Review: UFO (DVD)

• Zeer interessant verhaal
  • Prima cast
  • Prima einde

Nog een spannende DVD release dit weekend; UFO. Een film met X-Files ster Gillian Anderson in één van de hoofdrollen. En UFO is misschien net even anders dan je in eerste instantie zou denken. NOTHING TO SEE, NO ALIENS HERE! Nouja…

In UFA draait het allemaal om Derek (Alex Sharp). Derek is een rekenwonder aan de universiteit, maar is ook geobsedeerd door UFO’s die gezien zijn in de buurt van vliegvelden. Wanneer tijdens een tentamenweek een UFO wordt gezien op een lokaal vliegveld, slaan bij hem de stoppen door. Zeker wanneer hij doorkrijgt dat de overheid het hele verhaal probeert te verdoezelen.

Maar… Derek is geen superheld. Dat wil zeggen, zijn superkracht is rekenen. Letterlijk. Met zijn berekeningen haalt hij de excuses van de overheid er zonder problemen onderuit. Maar spannend wordt het, wanneer hij ontdekt dat de UFO probeert te communiceren met mensen. Met wiskunde als een taal. Vanaf dat moment ontstaat er een enorme wiskundige puzzel die de mens en de buitenaardse wezens dichter bij elkaar kan brengen.

Oké, het klinkt een beetje als een heel lame filmscript. Dat de film direct op DVD uitkomt is ook geen goed teken, maar alle lof voor Sony. Want UFO is wel degelijk spannend en op zijn minst heel interessant. Al is het maar omdat de film laat zien hoe belangrijk wiskunde is. Bovendien zijn er vele vage meldingen over mogelijk UFO’s geweest door de jaren heen. De film lijkt perfect in te spelen op waar we nu als mens zouden staan als al die meldingen waar zouden zijn. Er wordt dus slim op de realiteit ingesprongen.

Conclusie: UFO (DVD)

UFO van Sony Pictures zou in de bios geen kaskraker zijn geworden. Dat besef ik me maar al te goed. Van de ontploffingen en special effects moet de film het niet hebben. Het is het verhaal achter UFO dat weet te overtuigen. Dat je 85 minuten voor de TV weet te houden.

UFO kopen