Webshop i-mania.nl is zeker geen bol.com

Gelukkig is online winkelen tegenwoordig vaak veilig en gemakkelijk. Wie bij obscure webshops besteld weet dat er een mogelijk risico op oplichting is. Producten bij ali-nogwat die nagenoeg niets kosten, kunnen ook niets zijn. Heel vaak is er inbreuk gemaakt op patenten. Erger is het als een opportunistische partij in China niets om jouw veiligheid geeft. Uit veiligheid en respect voor auteursrechten bestel ik dus vooral originele producten bij Nederlandse webshops. Zo kwam ik bij de zoektocht naar een Sony accessoire bij i-mania.nl terecht.

Ervaren online shopper

Online surfen doe ik sinds 1993 vanaf de eerste versie van Mosaic. Vanaf het eerste moment dat het mogelijk was, bestel ik spullen online. Deels vanuit professie en deels als consument. Ongeveer tien jaar geleden brainstormde ik zelfs met een Bruna directeur over de mogelijkheden om als afhaalpunt een rol in de webshop logistiek te krijgen.
Anno 2017 bestel ik wekelijks bij de grotere webshops. Liever zelfs bij de A-merken zelf. Zo was ik op zoek naar een oplaad-dock voor een Sony Z2 tablet. Het liefst had ik het product dus bij Sony gekocht, maar helaas is het product al uit het assortiment. Zo startte de zoektocht naar een officieel Sony Z2 dock of wel DK39. De ene na de andere site toonde nep spullen. Voor een paar euro was er natuurlijk eentje uit China te bestellen. Google zoekresultaten toonde i-mania.nl met een realistische prijs. Op de plaatjes leek het product een origineel Sony product. De keurmerken gaven een vertrouwde indruk.... Bestellen maar.

I-mania keurmerken...

I-mania lever ervaring

Op 1 april plaatste ik de bestelling. Alles leek zoals het bij webshops gaat. Je bestelt, betaalt en krijgt een bevestiging. Op de site stond dat het product op voorraad was met 3 dagen levertijd. Op 10 April kreeg ik de melding dat het product ingepakt was. Hey het lijkt alsof het product van elders moest komen. Veel webshops promoten namelijk dat ze producten hebben, terwijl eigenlijk onder water ze een directe koppeling hebben met de voorraad van een andere webshop en die voorraad positie tonen. Dat hoeft bij mijn bestelling niet het geval te zijn geweest, maar als het op voorraad was, had het binnen 3 dagen verzonden kunnen zijn. Dankzij de track en trace code had ik zelf in de gaten moeten hebben dat het pakketje op een gegeven moment bij een afhaal punt zou liggen. Geen briefje in de brievenbus en geen email met de melding dat het pakje klaar ligt. Op tweede Paasdag maar een mailtje gestuurd met de vraag waar het product blijft. Dezelfde dag kreeg ik nog antwoord dat t pakketje klaar lag. Prima service en blijkbaar een iets ander lever traject dan ik gewend ben.

Look-a-like producten

18 April heb ik het product opgehaald. Bij openen schrok ik van de verpakking. Geen officieel Sony verpakking. Bij uitpakken is het duidelijk dat het een imitatie product betreft. Dat zou nog okay kunnen zijn, maar het werkte niet. Op diverse manieren heb ik geprobeerd het aan de praat te krijgen. De voorwaarden van I-mania voor retour zenden zijn zo onvriendelijk dat ik geen zin heb in kosten voor retour zenden en kosten voor retour ontvangen als I-mania vind dat het onterecht retour is gezonden. Gelukkig hebben we als pers goede lijntjes naar de merken. Van een Sony medewerker kreeg ik een linkje naar een webshop waar het product nog op voorraad zou zijn. Direct besteld om te dubbelchecken of het niet laden van het I-mania doekje niet door een defect in het tablet komt. Een paar dagen later ontvang ik het Sony product. Opvallend hoe vergelijkbaar de verpakking is. De neppert van i-Mania heeft heel erg goed gekeken naar Sony. In veel details is het product echter anders. Het materiaal, maar vooral de magneet koppeling is anders. Bij de Sony is het solide en bij de I-mania versie een gammel bungelend magneetje. Bij de eerste plaatsing laadt de Sony tablet op de Sony lader. Keer op keer lukt het niet de I-mania versie aan de praat te krijgen.

Retour voorwaarden voor B2B en consumenten verschillen

Toch retour zenden? De klant onvriendelijke reacties op mijn emails maken zorgen dat ik het maar niet probeer. Ik denk dat I-mania er alles aan zal doen om niet te restitueren. Het RMA (retour zending) formulier is geheel gericht op B2B zendingen. Volgens die wetgeving heb je namelijk maar 2 weken recht op retour. Consumentenrecht is heel anders. Voor bijna dertig Euro neem ik de gok niet. Voor je het weet verzand je in een urenlange discussie en zadelt zo’n partij je nog met extra kosten op. Maar als I-mania dit leest en het probleemloos wil vergoeden conform consumentenrecht, dan zijn ze welkom om contact op te nemen. Ik zal mijn aanname dan ook innemen en dit hier vermelden.

Conclusie

Wees gewaarschuwd voor webshops zoals I-mania.nl. Koop echt alleen bij de grote jongens en niet de partijen die alleen willen opvallen bij Google met de laagste prijs, maar je uiteindelijk meer laten betalen door allerlei additionele kosten en vooral gericht zijn op GEEN producten retour te ontvangen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

9 comments on “Webshop i-mania.nl is zeker geen bol.com”

  1. Ben zelf opgelicht door I-mania. Een card houder besteld en nooit binnen gehad. Zogenaamd verzonden aan postNL maar nooit een track en tracé gehad. PostNL gebeld maar kunnen niks met de orde nummers die in de mail van I mania staan. Ze zijn ook niet telefonisch bereikbaar en erg slecht via de mail. Dus opgelicht.

  2. OPLICHTERS!!!!Nooit hier wat bestellen mensen,je koopt iets retourneerd het netjes op eigen kosten en dan kan je zwaaien naar je geld.
    Ze reageren niet op mails,je kan ze telefonisch niet bereiken.Ik heb tot nu toe al zoveel mails gestuurd dat ik mijn geld terug wil,zij sturen een mail 3 weken na mijn retournering dat het artikel niet schoon is terug gekomen,dat is een LEUGEN ik heb het artikel uitgepakt gezien en volgende dag al terug gestuurd....Mensen ik waarschuw u niks hier kopen,want respect voor de klant hebben ze ook niet en doen alsof ze overal alle recht op hebben en jij als klant maar niks mag zeggen!!!
    Je moet zelf eerst 5/6 mails sturen zodat ze uberhaubt reageren

  3. Kut site duurt lang en als je geld terug vraagt nemen ze 10 procent van t geld terwijl is t niet jou schuld is dat ze niet duidelijk zijn

  4. Goedemorgen,

    Wij proberen al een tijdje onze reactie te plaatsen onder deze onzin hierboven.
    Proberen het nog maar eens.. Kijken of het nu wel wordt weergegeven.

    Tsja, dit stukje maakte ons eerst boos. Waarom?
    Opdat het complete onzin is. Verteld door een 1 enkele "heer" welke het nodig vindt om zijn (frustratie?) te uiten in dit stukje.
    Overigens zonder enige fundering/bewijs.
    Nu na het vaker lezen, eigenlijk meer verdrietig. Waarom?
    Opdat het zo van deze tijd is om een bedrijf of een persoon af te maken op het net.
    Via Twitter/Instagram/Facebook/reviews etc. etc.
    Hoe negatiever des te beter.. Triest en is de uiting van een helaas verharde maatschappij.

    Even per punt onze feedback:

    Sony:
    Wij verkopen geen artikelen van het merk Sony, enkel geschikt voor! Sony items.
    Dat is een heel verschil!;)

    ## EDIT ##

    Retour:
    Deze kon het destijds conform de wetgeving retourneren.
    Echter, de retourkosten (wettelijk voor de klant) wilde deze niet bekostigen.
    Niet meer en niet minder.
    Dat deze nu oproept om niet bij ons te bestellen is pure laster en onterecht.
    Nergens onderbouwd deze "heer" zijn verhaal hierboven.

    Feiten zijn:
    1: ## EDIT ##

    2: Hij kon het retourneren destijds. Niet naar wens? Retourneer het. Punt.
    Echter de heer had geen zin om deze retourkosten (wettelijk voor de consument) te bekostigen. Het geneuzel eromheen gebreid: Pure onzin.

    3: Zijn waarschuwing is dus gebaseerd op? Tsja, op wat eigenlijk?
    Dat het item niet naar zijn wens was? Dat hij geen zin had om de retourkosten te voldoen?

    Grote Jongens:
    M.b.t. zijn opmerking/waarschuwing: Koop enkel bij de "Grote Jongens".
    Grote jongens zoals BOL.com:
    Hier waren wij lang een partner van:) Vele collega's met exact dezelfde leverancier zijn of waren partner bij Bol. Het laatste wat hier dus wordt ontkracht..

    Noot: Waarheid?
    Hopen dat men niet alles gelooft wat er op het net wordt vermeld.
    Het net is (vooralsnog) niet meer en minder dan een (vaak/veilig) anoniem klankbord voor de consument zijn (vaak toch eigen: Niet lezen/aannames etc.) te uiten.

    Reviews?
    Geen problemen mee. Laten deze dan echter wel gefundeerd/terecht zijn.
    Voor een ieder bedrijf dan ook.
    Het door het slijk halen/lasteren van een bedrijf(snaam) is erg makkelijk en vaak onterecht. Wordt er nagedacht wat dat doet voor/met een bedrijf?
    Met de mensen erachter?

    Wie wij zijn?
    Een hard werkend team welke dagelijks zich uit de naad werken om I-Mania te runnen. Met passie/hart en ziel!
    Maken wij fouten? Jazeker! Schromen ook niet om dit toe te geven. Wij zijn nl. mensen....;)

    Lieve groet,
    Team I-Mania

    ## Speel het niet op de persoon, maar spreek vooral vanuit jouw eigen kracht als merk. Er zijn hier inmiddels meer klachten dan alleen die van de auteur. ##

  5. ## Speel het niet op de persoon, maar spreek vooral vanuit jouw eigen kracht als merk. Er zijn hier inmiddels meer klachten dan alleen die van de auteur. ##

    Geachte,

    Om in te gaan op degene welke dit hierboven heeft erbij geplaatst:

    Persoon:
    Wij spelen het in dit geval wel degelijk op de persoon.
    Opdat deze persoon/alias auteur: Albert Zeeman (zijn naam wordt ineens weggehaald/de auteur??) simpelweg klinkklare onzin heeft geschreven.
    Niets is gefundeerd. Is tevens onjuist/niet waar.
    Een shop/eigenaar mag en kan hierop reageren.
    En dan zonder een belerende noot eronder geplaatst. Wat vreemd is.
    Dat recht hebben wij immers wettelijk.

    Klachten:
    De 3 hele klachten eronder (waar (belerend) op wordt gewezen) zijn niet juist/vals.
    Kijk nu eens goed wat voor taalgebruik hierin staat. Dat zegt toch genoeg.
    Maar ook hier gaan jullie ervanuit dat deze waar zijn en wordt een shop/merk terecht gewezen. Aannames! Aannames!

    Waarom?
    Waarom wordt er onzin/leugens geplaatst bij Gadgetgear wat men/jullie niet kunnen onderbouwen/funderen. Is toch niet netjes? Een shop/merk wordt dan toch belasterd.

    Wij zijn een eerlijk bedrijf, gaan ook voor eerlijkheid.
    Echter kunnen slecht tegen leugens.
    Neem aan dat wanneer men dit bij jullie doet, men dit ook niet op prijs zou stellen!;)

    I-Mania

  6. Beste Gadgetgear,

    Het valt ons op dat de naam van de auteur (Albert Zeeman)telkens wordt verwijderd vanuit onze reacties. Waarom is dit het geval?
    Staat de auteur niet meer achter zijn verhaal?
    Alvast dank voor de opheldering!;)
    Lieve groet,
    Team I-Mania

  7. Heb een hoesje voor mijn app ren6 pro 5g gekocht en is netjes betaald via iDEAL.Heb de factuur in mijn mail ontvangen,net zoals de bestelling order.Na 10 minuten ontving ik een mail dat de betaling niet goed was verlopen en of ik alsnog € 9,95 wilde over maken,terwijl het hoesje eerst € 8,95 was dus ineens 1 euro duurder.Heb ze gemaild met 2 screenshots van mijn ing betaling,maar tot op heden geen geld retour of een antwoord.

  8. Hi Nico, Goedemorgen,

    Vervelend dat je order niet is gelukt!
    Heb je aub even je e-mailadres zodat we je kunnen bereiken?
    Iedere mail(oke, oke, bijna iedere mail, we zijn mensen, vergeten er wel eens 1.dus 99%);) wordt van Ma-Vrij beantwoordt.

    We helpen je met liefde!;) info@i-mania.nl

    Lieve groet,
    Team I-Mania

Zeeman Albert
Albert is gecertificeerd marketeer en innovatie verslaafd. Zo'n beetje elk product met een stekker of batterij moet wel door zijn handen. Klopt het design, wat is het verhaal er achter en wie heeft er wat aan? Albert reviewed producten sinds 1996. Sinds 2002 struint Albert internationale beurzen af op zoek naar nieuwe producten en trends in consumenten electronica. Als marketing en innovatie specialist helpt Albert bedrijven te innoveren en te vernieuwen. Meer info over Albert als marketing specialist en trendwatcher op www.id-tank.com.

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram