Review: Superfly 2018 (Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Interessant verhaal
  • Steekt goed in elkaar
  • Thuglife zoals iedere gangster droomt dat dit zou moeten zijn
  • Alles prachtig in beeld gebracht

Superfly werd voor het eerst in 1972 op film gezet. Een gladde, donkere dealer weet de vrouwtjes aan zich te binden en tegelijk een hoop drugs weg te zetten. Anno nu is de trailer om te walgen, maar de remake van Director X maakte de 2018 versie tot een waar kunststuk.

Waar we in de originele film voornamelijk Amerikanen zagen met een meer of minder gekleurd koppie, gaat de 2018 versie echt om de gangsterrappers van nu. Afro-Amerikanen zoals we deze in videoclips zien. Bulkend van het geld. Realistisch? Misschien, misschien niet. Want alles is over de top en ziet er super gelikt uit. En het wordt nog spannend ook.

In de film draait alles namelijk om dealer Youngblood Priest (Trevor Jackson). Een dealer die opvalt omdat hij geen kroeshaar heeft.. en twee vriendinnetjes. En dat lijkt in de scene iets om heel jaloers op te zijn. Zijn zaakjes lopen goed. Hij heeft een club en een drugshandeltje. Alles low profile. Het geld stroomt binnen. Zoals hij zelf aan het begin van de film zegt, problemen ontstaan pas als je meer claimt dan wat je aan kunt.

In zijn club feesten de gangsters van Snopatrol. Eveneens donkere jongens, maar met spierwitte kleding en spierwitte wapens. Ja, de styling van Director X is in deze film duidelijk te herkennen. De gangsters strooien met geld en schuwen geen geweld. Wanneer op een avondje een bezoekster wordt neergeschoten, ontstaat een sterke rivaliteit tussen Snopatrol en Youngblood Priest. Net op het moment dat hij van plan is de grootste deal van zijn leven te maken… en daarna met pensioen te gaan.

Sony Pictures heeft SuperFly van heel wat extra’s voorzien. Het leukste is hoe Director X een aantal kleine details in kaart brengt. Een romance die lijkt te ontstaan tussen een stripper en de leider van Snopatrol, hoe Georgia als een echte knokker wordt neergezet. Dit doet hij op een enorm leuke manier.

Conclusie: Superfly (2018)

Ik ken van de oorspronkelijke Superfly alleen de trailer en wat voelt die Magnum P.I. aan. Glad en overgeacteerd. Overacting zit ook volop in Superfly. De wereld van de gangsters van superfly is als uit een videoclip. Wat niet vreemd is, want daarvan heeft Director X er heel veel gemaakt. Maar de nieuwe Superfly is spannend en zit behoorlijk goed in elkaar. Alleen het absolute einde lijkt een tikkeltje afgeraffeld. Maar Superfly blijft wel een kijktip voor dit weekend.

En nog even dit…

Oja, als een film enkel om donkere mensen draait, vind ik het heel lastig om dit te beschrijven zonder dat ik het gevoel krijg dat ik ze racistisch beschrijf. Voel je je aangesproken op een negatieve manier, sorry. Het is gewoon een toffe film vol donkere criminelen. Voor mij ie iedereen gelijk.

Superfly kopen