Review: JBL SoundGear. Een revolutie in audiobeleving.

• indrukwekkende audio ervaring
  • ergonomisch goede vorm
  • perfecte afwerking
  • groot bereik bluetooth
  • meer bt verbindingen mogelijk

• omgeving luistert mee

Hoofdtelefoons hebben we de afgelopen jaren in alle vormen, kleuren en afwerkingen getest. Recentelijk zijn we verrast door het praktisch nut van de nekband in-ears. Maar op de IFA in september 2017 introduceerde JBL de SoundGear. Een soort audio kraag. In een behuizing die je om de hals en op de schouders draagt, zitten diverse luidsprekers die op de oren gericht zijn. Je hoort dus alles om je heen maar ook de muziek uit de audio kraag. Het geluid is verrassend goed. Maar wat kan je er mee?

Audiokraag

De JBL SoundGear voelt degelijk aan en misschien zelfs een beetje zwaar. Toch is het dragen geen straf. De ergonomische pasvorm blijkt zeer prettig voor tieners en volwassenen. Je schuift de nekband van achteren naar voren om je hals. Omdat het materiaal hard is, kan je niet even iets verbuigen. De SoundGear verbind je draadloos met de audiobron. Dat kan je telefoon, computer, gamestation of televisie zijn. De SoundGear kan meer verbindingen tegelijk aan. In ons geval perfect om naar muziek te luisteren op de computer en direct omschakelen naar telefoneren als de telefoon gaat. Naast vier luidsprekers zitten er namelijk ook twee microfoons in de audiokraag.

What the f * ck!

Iedereen die wij de SoundGear gaven met als eerste nummer ‘Thriller’ van Michael Jackson reageert met een ‘Wow!” of een ‘WTF!”. Het is lastig te omschrijven wat de audio ervaring is, maar er is niets vergelijkbaar. Extreem dure open hoofdtelefoons geven het geluid zeer open weer, maar nog niet half zo open als de SoundGear. De muziek zit in en om je hoofd. Een unieke en bijzondere ervaring die ook nog eens zeer prettig is. Het geluid is erg goed, maar zal voor de echte audiofielen wellicht iets teleurstellen door het relatief veel midden en weinig extreem laag. Maar dat zijn mensen die naar frequentiebereik, kanaalscheiding, signaal/ruisverhoudingen en soundstage luisteren. Met de SoundGear beleef je muziek, films en games veel intenser. Omdat de audiokraag draadloos is en de goede ApT-X bluetooth een groot bereik heeft, kan je vrij in huis of op kantoor bewegen en naar audio luisteren of bellen. Let wel op dat iedereen om je heen ook hoort wat jij hoort. Het is immers een open audio systeem. De kamer genoten horen natuurlijk de audio minder luid. Super handig is het om wat extra versterking te geven voor mensen die slecht horen en het hele gezin lastig vallen met hard geluid of zich afzonderen door oortjes. Met de Soundgear houdt de luisteraar contact met de omgeving en beleeft audio extra intens

Michael Jackson beleving

Wij zijn net terug van de CES in Las Vegas. De grootste consumentenbeurs met alle laatste innovaties. Daar zijn ook de grootse shows van Cirque du Soleil met als hoogtepunt op dit moment zonder twijfel ‘Michael Jackson ONE’. De zaal heeft de beste audio apparatuur in elke individuele stoel verwerkt. En toch is de beleving met een SoundGear beter. Wellicht iets voor de toekomst; concerten met een SoundGear voor iedere bezoeker. Wie in de winkel de SoundGear wil proberen, moet zeker Thriller van Michael eens beluisteren. Dat is voor audio net zo intens als wat de eerste 10 minuten uit de film ‘saving Private Ryan’ voor het witte doek betekenen. Overigens die scene beluisteren met de SoundGear is echt angstaanjagend.

De JBL SoundGear is een revolutie op audiobeleving. De geluidskwaliteit is goed, maar het open karakter maakt de beleving extreem intens. Voor muziek, film, games, maar ook gewoon televisie. De SoundGear moet je ervaren om er een oordeel over te hebben. Voor het eerst sinds hele lange tijd een dikke 10 voor een product. Vernieuwend, perfecte afwerking, goed geluid en werkelijk een unieke audio beleving voor een betaalbare prijs.

De JBL SoundGear kost 229 Euro.

JBL Soundgear - Wearable sound zone - Zwart kopen