48 uur door.

De twee camera’s zijn prachtig en megafunctioneel. De achterzijde heeft namelijk een sterke magneet waardoor de montage iets prettigs is. Je kunt kiezen uit twee soorten montage. De beugeltjes kun je boren in de muur of hout, met meegeleverde pluggen en schroeven. Dan kun je kiezen om te kiezen voor een magneetbeugel of een schroefbeugel. Omdat je de camera’s af en toe moet opladen is het gemakkelijker om de magneetvariant te gebruiken. Monteer wel de beugels hoog genoeg zodat boefjes ze er niet aftrekken. Heb je ze lager hangen dan kan je de schroef gebruiken, al zijn die er natuurlijk wel af te draaien, maar niet zo snel als een magneet klik.

Installatie

Aansluiten doen we dus erg snel. We downloaden de app. Die moet je even zoeken, geen code om te scannen, maar snel gevonden. In de app krijg je direct handige aanwijzingen. Sluit de Homebase aan op je ethernet en stroomnet. Wacht eventjes tot de rode lamp wit wordt en je kunt koppelen. Pak je telefoon en zorg dat je het Wifi netwerk hebt waar je de camera ook op wenst aan te sluiten. Houd je telefoon dichtbij de Homebase en druk eventjes op de Synch knop op de Homebase. Je hoort een geluid dat de koppeling bevestigd en de Homebase stuurt naar je telefoon de melding dat je even een recente firmware update kunt doen.

Dan is het de beurt om de camera’s zelf te koppelen. Nog gemakkelijker. Laad ze wel eerst eventjes op, anders kan je ze na twee weken weer eraf halen. Weer een synch knopje, dit keer op de camera zelf. Eventjes inhouden en toevoegen. Dan kan je de camera een naam geven, denk aan: voordeur, achterdeur, etc. Piet of Nel is niet zo handig, dan heb je geen idee waar wie hangt. De camera’s zijn voorzien van een instelbaar bewegingsalarm. Je kunt kiezen of je een rood lampje weergeeft wanneer de camera iets oppikt. Dat is aan te raden zodat boefjes weten dat ze echt werken. Stel dat iemand rommelt met jouw camera dan gaat er zowel op de camera als op de Eufy Homebase een 100 DB alarm af. Biem! Zet dat wel even uit als je ze er zelf afhaalt.

Via de app kun je verschillende gebruikersschema’s instellen. Denk hierbij aan de detectiegevoeligheid, frequentie van opname en de opnameduur. Ook je meldingen kan je beheren. Via de app kun je ook je verbruik monitoren, je opslagcapaciteit en je batterij. instellingen configureren om je beelden te laten doorsturen naar een eigen NAS. Alles dus zonder een abonnement of kosten. Baas van eigen beeld.

Ervaring

Ik kan nu al zeggen dat ik zeer te spreken ben over dit product. Dat komt door een aantal zaken. Als eerste de herkenning die de Eufy heeft geïntegreerd. De camera maakt namelijk onderscheid tussen mens en dier. Je krijgt dus geen appjes als er een vogel of kat langskomt zeilen. Daarnaast is de gezichtsherkenning al redelijk ver gevorderd. Hij herkent mij en de kids, maar wanneer je een petje draagt of je haar een keer flink in de krul hebt dan is het wel anders. Dat geeft niet. Je krijgt keurig een appje op je telefoon dat er een onbekend aan de “Piet” of “Nel” staat. Wanneer ik mijn telefoon open zie ik een kraakhelder beeld én heb ik de mogelijkheid om te praten via mijn mobiel met diegene die voor de deur staat. Heel tof! Dat maakt een videodeurbel weer onnodig!

De kijkhoek van 140 graden is zeer goed. Aan de hoeken van het beeld kan je zien dat het iets gebogen is, maar  niet zo erg dat je alleen nog maar kleerkasten voor de deur hebt. De beeldkwaliteit is impressief, met name overdag. In het donker switcht de camera automatisch naar nachtzicht en is het prima te zien. De opname is gewoon goed en wordt op tijd getriggerd van prima afstand. Opname van geluid is ook heel degelijk. Je moet geen muziek verwachten, maar de gesprekken zijn goed verstaanbaar en al vanaf een meter of vijf tot tien.

De Eufy by Anker Eufycam Duo Pack komt met een prachtig design. Geen kostbaar abonnement (gratis) en 1080p scherp beeld met een 140 graden kijkhoek. De eigen opslag 16gb in de Homebase is top. De draadloze camera’s werken super. De 2 way Audio (terugpraten!) is erg handig. Hij herkent gezichten en stuurt een bericht als een onbekend persoon is gesignaleerd. Je kunt Eufy koppelen aan Google Home (helaas geen Apple Home). Bevestigen is een makkie met de magneet en eraf stelen is ook 🙂 al gaat er dan wel een snoeihard alarm af! Alles bij elkaar is het gewoon een prachtig product. Echte aanrader.

Eufy eufycam2 2+1kit Gray+White kopen