Review: Sonos PlayBase

• Twee-in-één; Tv en muziek
  • Uniek ontwerp
  • Gemakkelijke installatie
  • Basis voor 5.1 uitbreiding
  • Niet boren, gewoon plaatsen

• Vormgeving kwestie van smaak

Zonder twijfel is Sonos het audiomerk dat de moderne muziekbeleving als geen ander begrijpt en heeft veranderd. Draadloos alle muziek van de wereld in elke kamer van je huis is geen probleem. Toen wij 10 jaar geleden de allereerste Sonos module testten, wisten we al dat dit gemak bij een TV fantastisch zou zijn. Maar destijds was dat toekomstdromen. Het geluid was niet synchroon te krijgen. We moesten tot 2013 wachten voor Sonos plezier met de TV. De Sonos PlayBar zette de standaard voor soundbars. Nu is er dan de PlayBase. Een platte pannenkoek luidspreker om de tv op te zetten. De meeste TV’s staan immers nog steeds op een kastje en hangen niet aan de muur. Wat was onze ervaring?

Unboxing en installeren.

Het uitpakken van een Sonos product is een feest. Apple is vaak het voorbeeld voor goede verpakkingen, maar Sonos overtroeft Apple misschien wel met de nieuwste producten. Een stevige doos voor transport bevat de retaildoos. Deze doos heeft schuifjes aan de zijkant waarmee de doos openschuift. Eigenlijk te luxe voor een ervaring die de meeste consumenten maar één keer uitvoeren. Je zou de doos er bijna voor bewaren. De luidspreker is behoorlijk zwaar en kan tot 35 kg een tv dragen. We sluiten stroom aan, steken de SPDIF stekker van de optische kabel in de ingang. Met de app (iOS en Android) installeren we de PlayBase. Voor optimale prestaties helpt de luidspreker bij de tuning van de luidspreker op de akoestiek van de kamer. De nieuwere luidsprekers van Sonos ondersteunen deze technologie. De luidspreker maakt geluidsgolven die met de microfoon in een iOS apparaat gemeten worden. De Android wereld kent te veel verschillende toleranties in de gebruikte smartphone microfoons. Het resultaat is een prima klinkende speaker. Indien gewenst is de speaker te koppelen met een Sonos Sub.

Bediening

De PlayBase is gemaakt voor gebruik met een tv. Tijdens de installatie kan je de volumeknoppen van de reguliere tv afstandbediening instellen om de PlayBase qua volume te bedienen. Het blijft gehannes in het gebruik met de afstandsbediening. We hebben in onze opstelling twee afstandsbedieningen. Eén voor de Sony tv en één voor de Horizon box van Ziggo. In de praktijk hebben we het geluid van de Sony tv definitief uitgezet en de Ziggo afstandbediening ingesteld om het volume van de tv op de PlayBase te regelen. Hoewel Sonos het voorbeeldig heeft uitgedacht qua installatie en gebruik, blijft het voor veel gebruikers waarschijnlijk een gedoe. Gelukkig is gebruik van de app altijd probleemloos.

Geluid

WOW! Dat is de beste beschrijving die we kunnen geven. Al het tv geluid klinkt beter. Van spraak tot muziek en van film tot sport. En dat zonder te switchen tussen allerlei voorkeuren, wat bij de meeste soundbarsystemen wel het geval is. Het geluid is rijk met een zeer goede bas. De Sub is niet echt nodig. Bij diverse films komt de kwaliteit van de PlayBase geheel tot zijn recht. Zo landt het ruimteschip in Arrival letterlijk in jouw huiskamer, als je het geluid mag geloven. Wie surround sound wil ervaren, kan andere Sonos luidsprekers voor het geluid achter gebruiken. Wij hebben dit echt niet gemist. Enkel de PlayBase is al een enorme ervaring. Deze week hebben we de film Dunkirk in de bioscoop gezien. De film wordt geprezen om het geluid. Schijnbaar zijn we met de PlayBase al erg verwend geraakt. Slechts een enkele keer hadden we in de bioscoop het idee dat dit thuis niet mogelijk is. Met een compleet Sonos systeem heb je het bioscoop gevoel thuis. Wel zo fijn als je weet hoe smerig bioscoopstoelen kunnen zijn. Wij hebben onze stoelen in de Vue bioscoop eens met een lampje bekeken en zijn overtuigd: Sonos thuis is beter dan in de smeerpijperij van een doorsnee bioscoop te zitten.

Ontwerp

Tja over het ontwerp kan je lang discussiëren. Wij kregen een witte PlayBase ter test die we eigenlijk direct retour wilden sturen. De witte pannenkoek stond ronduit als een vlag op een modderschuit op ons kersenhouten designmeubeltje. Een zwarte heeft onze voorkeur. Maar wie een lichte inrichting heeft zal vast blij zijn met de witte versie.
De speakers in de PlayBase zijn zo geplaatst dat het geluid goed breed afstraalt. De plaatsing is zelfs voor stereo muziek prettig te noemen, maar is natuurlijk onvergelijkbaar met een echte hifi opstelling. De PlayBase is ook prima voor regulier muziekplezier. Het volume kan zo luid dat het zelfs een feestje kan ondersteunen.

De Sonos PlayBase is een aanwinst voor elke huismaker. Wie de PlayBase kan plaatsen onder de tv moet deze echt overwegen in plaats van de PlayBar. Wij vinden de PlayBase net wat beter klinken dan de PlayBar. Bediening is prima. De afstandbediening ondersteuning was in ons geval meer gedoe dan gewoon de app gebruiken.

De PlayBase kost 799 Euro