Review: PEEX live concert VIP Audio beleving

• perfect op elke plek in de zaal
  • mix mogelijkheid met de ap
  • geen last van kletsende omstanders
  • erg goedkope kennismaking prijs van 10 Euro

• app nodig, let op accu telefoon
  • dopjes minder geschikt voor kleine oren

‘Dutch Disease’ noemen de wereldsterren het. De Nederlanders kletsen door de muziek heen. Onbeleefd en heel onprettig als jij veel geld hebt betaald voor een concert en iemand naast je staat te kletsen of vals mee te zingen. Daar is gelukkig nu een oplossing voor. PEEX streamt de muziek direct naar jouw oortjes vanuit het mengpaneel van de optredende artiest. Met een app kan je zelfs de muziek persoonlijk mixen. Een unieke ervaring die a.s. maandag 17 juni bij Elton John in Ziggo Dome te ervaren is. Wij hebben het dit weekend PEEX mogen ervaren.

Elton John

Dik anderhalf jaar geleden kocht ik kaartjes voor Elton John. Niet realiserende dat Elton weer HOT zou worden. De film ‘Rocketman’ is een absolute aanrader. De release is wat ongunstig voor veel Oscars, maar perfect getimed met de laatste tour van Elton John. Elton had de film niet nodig voor een uitverkochte zaal, maar zonder twijfel geeft t veel bezoekers een extra dimensie om deze levende legende nog één keer te zien en horen schitteren op het podium. Elton John is bij velen bekend vanwege de extravagante kledingstukken en brillen. Maar Elton is vooral een componist en muzikant die weet wat de massa wil. Een één ding wat velen vaak niet krijgen tijdens een popconcert is perfect geluid. In Nederland zijn we gezegend met goed geluid in zalen zoals Ziggo Dome en Afas Live. Maar toch kan het beter hebben een stel Engelse ingenieurs bedacht. Zo begon jaren geleden de zoektocht naar perfect geluid voor elke bezoeker van een popconcert. Het pad van de ontwikkelaars kruiste uiteindelijk dat van Elton John, die de technologie omarmde voor zijn Farewell Yellow Brick Road Tour. Een waardig afscheid en met het PEEX geluid een absolute perfecte beleving.

Synchroon

Hoe simpel het idee ook mag klinken om de audio van de performance live te streamen naar de bezoekers, zo lastig is het om dit in werkelijkheid te realiseren. Allereerst moet het geluid goed aangeboden worden. Vervolgens moet het zonder vertraging bij iedereen in de oren komen op het moment dat het geluid uit de zaalversterking ook bij de persoon is. Dat verschilt dus per positie waar de luisteraar staat of zit. Het PEEX systeem bestaat uit een persoonlijk kastje wat je als een medaillon om de nek hangt. Hier zit een microfoon in die het geluid uit de zaal waarneemt. Dezelfde hanger ontvangt met de snelheid van het licht een digitaal gecodeerd audio signaal. De technologie in het medaillon zorgt dat het digitale signaal in de oortjes perfect synchroon speelt met de audiogolven uit de zaalversterking. Zo krijgt dus elke bezoeker met een PEEX systeem perfect geluid aangeboden.

Personaliseren

Perfect geluid is voor iedereen anders. De één wil iets meer de zanger horen en de ander wellicht de gitarist. Ook daar helpt PEEX bij om de audio beleving van een live concert te optimaliseren. Geheel naar eigen smaak. De gebruiker koppelt de hanger met de smartphone. De iOS of Android app toont dan een virtuele mixer met 5 kanalen. Via de eigen PEEX software wordt het geluid van het optreden namelijk in 5 streams aangeboden. Voor de zanger, de gitarist, bassist, toetsenist en drums. Met de interface van de app kan je met schuifjes de individuele sporen iets harder of zachter laten klinken. Op het moment dat de gitarist de solo speelt, is het super gemakkelijk om dit nog meer naar voren te laten komen.

Dutch Disease

Tijdens ‘mijn’ concert van Elton John zaten erg luidruchtige dames achter mij steeds om Elton John te roepen en deels vals mee te zingen. Afgrijselijk als een concert zo verpest wordt door kletsende en schreeuwende hysterische fans. Met PEEX werd hun overlast sterk gereduceerd. In het begin moesten we even wennen aan het geluid in de oortjes. Wij dachten zelfs op een gegeven moment dat het wel meeviel wat het geluid extra bracht. Zo natuurlijk klinkt het gesynchroniseerde geluid. Wanneer we de oortjes uitdeden merkten we echter direct wat een wereld van verschil het is om het concert met of zonder PEEX te ervaren. En dat in een hal waar het geluid tot de wereldtop hoort. Het enige minpuntje is dat de dopjes voor kleine oren een beetje onprettig kunnen zitten. Het blijkt dat je gewoon je eigen oortjes met een minijack kan inpluggen. Wellicht iets voor een volgende keer.

Toekomst

PEEX is klaar om de standaard te worden voor popconcerten. Dat kan in een hal zoals Ziggo Dome zijn, maar nog veel beter bij open lucht concerten zoals PinkPop. De combinatie van de geluidsdruk op je lichaam met de perfecte audiostream in het oor is een unieke beleving. Wanneer je tijdens het concert gaat rondlopen synchroniseert het systeem steeds het geluid. Bij het halen van een biertje buiten de hal bleef het systeem bijna zonder haperen doorspelen. Het PEEX Systeem is mobiel en per concert te plaatsen. PEEX is als techniek klaar. Marketing zal het verschil gaan maken. Wie gaat voor PEEX betalen? De bezoeker, de band, de zaaleigenaar of concertorganisator? Graham Tull, co-founder en bedenker van Peex; “Wij staan echt aan de vooravond van een andere manier waarop bezoekers een concert kunnen beleven. De eerste gebruikers en artiesten zijn enthousiast. Het is nu aan ons om dit wereldwijd aan te bieden. Het feit dat Elton John ons omarmd heeft is een geweldige steun in de rug. Wij zijn ook trots dat Ziggo Dome de eerste lokatie is die PEEX gaat aanbieden aan bezoekers”.

PEEX is een unieke ervaring die qua technologie al volwassen is, maar als aanbod nog in de kinderschoenen staat. Een enkel concert zal met PEEX bij Nederland te ervaren zijn. Voor nu is dat Elton John komende maandag in Ziggo Dome. Elton John heeft de technologie omarmd en geeft daarmee zijn bezoekers een extra beleving.

PEEX huren kost tijdens de introductie 10 Euro per concert meer info https://www.peex.live/

Hier een video zonder PEEX maar met Shure MV88