GadgetGear.nl

Dit is hoe Facebook met de AVG om gaat

Facebook en privacy, twee woorden die de laatste tijd niet met elkaar matchen. Toch heeft het Sociale netwerk nu kenbaar gemaakt hoe het de nieuwe AVG privacywetgeving gaat implementeren.

Vanaf 25 mei moeten alle organisaties in Nederland voldoen aan de nieuwe privacy wetgeving. Europees is deze wet onder de naam GDPR van kracht. Ook organisaties buiten de EU, die persoonsgegevens verzamelen, moeten aan deze wetgeving voldoen. En persoonsgegevens verzamelen is iets waar Facebook erg goed in is.

Facebook gebruikers krijgen nu een pop-up met de vraag om te accepteren hoe Facebook met de privacy om gaat of de mogelijkheid dit aan te passen. Daarin geeft Facebook de illusie dat je controle krijgt over de verwerking van jouw persoonsgegevens.

Nu is het belangrijk om te weten dat Facebook heel, heel, heel veel geld verdient met het verkopen van advertenties. Daar zijn ze zo goed in omdat ze echt een heel goed beeld hebben van wie jij bent en wat jouw voorkeuren zijn. Het blijft niet mogelijk om advertentie tracking uit te zetten. De enige manier is stoppen met Facebook en jouw profiel echt verwijderen.

Toch geeft Facebook wel aan dat een aantal eigenschappen niet meer toegestaan zijn voor gerichte advertenties. Zo mogen adverteerders niet meer adverteren op identiteit, religie en politieke voorkeur. Die laatste twee vallen onder de bijzonder persoonsgegevens en worden onder de wet als zeer gevoelig gezien. Ook zal Facebook aanpassingen maken voor minderjarige, die volop aanwezig zijn op Facebook.

Het mag duidelijk zijn, bij Facebook blijf jij het product waar het netwerk geld mee verdient. Heb je daar geen moeite mee, ga je vooral lekker door. Wil je dit niet, blijft de account verwijderen de enige mogelijkheid. Facebook lijkt duidelijk te willen voorkomen dat het minder geld gaat verdienen aan haar advertenties.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.