Review: Alien Covenant (4K Blu-Ray)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 2.5 sterren.

• Nieuwe cast (op Fassbender na)
  • Spannend verhaal
  • Enorm veel actie
  • Vlotte vertelling
  • Briljante afwerking

Bij de release van Prometheus liet regisseur Ridley Scott bewust het label Alien van de cover. Het was dé verrassing. Hoewel bekend was dat Prometheus het eerste deel in de proloog voor de Alien films zou zijn, duurde het toch vijf naar voor Alien Covenant zou verschijnen.

Over Alien Covenant kan niet zonder het einde van Prometheus een beetje te spoilen. Moet je nog aan die film beginnen, doe dat dan snel even. Je loopt achter!

Aan het einde van Prometheus zagen we hoe Dr. Elizabeth Shaw met cyborg David ontsnapte van een buitenaardse planeet die geïnfecteerd was met het alien virus. Ze ontsnapten in een ruimteschip van een andere buitenaardse beschaving en startte hun pad terug naar de mensheid. Toen was al duidelijk hoe David geobsedeerd was met het creëren van leven. Ook als dit leven een moordlustig ras betreft.

Het verhaal van Alien Covenant start ongeveer tien jaar na Prometheus. Het ruimteschip Covenant is met 2.000 kolonisten op weg naar een nieuwe planeet. Het ruimteschip wordt bestuurd door Walter, een nieuwe versie van David. Een versie die betrouwbaarder moet zijn.

Toch gaat het mis. Tijdens een routinematige pauze om de accu’s bij een ster op te laden, ontstaat er een explosie en de Covenant krijgt een flinke opdonder. De crew van het schip wordt wakker gemaakt en moet aan de slag om het schip te herstellen. Op dat moment komt de menselijke aard al snel in het spel. De crew bestaat uit allemaal stelletjes die ook op de nieuwe planeet moeten gaan wonen. En de commandant komt nog om voor hij uit zijn slaapcabine kan. Wie gaat hem vervangen? En is die persoon wel goed genoeg. Ondertussen stuit het schip op een nieuwe planeet. Een planeet die op papier net zo interessant is om zich op te vestigen als de planeet waar ze eigenlijk naartoe moeten. Die planeet is nog 7 jaar verwijderd. De crew van de Covenant besluit een kijkje te gaan nemen. En op de planeet vinden ze David…

Wat opvalt na Prometheus, is dat Alien Covenant opnieuw vooral een actiefilm is in plaats van de claustrofobische thrillers die we van de Alien trilogie kennen. De Aliens hoeven zich niet te verstoppen, maar zijn eng doordat ze meteen voor de aanval kiezen.

Qua casting heeft Ridley Scott opnieuw de hele cast van de film vervangen, behalve Michael Fassbender. Hij mag opnieuw de rol van David spelen, maar ook die van Walter. Daarbij moet hij het verschil laten zien tussen de twee generaties cyborgs in de film, die er verder gelijk uitzien. Het verschil moet vooral blijken uit gedrag. Daarnaast zijn er verschillende ontmoetingen tussen de twee cyborgs en ook dat vraagt echt het nodige acteertalent. Erg knap.

Toen Prometheus uitkwam, mocht ik de 3D versie van de film beoordelen. Het was een buitengewoon indrukwekkend geheel. Met Alien Covenant was 3D helaas geen optie, maar 4K wel. Opnieuw zien we een enorme inspanning om echt een heel mooi plaatje neer te zetten. Hier en daar zijn er wel wat compressieproblemen. Een film waarbij het gros van de scenes in het donker is loopt hier al snel wat risico’s. Laten we dit buiten beschouwing, ziet het scherpe beeld er echt fantastisch uit. De ondersteuning voor Dolby Atmos maakt het af.

De 4K versie wordt met twee schijfjes verzonden. De 4K disc bevat alleen audiocommentaar van Ridley Scott. De Blu-Ray zit stampvol extra’s. Commentaren, trailers, alle standaard extra’s zijn aanwezig. Er wordt ook dieper ingegaan op het ruimteschip Covenant en op de planeet die ze bezoeken. Het is bijzonder om de enorme decors te zien die voor de film zijn opgebouwd.

Conclusie: Alien Covenant (4K Blu-Ray)

Er zat vijf jaar tussen Prometheus en Covenant. Veel te lang als je het mij vraagt, maar gelukkig heb ik Prometheus al een keer of 7 gezien waardoor het verhaal bij mij wel nog scherp staat. Opnieuw heeft Ridley Scott een indrukwekkende sci-fi thriller weten neer te zetten, al twijfel ik lichtelijk of de categorie thriller wel klopt. Ja, er is spanning, maar… er is vooral veel actie. Wat een heerlijke start van het weekend.