GadgetGear.nl

Webshop i-mania.nl is zeker geen bol.com

Gelukkig is online winkelen tegenwoordig vaak veilig en gemakkelijk. Wie bij obscure webshops besteld weet dat er een mogelijk risico op oplichting is. Producten bij ali-nogwat die nagenoeg niets kosten, kunnen ook niets zijn. Heel vaak is er inbreuk gemaakt op patenten. Erger is het als een opportunistische partij in China niets om jouw veiligheid geeft. Uit veiligheid en respect voor auteursrechten bestel ik dus vooral originele producten bij Nederlandse webshops. Zo kwam ik bij de zoektocht naar een Sony accessoire bij i-mania.nl terecht.

Ervaren online shopper

Online surfen doe ik sinds 1993 vanaf de eerste versie van Mosaic. Vanaf het eerste moment dat het mogelijk was, bestel ik spullen online. Deels vanuit professie en deels als consument. Ongeveer tien jaar geleden brainstormde ik zelfs met een Bruna directeur over de mogelijkheden om als afhaalpunt een rol in de webshop logistiek te krijgen.
Anno 2017 bestel ik wekelijks bij de grotere webshops. Liever zelfs bij de A-merken zelf. Zo was ik op zoek naar een oplaad-dock voor een Sony Z2 tablet. Het liefst had ik het product dus bij Sony gekocht, maar helaas is het product al uit het assortiment. Zo startte de zoektocht naar een officieel Sony Z2 dock of wel DK39. De ene na de andere site toonde nep spullen. Voor een paar euro was er natuurlijk eentje uit China te bestellen. Google zoekresultaten toonde i-mania.nl met een realistische prijs. Op de plaatjes leek het product een origineel Sony product. De keurmerken gaven een vertrouwde indruk…. Bestellen maar.

I-mania keurmerken…

I-mania lever ervaring

Op 1 april plaatste ik de bestelling. Alles leek zoals het bij webshops gaat. Je bestelt, betaalt en krijgt een bevestiging. Op de site stond dat het product op voorraad was met 3 dagen levertijd. Op 10 April kreeg ik de melding dat het product ingepakt was. Hey het lijkt alsof het product van elders moest komen. Veel webshops promoten namelijk dat ze producten hebben, terwijl eigenlijk onder water ze een directe koppeling hebben met de voorraad van een andere webshop en die voorraad positie tonen. Dat hoeft bij mijn bestelling niet het geval te zijn geweest, maar als het op voorraad was, had het binnen 3 dagen verzonden kunnen zijn. Dankzij de track en trace code had ik zelf in de gaten moeten hebben dat het pakketje op een gegeven moment bij een afhaal punt zou liggen. Geen briefje in de brievenbus en geen email met de melding dat het pakje klaar ligt. Op tweede Paasdag maar een mailtje gestuurd met de vraag waar het product blijft. Dezelfde dag kreeg ik nog antwoord dat t pakketje klaar lag. Prima service en blijkbaar een iets ander lever traject dan ik gewend ben.

Look-a-like producten

18 April heb ik het product opgehaald. Bij openen schrok ik van de verpakking. Geen officieel Sony verpakking. Bij uitpakken is het duidelijk dat het een imitatie product betreft. Dat zou nog okay kunnen zijn, maar het werkte niet. Op diverse manieren heb ik geprobeerd het aan de praat te krijgen. De voorwaarden van I-mania voor retour zenden zijn zo onvriendelijk dat ik geen zin heb in kosten voor retour zenden en kosten voor retour ontvangen als I-mania vind dat het onterecht retour is gezonden. Gelukkig hebben we als pers goede lijntjes naar de merken. Van een Sony medewerker kreeg ik een linkje naar een webshop waar het product nog op voorraad zou zijn. Direct besteld om te dubbelchecken of het niet laden van het I-mania doekje niet door een defect in het tablet komt. Een paar dagen later ontvang ik het Sony product. Opvallend hoe vergelijkbaar de verpakking is. De neppert van i-Mania heeft heel erg goed gekeken naar Sony. In veel details is het product echter anders. Het materiaal, maar vooral de magneet koppeling is anders. Bij de Sony is het solide en bij de I-mania versie een gammel bungelend magneetje. Bij de eerste plaatsing laadt de Sony tablet op de Sony lader. Keer op keer lukt het niet de I-mania versie aan de praat te krijgen.

Retour voorwaarden voor B2B en consumenten verschillen

Toch retour zenden? De klant onvriendelijke reacties op mijn emails maken zorgen dat ik het maar niet probeer. Ik denk dat I-mania er alles aan zal doen om niet te restitueren. Het RMA (retour zending) formulier is geheel gericht op B2B zendingen. Volgens die wetgeving heb je namelijk maar 2 weken recht op retour. Consumentenrecht is heel anders. Voor bijna dertig Euro neem ik de gok niet. Voor je het weet verzand je in een urenlange discussie en zadelt zo’n partij je nog met extra kosten op. Maar als I-mania dit leest en het probleemloos wil vergoeden conform consumentenrecht, dan zijn ze welkom om contact op te nemen. Ik zal mijn aanname dan ook innemen en dit hier vermelden.

Conclusie

Wees gewaarschuwd voor webshops zoals I-mania.nl. Koop echt alleen bij de grote jongens en niet de partijen die alleen willen opvallen bij Google met de laagste prijs, maar je uiteindelijk meer laten betalen door allerlei additionele kosten en vooral gericht zijn op GEEN producten retour te ontvangen.

2 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Ben zelf opgelicht door I-mania. Een card houder besteld en nooit binnen gehad. Zogenaamd verzonden aan postNL maar nooit een track en tracé gehad. PostNL gebeld maar kunnen niks met de orde nummers die in de mail van I mania staan. Ze zijn ook niet telefonisch bereikbaar en erg slecht via de mail. Dus opgelicht.

Zeeman Albert

Albert is gecertificeerd marketeer en innovatie verslaafd. Zo'n beetje elk product met een stekker of batterij moet wel door zijn handen. Klopt het design, wat is het verhaal er achter en wie heeft er wat aan?
Albert reviewed producten sinds 1996. Sinds 2002 struint Albert internationale beurzen af op zoek naar nieuwe producten en trends in consumenten electronica.

Als marketing en innovatie specialist helpt Albert bedrijven te innoveren en te vernieuwen. Meer info over Albert als marketing specialist en trendwatcher op www.id-tank.com.