Review: Outcast Seizoen 1 (Blu-Ray)

• Prima verhaallijn
  • Goede cast
  • Goede extra's

• Verhaal komt na de eerste aflevering erg langzaam weer op gang

Hij bedacht de succesvolle serie The Walking Dead, maar zijn brein blijkt zo verrot dat hij nog een goede horrorserie heeft weten te produceren. Ik heb het over Robert Kirkman. Zijn werk levert ons in 10 afleveringen een nieuwe, verschrikkelijke wereld.

In tegenstelling tot The Walking Dead zijn het ditmaal niet de zombies die de wereld overnemen. Het blijken demonen te zijn waar we dit keer last van krijgen. Het gaat ook niet langer om een groep overlevenden, maar een bijzondere jongen en een dominee die proberen de wereld van het kwaad te verlossen. Een 360-graden draai van wat we een beetje van Robert gewend zijn geraakt.

De ster van de show is de enigszins vreemde Kyle Barnes (Patrick Fugit – We Bought a Zoo, Wristcutters: A Love Story). Als kind werd hij door zijn moeder zwaar mishandeld. Als volwassen man viel hij zijn dochter aan. Zijn dorpsbewoners hebben het dus niet zo op hem, maar door een serie gebeurtenissen in de eerste afleveringen weet hij dat het anders is. Er zitten demonen achter. Zijn moeder was bezeten en zijn vrouw ook. Samen met dominee Anderson (Philips Glenister – Kingdom of Heaven, Calendar Girls) probeert hij achter de waarheid te komen en de demonen die achter hem aan zitten zoveel mogelijk het leven zuur te maken.

De cast bestaat vooral uit acteurs die doorgaans kleinere rollen hebben gespeeld of gewoon in kleinere films. Dit lijkt steeds belangrijker te worden bij het lanceren van series omdat we geen andere karakters aan de gezichten binden. Hierdoor kun je jezelf gemakkelijk inleven in de nieuwe karakters die de serie introduceert.

De serie maakt ook echt een sterke start met goede schrikmomenten en een spannende verhaallijn. In de tweede en derde aflevering zakt het verhaal wel echt even compleet in. Pas bij de vierde aflevering komt het verhaal echt op stoom en bouwt het zich verder op richting de cliffhanger. Het is in het begin dus even doorbijten, maar later pluk je daar de vruchten van en blijkt dit gewoon een heerlijke, spannende serie te zijn.

Net als The Walking Dead is Outcast de vertaling van een succesvolle stripserie. In de extra’s gaat het vooral om hoe het origineel vertaald is in deze serie. Een serie extra’s die best de moeite waard blijken te zijn.

Het lijkt lastig, het verslaan van het eerste succes. Op dit moment kan ik ook nog niet zeggen dat Outcast echt meer indruk heeft gemaakt dan The Walking Dead deed in het eerste seizoen. Vooral door de wat trage start. Eenmaal op gang gekomen, gaat de serie zeker de goede kant op. Er zal een tweede seizoen voor nodig zijn om te bepalen of Outcast echt een knaller gaat worden, maar de potentie is er.

Outcast is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.