Review: Red Sparrow (4K Blu-Ray)

• Zeer spannend
  • Verhaal zit heel goed in elkaar
  • Elke minuut telt in deze film
  • Goed afgewerkt in 4K
  • Zeer veel interessante extra's

Jennifer Lawrence krijgt van haar oom een enkeltje ‘whoreschool’ in het moderne Rusland. Het doel? Van haar een ‘Sparrow’ te maken. Een speciale agente die belangrijke mensen uit het westen moet verleiden om zo geheime informatie bovenwater te krijgen.

Wanneer de film begint, zien we een krachtige balletscene in 4K. Het voelt allemaal een beetje wollig aan (ik heb me niet ingelezen) tot ze haar been breekt. In één klap zit het erop voor haar carrière. Van haar oom krijgt ze informatie dat het ongelukje zeker geen ongeluk is. We zien hoe ze haar voormalig partner opzoekt en mishandeld. Ja, deze meid schopt duidelijk van haar af en daarmee is ze er klaar voor. Klaar voor haar opleiding tot verleidster.

Ik gooi hem er meteen maar in. Red Sparrow is een filmt van ruim 140 minuten. Ruim twee uur en dat heeft regisseur Francis Lawrence hard nodig. Zonder, krijgt hij het verhaal niet verteld, dus elke minuut wordt gevuld met details die je nodig hebt om het verhaal goed te kunnen volgen. Gelukkig is Francis Lawrence van de lange verhalen. Bij produceerde ook The Hungergames waarin hij Jennifer Lawrence ook al de hoofdrol liet spelen. En nee, ze zijn geen familie.

Gelukkig niet, want we zien al snel hoe ziek de opleiding tot sparrow is. De meisjes worden letterlijk omgeschoold tot slimme seksslavinnen. Ook Dominika (Jennifer Lawrence) moet hierin mee, maar laat al snel merken dat haar lichaam haar tempel is. Hoewel we in de film genoeg bloot te zien krijgen, laat zijn zien volledig in controle te zijn. Haar partners in no-time te doorgronden om hun daadwerkelijke behoeften te snappen. En hierin te voorzien.

Ondertussen blijft haar oom haar bespelen en zien we hoe haar haat tegenover haar ook groeit. Haar oom is echter één van de hoogste officieren in de Russische SVR. Wanneer ze de Amerikaanse agent Nate Nash (Joel Edgerton) ontmoet, ontstaat langzaamaan haar plan om zich te bevrijden van de terreur van haar om. Maar hoe voorkomt ze dat haar moeder hier slachtoffer van gaat worden?

Red Sparrow is niet alleen een boeiend verhaal, het is een verhaal waar veel onderzoek naar nodig was. Op de Blu-Ray disc komen we dan ook vele uren aan bonusmateriaal tegen. Hierin krijgen we onder anderen uitleg over de nieuwe koude oorlog die in volle gang zou kunnen zijn. Over hoe de film haar autenticiteit kreeg, maar natuurlijk ook over de stunts in de film en de nodige verwijderde scenes. De 4K uitvoering is afgemixed in HDR formaat met ondersteuning voor Ultra HD Premium. Qua audio maak je gebruik van DTS HD.

Conclusie: Red Sparrow (4K Blu-Ray)

Red Sparrow is eindelijk weer eens een spionageverhaal dat ons niet alleen in hartje Rusland plaatst, maar ook nog eens laat zien hoe fel de strijd om informatie kan zijn. Jennifer Lawrence is door haar voorkomen een voortreffelijke Russin die we van meisje zien verharden in een keiharde geheim agente. Een agente die op elk moment in de film precies lijkt te weten wat er gaat gebeuren en de controle weet te houden. Nouja, soms loopt het niet helemaal zoals ze het zou willen.

Red Sparrow kopen