Review: The Predator (Blu-Ray 4K)

• Veel actie
  • Enorm mooi op beeld gezet
  • Goede verhaallijn

The Bad

The Predator kopen
→ Check de prijs bij Bol.com

De Predator films zijn altijd iconisch geweest. Een ruimtewezen dat naar Aarde kwam om onze moedigste mensen te verslaan en hun hoofd en ruggengraat als trofee mee te nemen. The Predator is letterlijk een hommage aan het verleden, maar laat ook een Predator in indrukwekkend 4K zien.

Geschiedenis

Als we de cross-overs buiten beschouwing laten, hebben we de inmiddels vierde predator film in handen. De eerste verscheen in 1987 en de tweede in 1990. De derde, Predators, verscheen in 2010 en The Predator volgde in 2018. Hoewel Predators al wel in Full HD en 3D werd gefilmd, is The Predator de eerste film in 4K.

De Predator

En die 4K resolutie leverde meteen een uitdaging op voor het team. De oude Predators waren niet heel gedetailleerd. Bovendien was qua animatronics nog niet zo heel veel mogelijk om het gezicht te laten bewegen. Tegenwoordig is dat anders, maar gelukkig is er flink geïnvesteerd in een goed pak. Er is namelijk verrassend weinig met de computer gedaan in deze film. Ook de props, zoals het ruimteschip, zijn allemaal echt opgebouwd en met de computer slechts wat flair gegeven.

The Predator

Maar terug naar het verhaal. Dit draait om Quinn McKenna (Boyd Holbrook). Deze sluipschutter is actief in het gebied waar een Predator ruimteschip neerstort. Nieuwsgierig als hij is, gaat hij op de crash af. Daar overmeestert hij een Predator en steelt zijn uitrusting. Heel handig stuurt hij die naar het adres van zijn ex en zoontje toe.

Het zoontje van Quinn McKenna heeft het syndroom van Asperger en is duidelijk hyperintelligent. Hij pakt de doos uit en denkt een computergame te hebben gekregen. Niet wetend dat hij het ruimtevaartuig van een hele sterke Predator naar aarde stuurt. Op dat moment wordt het voor McKenna zaak zijn zoontje te beschermen. En dat doet hij met een stel malloten.

Het is heel lang geleden dat ik een Predator film heb gezien, maar ik meende dat die altijd vrij serieus waren. The Predator is dat niet zo. Ja, er zitten nog steeds heftige actiemomenten in. Maar de kracht zit hem vooral in de humor van de militairen die achter de Predator aan gaan. Zelfs discussies vanuit de eerste Predator film komen terug naar boven wanneer ze zich afvragen of The Predator wel de juiste naam is voor deze jager.

Maar er zijn meer momenten waarop een hommage wordt gebracht aan de eerste twee Predator films. De wapens en maskers zijn ook in deze film te zien en er wordt ook gesproken over deze eerste twee bezoeken aan aarde.

Inhoud niet beschikbaar.

Qua extra’s staat er niet teveel op de disc, maar de extra’s zijn wel heel interessant. Ik ben zelf fan van het introduceren van dit soort oude (anti-)helden en heb met genot gekeken naar hoe ze het pak hebben gemaakt. Hoe ze hun best deden om meer detail en spanning te brengen zonder iets te maken dat afwijkt van de verwachtingen van de kijker. En dan staat er nog een hele lading extra’s op.

Conclusie: The Predator (4K Blu-Ray)

Bij veel reguliere films is het hebben van een 4K uitvoering leuk, maar niet heel bijzonder. Maar wat ziet deze film er goed uit. Hier komt 4K echt tot haar recht. Zeker ook in de donkere beeldpartijen. En de humor… ik ga deze film nog heel vaak kijken. Dé tip voor dit weekend.

The Predator kopen
→ Check de prijs bij Bol.com

Reageren

Deze website maakt gebruik van diensten van derden. Om bezoek te indexeren zodat we weten welke artikelen populaire zijn (Google Analytics), om video's te laten zien (o.a. YouTube), tweets te laten zien (Twitter) en andere zaken. Deze derden zetten analytische/tracking cookies op jouw computer. Zo kunnen ook wij onze boodschappen bij de supermarkt blijven betalen en deze site blijven maken. Accepteer je de cookies niet, zullen verschillende delen van de website niet functioneren - Sorry.

Sluiten