Review: Alcatel 5 (Zakelijke Android voor heel weinig)

• Optische beeldstabilisatie
  • Perfecte selfie camera
  • 18:9 display
  • Zeer stijlvol design

• Camera heeft moeite met tegenlicht en weinig licht
  • 720P display

Vandaag hebben we een beetje een buitenbeentje. Maar dat is al snel bij Alcatel. Het merk kenmerkt zich al jaren met erg strakke designs en tactieken om smartphones goedkoop te houden. En dat zien we nu ook weer. Een strakke, zakelijke Android smartphone voor nog geen €180, hoe doen ze dat?

In de unboxing zien we niets bijzonders bij Alcatel. Een USB lader, USB-C kabel, redelijk dikke handleiding en een waardeloze headset. Zo’n headset die niet in jouw oren blijft zitten tenzij je ze afplakt met ducttape. Maar weglaten zal vast niet meer bespaard hebben dan €0,50 op de inkoop, dus prima dat dit stukje elektronisch afval gratis wordt meegeleverd… toch?

Maar nu gaan we enthousiast worden. Enthousiast over het ontwerp van de Alcatel 5. Zelden zie ik een smartphone die zo goedkoop is en toch gewoon op een directietafel mag liggen. Er zit dan wel geen trendy inkeping in het display, wat maakt het uit. De randen naast en onder het display zijn voor LCD echt flinterdun. En de dikke rand boven, heeeeeel netjes afgewerkt.

De boven- en onderkant zijn heel netjes afgewerkt. Het lijkt metaal, maar we hebben het idee dat het toch plastic is. Wat maakt het uit. En ja, voor de achterkant geldt dat ook. Dat voelt dan wel echt aan als plastic, op afstand lijkt het toch echt metaal. Er zijn zelfs nette ringetjes om de camera en vingerafdruksensor geplaats. Niet eens dezelfde trouwens, maar die van de camera heeft ribbeltjes. Dan voel je tenminste wanneer je met jouw vette vingers op het verkeerde rondje aan het tikken bent om jouw toestel te unlocken.

Alcatel gaat dan wel niet voor de inkeping, je krijgt wel netjes een 18:9 display. Dat is fijn bij het multitasken en Netflix is steeds meer content geschikt aan hat maken voor deze beeldverhouding. Dus dat is ook fijn.

Toch is het display ook echt een punt van besparing. In de volle zon, zie je niet echt veel. Bruikbaar is het wel. De resolutie is met 720P HD+ niet heel hoog, maar nog prima te gebruiken. Verder valt er niet zo gek veel over het display te vertellen.

Specs

Qua chipset wel. Er ligt een goedkope MediaTek MT6750 chipset in. Om het gebrek aan processorkracht te maskeren, legt Alcatel er 3GB werkgeheugen in. Het resultaat is dat de smartphone nog best vlot tussen apps kan wisselen, maar het opstarten van apps duurt iets langer. Het blijft natuurlijk een budget smartphone. Je krijgt 32GB opslagruimte. Daarnaast kun je een microSD kaart plaatsen, een stukje luxe dat bij duurdere smartphones veelal ontbreekt.

Android

Terwijl Android 9.0 er keihard aankomt, draait de Alcatel 5 nog op Android 7.0. Dat er zo’n groot gat tussen zit is niet heel vreemd. Alcatel past Android op veel plekken aan, al zijn de wijzigingen klein. Hierdoor is het toestel echt volledig naar jouw eigen hand te zetten. Maar updates moeten daar zeker onder leiden. Alcatel brengt in ieder geval wel beveiligingsupdates uit. Jammer is wel dat Alcatel toch wat bloathware op het toestel zet. Mogelijk om in dit segment nog een paar euro extra te verdienen. Alcatel werkt daarvoor met het Franse Gameloft. Huawei heeft een vergelijkbare deal met de game ontwikkelaar.

Heel leuk is trouwens de optie dubbele apps. De Alcatel 5 is een duo-SIM toestel. Je kunt dus twee SIM kaarten plaatsen en daarmee twee telefoonnummers gebruiken. Met dubbele apps kunnen beiden gebruik maken van WhatsApp om maar iets te noemen.

Biometrisch

Hat mag duidelijk zijn dat het toestel achterop met een vingerafdruksensor komt. Deze is lekker vlot. Ben je iets te zwaar aan het gamen voor de chipset, kan deze wel heet worden. Even op letten dus. Daarnaast bevat het toestel ook al gezichtsherkenning en dat is wel heel prettig in deze prijsklasse.

Camera

De Alcatel 5 beschikt over een bijzondere camera opstelling. Twee camera’s voor en één achter. Beiden krijgen wel een duo-tone LED flitser. Maar met 13+5 megapixels voor en 12 megapixels achter gaat het hier echt om de selfies.

Dit zien we ook terug in de foto’s die we met de Alcatel 5 maken. Die zijn een tikkeltje flets. Niet spannend. HDR is nergens te bekennen, maar de beelden zijn in volle zon wel echt haarscherp. Bij minder licht zien we toch meer preoblemen in de beelden. Bewegingsonscherpte ligt al vlot op de loer.

Het is niet heel anders met video… of toch wel? De camera achter lijkt een vorm van beeldstabilisatie aan boord te hebben. De selfie camera heeft dit niet. Dit filmt erg prettig, maar filmen gaat om maximaal 720P HD. Daarnaast is de camera wel heel druk met het aanpassen van de belichting. Dit geeft tijdens het filmen soms een wat onrustiger beeld dan nodig. Zeker omdat de aanpassingen in sprongetjes worden gedaan in plaats van een mooi verloopje.

Accuduur

En dan weer iets waar de Alcatel 5 echt goed naar voren komt; de accuduur. De chipset vraagt niet heel veel energie en de accu is met 3.000mAh enorm. Een dikke dag, twee als je rustig aan doet. En laden gaar lekker handig via USB-C. Snelladen? Mwa, dat niet zo. Lekker op het nachtkasje laden dus, dan merk je er niets van.

Conclusie: Alcatel 5

In het lage segment zie je smartphones die over de hele bandbreedte acceptabel proberen te zien of smartphones die op één element echt opvallen. Alcatel is een vreemde. De Alcatel valt op meerdere fronten op. Hij filmt fantastisch gestabiliseerd, maar toch te onrustig door tegenlichtcompensatie. En op een te lage resolutie om echt leuk te worden. De smartphone heeft een enorme accuduur, maar een display dat in de volle zon te weinig laat zien. En dan het design. Heel erg eigen. Heel uniek. Een veel duurdere uitstraling dan wat het toestel nou echt kost. Een beetje vreemd dus, maar wel heel erg leuk.

Alcatel 5 kopen