Review: IT (Blu-Ray)

• Griezelen met Pennywise
  • Veel rekening gehouden met de originele films
  • Creatieve, nieuwe gebeurtenissen
  • Leuke extra's

Eind 2017 verscheen hij voor het eerst in de bioscoop en inmiddels is hij verkrijgbaar op Blu-Ray. De film IT wakkerde bij velen de vrees voor clowns aan. Met een tweede film die mogelijk in het najaar uit komt in de bioscoop, is dit een mooi moment om stil te staan bij de streken van Pennywise.

De geschiedenis van IT

Voor we je iets kunnen vertellen over de nieuwe IT, moet je eerst een beetje weten over de voorgeschiedenis. Horrorauteur Stephen King schreef zijn boek IT in 1986. Eind 1990 kwam IT als miniserie uit. Dat wil zeggen, het verhaal werd over twee films verspreid en in dezelfde periode uitgebracht op TV. Tekenend waren de rode ballon, het jongetje in een geel regenjasje en natuurlijk de clown Pennywise zelf.

1960

Het eerste deel van de miniserie gaat over het verhaal van IT in 1960 in het dorpje Derry in Maine. Daar ziet Georgie Denbrough tijdens een zware regenbui zijn papieren bootje in een put langs de weg verdwijnen. Wanneer hij probeert het bootje te redden, ontmoet hij in die put clown Pennywise. Wanneer hij zijn arm in de put steekt, wordt deze eraf gebeten door de clown. Aan zijn broer en zijn vrienden om hem te vinden.

1989

Inmiddels zijn de vrienden een stuk ouder. Ze leven nog steeds in het dorpje Derry. Wanneer vriend Stan zelfmoord pleegt, staat IT met bloed in de badkamer geschreven. Het lijkt zelfmoord, maar de vrienden weten beter. IT is terug en de strijd tegen Pennywise gaat door.

IT nu

IT brengt ons terug naar 1988. Dat jaar speelt eigenlijk het verhaal uit 1960 opnieuw wanneer Georgie opnieuw zijn arm verliest in de put en Pennywise opnieuw toeslaat. Het lijkt daarop even rustig, maar de zomer na Georgie’s vermissing gaan de vrienden van ‘de losers club’ opnieuw op zoek naar Georgie. De strijd met Clown Pennywise begint opnieuw.

Door het verhaal in 1988 en 1989 plaats te laten vinden, speelt het in de jeugd van de generatie dertigers van nu. We zien iconische LEGO sets en Facebook is verre van aanwezig. De details van het Amerika uit die tijd lijken helemaal te kloppen.

Pennywise

De originele Pennywise werd al snel een icoon. De killer clown werd gevormd op basis van Lon Chaney in de zwart-wit film The Phantom of the Opera uit 1925. Maar het was vooral een clown die door de slechte kwaliteit van de TV’s uit die tijd veel aan de verbeelding overliet. Anno 2017 kijken we naar 4K. Of FullHD in ons geval. Hoe dan ook, het beeld is scherp. Er is geen ruimte voor creepy fantasy. Jouw hersentjes doen helemaal niets. De spanning moet van het beeld komen.

Pennywise heeft dan ook een enorme make-over moeten ondergaan. Zijn nieuwe make-up is meer iconisch. Zet veel meer een karakter neer door de rode lipstift die vanuit de mondhoeken omhoog loopt naar de ogen. En hij draagt een veel meer klassiek clownspak. Veel meer een monsterlijke clown dan een clown die monsterlijke dingen doet. Of misschien is het mijn leeftijd dat ik net wat minder onder de indruk ben van de killer clown.

De toekomst van IT

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor de IT films. Waar de miniserie (die later als twee films werd uitgegeven) uit twee delen bestond, komt eind dit jaar IT Chapter Two in de bioscoop. We mogen dus nog even door met de eigenwijze clown Pennywise, 27 jaar na de gebeurtenissen van de film die we vandaag hebben gereviewed. Als het goed is in het jaar 2016 met alle moderne technologie.

Bij de uitvoering die wij ontvingen, zit een Ultraviolet code. UltraViolet stopt er echter mee, maar via Flixster kun je nog steeds de digitale versie van de film claimen. Daarmee kun je hem op alle apparaten kijken. Natuurlijk bevat het schijfje ook verwijderde scenes. Daarnaast is er een docu die in gaat op hoe Stephen King zijn beroemdste monster ooit creëerde. We zien hoe de jonge acteurs een band opbouwen en er is een uitgebreid stuk over hoe acteur Bill Skarsgard zich transformeert in de dansende en moordende clown.

Conclusie: IT (Blu-Ray)

Hoewel IT vooral een remake is, is er met veel respect omgegaan met het verleden van de film. De oude films voelen zelfs een beetje geïntegreerd in het horrorverhaal. Vooral het eerste deel van de film is echt enorm spannend. In het tweede deel moeten we het toch wat meer hebben van de special effects en die maken de film voor mij soms net iets minder eng. Maar dat kan ook de leeftijd zijn. Jongere kijkers zullen zonder twijfel onder de indruk zijn van Pennywise en zijn streken. Ik ben vooral heel nieuwsgierig naar het volgende hoofdstuk in deze filmreeks.

IT: Chapter One kopen