Review: Lenovo Moto G5 Plus (Android Smartphone)

• Erg goede en snelle camera
  • Redelijk snelle prestaties
  • Relatief kale Android

• Van sportief naar zakelijk uiterlijk

De Lenovo Mot G5 serie staat al jaren bekend als dé serie waarbij Lenovo een goede smartphone voor relatief weinig geld weet te presenteren. En zonder al teveel bloatware. Gewoon een hele nette smartphone. Ook staan ze bekend omdat ze grotendeels uit plastic zijn gemaakt. Dat laatste rekent Lenovo meteen mee af. De G serie was nog nooit zo stijlvol als bij deze Lenovo Moto G5 Plus.

In de doos zit natuurlijk de smartphone, maar ook een snellader, een handige SIM tool en de USB kabel naast een stukje documentatie dat je eigenlijk niet heel hard nodig hebt.

Qua design is het speelse er duidelijk af in deze generatie Moto G smartphones. Het is gewoon een chique telefoontje geworden die niet onderdoet ten opzichte van de wat duurdere smartphones in hetzelfde prijssegment. Hoewel het displayformaat gelijk is gebleven, zie je op onderstaande foto’s een groot verschil tussen de G Plus generatie van vorig jaar en deze G5 Plus.

We hebben het met een mesje getest en de hele behuizing lijkt van metaal gemaakt. De hoofdtelefoonplus is verplaatst naar de onderkant en het Moto logo op de achterkant is wat groter geworden. De home knop, waar ook de vingerafdrukscanner zit, is verbreed en ziet er nu echt wel mooier uit. Of in ieder geval, hij past beter in het design.

Het display heeft een diagonaal van 5,2 inch. Daarop tekent de Moto G5 Plus 1080×1920 lijnen. Full HD dus. Het betreft een IPS display met een forse kijkhoek. Lenovo beschermt het glas met Corning Gorilla Glass 3. In de volle middagzon van deze zomer zal je merken dat het scherm net wat te weinig licht opbrengt. Vooral bij fotografie wordt je foto een heel stuk minder donker dan je misschien denkt. Hou daar rekening mee. In de schaduw heb je helemaal geen problemen met dit display.

Specs & Benchmarks

De Lenovo Moto G5 Plus draait op de Qualcomm Snapdragon 625 chipset die ook in de BlackBerry KeyOne, Huawei Nova en Moto Z Play te vinden is. Dat de chipset wat ouder is, is de reden dat de prijs van het toestel wat lager kan liggen. Oké, je hebt nog geen hippe USB-C aansluiting, maar je krijgt wel 8 processors die op 2.0GHz draaien en 3GB aan werkgeheugen. Je krijgt ook 3GB aan werkgeheugen en een erg prettige GPU. Gamen op de Lenovo Moto G5 Plus gaat dan ook redelijk goed met als resultaat onderstaande benchmarks.

Er is ondersteuning voor dual-band WiFi, bluetooth 4.2, NFC en locatiebepaling aan de hand van A-GPS en Glonass. Tenslotte is er ook een FM ontvanger.

Android

We kunnen Lenovo wederom prijzen om hoe ze de Moto G5 opleveren. Lenovo maakt weinig aanpassingen aan Android zoals dat op de Nexus te vinden is. Oké, de app drawer moet je nu met een veegje openen in plaats van een knopje. Natuurlijk zet Motorola er ook haar eigen camera op die wel heel fijn is in gebruik.

Camera’s

Echt interessant wordt het pas als we kijken naar de camera. Sinds de vierde generatie van de G smartphones, staat camerakwaliteit erg hoog op de prioriteitenlijst voor de G series. 12 megapixels voor de achtercamera klinkt misschien gemiddeld, maar het is voldoende voor een scherpe afdruk op A3 formaat. Neem daarbij in acht dat het een f/1.7 optiek heeft en je weet dat het niet heel moeilijk is om een prima plaatje te schieten. Om daar ook nog een beetje de snelheid in te houden, zit er zelfs laser autofocus op. Aan de voorkant krijg je nog eens 5 megapixels. Met F/2.2 iets minder lichtgevoelig, maar nog steeds prima. Beoordeel zelf maar.

Voor de filmers onder ons is er goed nieuws. Met de camera achter film je op QHD resolutie in 30 frames per seconde en Full HD kan al in 60 frames per seconde. Ook de selfie camera filmt moeiteloos in Full HD op 30 frames per seconde. De beeldstabilisatie is, als die aanwezig is, minimaal.

Accuduur

Qua accu ook niets te klagen over de Lenovo Moto G5 Plus. Bij regulier gebruik trekt de Android smartphone het anderhalve dag. Met de lader zit hij ook vlot weer vol.

Conclusie Lenovo Moto G5 Plus

Lenovo laat jaar op jaar zien met de G serie een sterke smartphone te kunnen presenteren. Dit jaar valt het wel wat meer op waar de besparing zit. De smartphone is nog niet over op het fijne USB-C. Maar in de dagelijkse praktijk maakt dat verder niet veel uit. De smartphone is gewoon lekker snel en de camera levert voor deze prijsklasse echt fantastische plaatjes.