FAST RMX

Review: Fast RMX (Nintendo Switch)

We moeten het Sony nageven. Met WipeOut heeft het bedrijf menig Playstation van een fantastische SF racer voorzien. Snel en met dikke graphics. Dat dit ook op de Nintendo Switch kan bewijzen de ontwikkelaars van Shin’en Multimedia. Met Fast RMX geven ze de nieuwe console op haar donder en presenteren ze een titel die tot nu toe echt ontbrak in het Nintendo universum.

Dat we de vergelijking met WipeOut trekken is natuurlijk niet heel vreemd. Ook bij Fast RMX draait het om een soort vliegtuig waarmee je strak boven het wegdek gaat racen. Nouja, wegdek. Noem het een racetrack, want met zwaartekracht houden de circuits van Fast RMX weinig tot geen rekening.

Dat Fast RMX geen simpele WipeOut kloon is, laten ze ook zien. De inspiratie komt er dan wel voor 80% overduidelijk vandaan, er zitten toch wat aanpassingen in. Bijvoorbeeld het verkrijgen van wapens om jouw tegenstanders mee van de baan te blazen. De manier waarop dit gebeurt voelt veel meer als Mario Kart. Daarnaast kun je jouw racer in twee modus gebruiken. Laten we ze voor het gemak de gele en de blauwe modus noemen. Op de tracks zijn pads te vinden met dezelfde kleur. Staat jouw racer op dat moment in de modus van dezelfde kleur, krijg je een speedboost. Bij de eerste tracks zijn deze pads nog lang en van dezelfde kleur, maar al snel merk je dat je tijdens het racen enorm snel van modus aan het wisselen bent om van iedere pad zo optimaal mogelijk gebruik te maken.

Qua gameplay heeft de adrenalinejunk echt niets te klagen in Fast RMX. De actie is echt enorm snel en, in tegenstelling tot bijvoorbeeld WipeOut Pure, heb je geen lange laadtijden voor de game start. Dit maakt dat Fast RMX ook een heerlijke game is om even tussendoor te spelen. Voeg daar een stevige soundtrack aan toe en de beleving is compleet.

In Fast RMX krijg je 15 racers om uit te kiezen. Daarmee kun je los op in totaal 30 futuristische, kleurrijke tracks. Ja, Fast RMX is één brok eyecandy geworden. De game maakt redelijk goed gebruik van HD Rumble, al moet ik wel zeggen dat de bewegingscontrole net even wat minder nuttig aanvoelt. Ik ram wel gewoon op de knoppen. Ook fijn is dat je in split-screen met maximaal 4 gamers tegelijk los kunt op deze game en in lokale en online multiplayer kun je met 8 spelers tegelijk racen.

Tijdens het spelen van Skylanders Imaginators was de ervaring dat we nogal eens een framedrop ervoeren op de Nintendo Switch. Dit is compleet anders met Fast RMX. De makers zeggen dat deze in Full HD op 60 frames per seconde blijft draaien. En die belofte lijkt de game gewoon waar te maken. Hoewel we de framerate niet zelf kunnen testen, merken we dat het beeld vloeiend blijft tijdens het spelen.

Conclusie Fast RMX (Nintendo Switch)

Bij de lancering van de Nintendo Switch mistten we allemaal één belangrijke game; Mario Kart 8 Deluxe. Oké, die komt eind volgende maand al op de markt en is in vergelijking tot Fast RMX wel echt een stuk langzamer. Zit je nu verlegen om een snelle racer, is Fast RMX zonder twijfel de beste game om aan te schaffen.

Fast RMX verschijnt alleen maar in de Nintendo eShop.