Review: Røde VideoMicPro Plus

• handig reserve spoor
  • perfecte voeding mogelijkheden
  • auto/on/off
  • Rycote ophanging
  • afwerking

• ontbreken krulkabel

De Autralische microfoon rebellen van Røde hebben weer een nieuwe microfoon voor iedereen die beter geluid bij film wil: De VideoMicPro Plus. De originele VideoMic was de eerste betaalbare richtinggevoelige microfoon die op een filmende fotocamera paste qua formaat en budget. Røde blijft hun gebruikers met nieuwe versies met slimme functies verrassen. De nieuwe upgrade van de videomicrofoon is de VideoMicPro Plus. Pro en Plus; dat moet dus dubbel goed zijn. Wij mochten een exemplaar testen en kregen op de grooste professionele videobeurs in de wereld uitleg; op de IBC iin Amsterdam.

Rebel

Video is niet meer weg te denken. Iedereen kan filmen dankzij de nieuwste betaalbare camera’s. Maar ook door de enorme hoeveelheid video’s op internet is de norm voor kwaliteit video montage enorm opgerekt. Maar heb je slecht geluid, dan haken veel kijkers snel weg. Hoe krijg je goede audio bij je filmpjes? Het Australische Røde is de rebel in de microfoon markt. Als geen ander snappen wat de nieuwe jonge filmer wil. Betaalbare kwaliteit met functies die je in de praktijk nodig hebt. Dat deden ze 10 jaar geleden al met een richtmicrofoon met een mini-jack aansluiting. Inmiddels zijn er diverse variaties van deze mic gekomen. Zonder voeding, stereo en high-end geluidkwaliteit. De VideoMicPro Plus moet het beste van deze microfoons bijeenbrengen. Overigens is Røde inmiddels uitgegroeid tot een professioneel bedrijf met moderne productie en een wereldwijd netwerk.

ja ze wegen beide even veel....
Røde VideoMicProPlus versus Sennheiser MKE400

Het eerste wat opvalt aan de nieuwe microfoon is de kwaliteit van de afwerking. Alles voelt degelijk aan en onderdelen sluiten naadloos aan. In tegenstelling tot het Duitse Sennheiser, kiest Røde voor gebruik van veel kunststof. Hierdoor is de microfoon opmerkelijk licht van gewicht. Wel zo prettig als je de hele dag met je apparatuur moet sjouwen. De samenwerking met Rycote zorgt ook voor een perfect ophanging van de microfoon. Bedieningsgeluiden van de camera komen zo niet in de microfoon. In het gebruik kan je goed bij alle knoppen komen, is de microfoon te laden tijdens gebruik en kan je zelfs de accu of batterijen verwisselen zonder de microfoon van de hotshoe te halen.
De voeding van de microfoon is bijzonder praktijk gericht. Een accu in de vorm van twee AA batterijen levert gevoeg voeding voor 10 uur opnemen. Met een micro-USB aansluiting aan de zijkant is de accu te laden en de microfoon tijdens gebruik van noodstroom te voorzien. Dankzij het ontwerp van de accu kan je ook gewoon twee AA batterijen gebruiken. Handig als je in de ‘middle-of-nowhere’ bent.

Gebruik

De microfoon biedt de belangrijkste instelmogelijkheden. Maar de belangrijkste feature is de auto on//off functie. De meeste camera’s geven een beetje spanning op de mini jack microfoon ingang. Bij het in/uit schakelen van de camera is er een piekspanning meetbaar. Dit mechanisme gebruikt de VideoMic Pro Plus om automatisch in en uit te schakelen met de camera. Heerlijk. Eigenlijk was dit de reden waarom we van diverse microfoons waren overstapt op de voedingsloze variant van Røde. Te vaak hadden we vergeten de mic uit te zetten of was de schakelaar bewogen. Ook de Sennheiser MKE400 is bijna altijd voedingsloos net als we hem willen gebruiken. Niets meer van deze ellende dankzij het slimme aan/uit schakelen. Ben je overigens klaar met de mic, dan kan je de stekker uit de camera trekken en ook dan gaat de mic automatisch uit. Steek je de stekker er later weer in, en hoppa de mic staat weer aan.
De voorversterker in de microfoon is met een paar knoppen te veranderen in gebruik. Zo is het aantal decibel te verhogen met +20db. Je zet dan in de camera het volume lager en zo zou de kwaliteit van het geluid beter moeten zijn. Ook is het laag te kappen wanneer je bijvoorbeeld veel laag omgevingsgeluid hebt. Het hoog kan je versterken. Wel zo handig als je een deadcat of windkap gebruikt. Met een toetsen combinatie is de microfoon zo in te stellen dat je links en rechts twee sporen krijgt met verschillend volume nivo. Superhandig en absoluut een killer feature. Let wel op dat de VideoMicPro Plus geen stereo mic is. Je krijg mono geluid, maar met deze functie worden de stereo kanalen gebruikt voor twee volume nivo’s die altijd in sync zijn. Wie ooit te maken heeft gehad met te zachte of overstuurde passages, begrijpt direct de toegevoegde waarde.
Het enige minpunt wat we in gebruik ervaren is de meegeleverde mini jack kabel. Omdat het een rechte kabel betreft kan hij wat lang zijn zoals bij ons in combinatie met een Panasonic GH4 en GH5. Een krulkabel was handiger geweest.

Geluid

Sowieso klinkt bijna elke microfoon van 100-300 Euro beter dan de microfoons die in je foto of filmcamera zitten. Onderstaand is een filmpje van een collega reviewer waarbij de verschillen goed te horen zijn met een alternatief. Zoals met hoofdtelefoon geldt evenzo voor microfoons dat je vooral je eigen oren moet geloven. Wij hebben wat geluidsopnames gemaakt binnen bij een presentatie en buiten bij sportvelden. Ook daar is het verschil goed te horen. Wij houden van het heldere en toch warme geluid van deze microfoon. Ook bij muziek optreden is het gemis van stereo bij video niet extreem groot. Vooral omdat het algemene geluidsbeeld zo goed is. Binnenkort zullen we wat beeld en geluid bij deze review plaatsen.

De VideoMicPro Plus is een absolute aanrader voor iedereen die begint met filmen of professioneel het budget beheersbaar wilt houden. De mono microfoon heeft niet alleen puik geluid, maar is bijzonder handig in gebruik. Auto on/off; veelzijdige voedingsmogelijkheden en het opnemen van een reserve audiospoor, geven aan dat Røde ook bij deze microfoon goed naar de gebruikers heeft geluisterd.

De Røde VideoMicPro Plus kost 299 Euro.