Review: Pokémon Sword and Shield – we gaan weer op jacht!

• Pokémon gemakkelijker te vinden in het gras
  • Dynamaxing en Gigamaxing verdiepen de gameplay

• Alleen in het Engels speelbaar

Na Pokémon Let’s Go Eevee! en Pikachu! arriveert de eerste echte Pokémon game op de Nintendo Switch. Eindelijk kunnen we echt gaan verzamelen.

23 jaar Pokémon geschiedenis

De eerste Pokémon game kwam in 1996 op de markt voor de GameBoy. De game kreeg de titel Pocket Monsters Red and Green mee. Later dat jaar werd ook Pocket Monsters Blue gepresenteerd. Maar deze drie titels kwamen alleen in Japan op de markt. In 1998 werd de serie klaargestoomd voor een lancering buiten Japan, met de naam Pokémon. In de VS kwamen de games in 1998 op de markt, in Europa pas in 1999. Hier is de serie nu dus 20 jaar oud.

Anders dan de Let’s Go series

Nintendo bracht eerder Pokémon Let’s Go Pikachu! en Eevee! uit. Een game die ik best tof vond, maar wat vooral een remake was van Pokémon Yellow, met alle originele 151 Pokémon. Al was het maar omdat je, net als bij Pokémon Go, echt moest oefenen met het gooien van Pokéballs. Was de Gameplay van Pokémon Let’s Go simpel genoeg voor één Joy-Con of de Pokéball concoller, Pokémon Sword and Shield is meer een klassieke Pokémon game waar je de volledige controller voor gebruikt. Ook is het de eerste in de lijn die je lekker op TV kunt spelen. Waar de Let’s Go series je in de Kanto regio neerzetten, kom je nu in de Galar regio terecht.

Catch ‘em all of gewoon kampioen worden

Eigenlijk gaat het er in de Pokémon games vooral om je verzameldrift te bevredigen. Zorgen dat je alle Pokémon en bijbehorende evoluties aan jouw Pokédex kunt toevoegen. Daarnaast bevat Pokémon Sword and Shield ook een verhaallijn. Je wilt namelijk dé kampioen onder de Pokémon trainers worden. Gelukkig is de huidige kampioen jouw coach aan het begin van de game. Je wordt dus vlot op weg geholpen in deze toffe wereld.

De Galar Regio

De Pokémon avonturen spelen af in verschillende regio. Regio die ook voorkomen in de cartoons van Pokémon. De Galar regio is duidelijk geïnspireerd op het Britse landschap. Er is een mysterieus woud met een soort spook Pokémon, maar er zijn ook verschillende dorpen en steden te ontdekken. De Galar Regio ziet er ook fantastisch uit. Er is een prachtige tekenstijl gebruikt, met veel, felle kleuren.

Het is belangrijk om met iedereen die je tegenkomt te spreken. Niet alleen om zo gevechten met andere trainers aan te gaan, maar ook omdat er best vaak mensen zijn die je gewoon een Pokémon willen geven of waarmee je snel een slimme ruil kunt doen. Zorg dus altijd dat je een paar Pokémon dubbel vangt.

Het vangen van Pokémon, doe je vooral in hoog gras. In het verleden was dat behoorlijk random, maar nu zie je het gros van de Pokémon lopen. Je kunt dus kiezen met wie je het gevecht aan gaat. Daarnaast zijn er Pokémon die onzichtbaar zijn tot je het gevecht aan gaat. Zeker in het begin haal je zo heel interessante Pokémon binnen.

Dynamaxing en Gigamaxing

In Pokémon Sword and Shield kunnen we aan de slag gaan met dynamaxing en gigamaxing. Beiden zijn nieuw voor de Pokémon series. Je kunt voor het eerst alles maxen voor waanzinnige battles. Alle Pokémon lijken Dynamax levels te hebben. Wanneer de Dynamax levels vol zijn, verdubbelt de HP van jouw Pokémon. Ook krijgen ze exclusieve Max Moves die ze alleen dan kunnen uitvoeren. Het enige dat je nodig hebt is de Dynamax Band.

Een Dynamax boost duurt drie ronden in het spel. Daarna wordt jouw Pokémon weer zijn of haar normale formaat. Alle Pokémon kunnen dynamax gebruiken, maar enkele kunnen ook gigamax gebruiken. Ze krijgen dan speciale G-moves.

Waarom twee verschillende Pokémon games?

Sinds de start van de series, worden games in de hoofdserie altijd als duo verkocht. Beide games zijn grofweg hetzelfde, maar de tagline is ‘catch ‘em all’. En dat kan niet wanneer je achter jouw enige Pokémon game blijft plakken. Beide games kennen een aantal Pokémon die exclusief zijn voor die titel. Wil je jouw Pokédex met echt alle Pokémon games vullen, moet je dus vrienden vinden met die andere titel. Als Pokémon Sword speler, moet ik dus op zoek naar Pokémon Shield spelers om de ontbrekende Pokémon te ruilen. Beide games kennen een kleine 30 exclusieve Pokémon.

Ook de evoluties van Pokémon verschillen per titel. Zo is Applin in beide titels te vinden. In de één geef je hem een Tart Apple om te evolueren, in de andere game een Sweet Apple. En de resultaten zijn ook echt anders.

Als het gaat om de Max Raid Encounters, zullen spelers van de titels meer kans hebben op andere Gigantamax Pokémon. Ook de Gym’s van Stow-on-Side en Circhester kennen per game andere uitdagers.

Pokémon ruilen

In tegenstelling tot eerdere Pokémon games, ontbreekt het Global Trade System (GTS). Het is dus niet mogelijk om Pokémon te ruilen via het oude netwerk. In plaats daarvan, maakt de game gebruik van het Nintendo Switch Online netwerk en bijbehorend abonnement. Daarmee kun je een link trade en een suprise trade doen. In dat laatste geval weet je niet wat je voor jouw Pokémon terugkrijgt. Ideaal wanneer je wel van een gokje houdt.

Conclusie: Pokémon Sword and Shield

Ik geef toe, de oude Pokémon games konden me nooit zo boeien. Ze wisten me nooit vast te houden. Met Pokémon Sword and Shield is dat anders. Misschien omdat de game meer diepgang heeft gekregen. Misschien ook omdat het zo enorm laagdrempelig is om ermee te beginnen. Het enige grote nadeel is dat alle tekst in het Engels is. Dat zal de game voor jonge spelers een stuk lastiger maken om te doorgronden. Verder weet ik zeker dat we hier de komende maanden nog heel wat uurtjes in gaan maken.

Pokemon Sword en Shield kopen