Review: World of Warcraft Legion (PC)

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Levelcap 110
  • Demon Hunter
  • Broken Islands
  • Questlijn verschillen per race

• Quests nog 75% kill and collect

World of Warcraft: Legion is de zesde expansion sinds ‘Warlords of Draenor’ en live and kicking sinds 30 augustus. Na het wereldwijd succes van de World of Warcraft film en de beloftes die Blizzard gemaakt heeft met betrekking tot Artifacts, Level boost en wat nog meer, kunnen wij niet anders dan nu al met review te komen over de eerste indrukken.

Omdat Legion veel meer met zich meebrengt dan wat eerste indrukken en wat uitlichten van, zal deze review zo nu en dan worden uitgebreid met meer informatie en diepgang over alles wat je moet weten over Legion. Maar nu eerst? Even opfrissen!  Waar de World of Warcraft film ophield, daar gaat de game verder terug en neemt een zijweg. Snap je het nog? We wisselen van tijdlijn waar de laatste expansion geëindigd is.

Het verhaal

De gecombineerde krachten van de Alliance en de Horde hebben aan het einde van Warlords of Draenor Gul’dan een stokje gestoken voor de volledige terugkeer van het Burning Legion. Tenminste dat dachten ze, want Khadgar voorspelt dat Gul’dan niet werd verwoest tijdens een aanval op Hellfire Citadel, maar via een andere tijdlijn Azeroth zal binnenkomen. De verdorven Orc Warlock heeft hij een manier gevonden om het oorspronkelijke Burning Legion, onder leiding van hun hatelijke schepper Sargeras,  Azeroth binnen te brengen en opnieuw aan te vallen. De plaats waar Gul’dan het Legion binnenhaalt is onbekend en afgelegen. Daardoor heeft het Legion alle tijd gehad om op volle sterkte Azeroth binnen te komen. Om deze voorspelling van Khagdar te voorkomen moet jij als speler een nieuwe gebied betreden om oude vijanden te verslaan. Om de summoning van Sargeras te voorkomen moeten spelers de stappen van Maiev Shadowsong nalopen tot diep in de Broken Isles, waar ze Illidan naar de Tomb van Sargeras achtervolgd in de hoop artifacts zoals de Pillars of Creation te vinden. Tegelijkertijd moet de nieuwe portal van Gul’dan worden gevonden voordat zijn leger op volle sterkte is.

New Hero Class: Demon Hunter

Met de expansion Legion komt de tweede (pas de tweede!) hero class sinds de Death Knigth de game binnen. De Demon Hunter. Net zoals bij de DK zijn er wat voorwaarden gebonden aan het maken van deze nieuwe hero class. Je hebt een level 70 char nodig op de server waar je de Demon Hunter wilt creeren. Absoluut geen probleem, want zoals de meeste spelers in alle classes wel een top level character in bezit hebben, heeft Blizzard ons getrakkeerd met een ‘free’ level boost to 100. Dit kwam voor mij persoonlijk erg goed uit omdat ik op een nieuwe server (Ragnaros) wilde gaan spelen waar mijn favorite redactiemaatjes (Jack en Kevin) een groot Nederlands Horde Guild runnen (Dark Insanity). Ik kon in mijn geval dus een level 100 character creëren op deze server en direct daarna een Demon Hunter maken. En hoe cool is die Demon Hunter! Wat mij wel tegenviel is dat je als Horde alleen een Bloodelf kan omtoveren naar Demon Hunter. Voor die Alliance Night Elves.

Demon Hunters starten hun jacht vanaf level 98 en queesten daar in een drie uur durende tutorial tot je level 100 raakt. Deze Hero class kent twee specializations: Havoc (DPS) en Vengeance (Tanks).  De Demon Hunters hebben drie nieuwe abilities die alleen voor deze Hero class geldt:

Spectral Sight

De blindheid van de Demon Hunter doet niets af aan hun ware waarnemingsvermogen . Zij verkrijgen zicht op magische wijze om vijanden te detecteren, zelfs degenen die zich verbergen achter obstakels.

Metamorfose

De Demon Hunters transformeren in helse vormen, aldus Blizzard. Behalve dat het er fantastisch uitziet ,verbetert het hun kunnen. De Havoc Demon Hunters bereiken ongelooflijke snelheid en schade zodat ze hun prooi kunnen afmaken, terwijl degenen die Vengeance Tanks zijn, zijn als Demon Hunter bijna onoverwinnelijk in hun demonische vormen.

Mobility

Demon Hunters kunnen dubbel springen, in en uit gevechten. Zelfs hun monsterlijke vleugels ontvouwen en zweefvliegen van afdalingen om vijanden te verrassen van boven.

broken_islands_wow

De Broken Islands quests geven je een duidelijk beeld van de Demon Hunters en hun kracht, tricks en vooral de dash <3 Ja, oké!  Ze hebben wat rare kenmerken deze demonische snuiters. De zwaarden zijn bizar groot gekruist op de rug en passen niet in het plaatje. Maar behalve dat en de ‘lazer ogen’ en het ‘Spectral Sight’ (wat super onnodig is) zijn de Demon Hunters vanaf nu mijn favorite class.  Met demonische vleugels suis je van hot naar her. Van berg, naar berg over diepe dalen en kloven. Dit voelt perfect. Wanneer je kennis hebt gemaakt met de verhaal- en queestlijn van de Demon Hunter is niets leuker dan deze jongen eens lekker uit te testen in een rondje Dunegon. Demon Hunters zijn snel en hun melee is eerder gemakkelijk dan ingewikkeld. De standaard DPS doet niet onder van de Paladin en de Warrior. Wanneer het te heet onder je voeten wordt kun je eenvoudig weg dashen (ook in de lucht). De tank spec geeft ruim voldoende agro en heeft een leuke sprong aanval.

Artifatcs

Wanneer je kennis hebt gemaakt met je Demon Hunter brengt World of Warcraft: Legion het Artifact Weapon. Dit wapen, dat geheel afhankelijk van classes en specialisatie gebruik je in de storyline voor het verslaan van The Burning Legion. Iedere class heeft een eigen ultieme wapen, waarvan er maar één is. Dat betekent niet dat er niet meer wapens zijn in Legion, maar de sterkste is het Artifact Weapon. Dit wapen kan je vrijspelen door een bepaalde questlijn te volgen. Iedere class heeft een unieke questlijn zodat je het rustig nog eens kunt spelen in een andere class en daarbij een geheel nieuwe storyline voor je kiezen krijgt.

screenhunter_28-sep-11-21-20

Als Beast Master Hunter is het Artifact Weapon het geweer Titanstrike, een techno-magische wonder, aldus de maker. De Titanstrike is ontworpen door Keeper Mimiron, een titanische watcher en briljante uitvinder. Stevig gevestigd in het hart van het geweer, vind je een relikwie bekend als de Thunderspark die de kracht achter deze donderbus is. De Titanstrike kun je optimaliseren naar eigen wil door verschillende soorten talents te kiezen die je vrijspeelt met Artifact Weopen Power. Ook is het geweer te personaliseren in skins en kleuren.

Levelen op de Broken Isles

World of Warcraft: Legion pakt net zoals de verleden uitbreidingen Wrath of the Lich King en Cataclysm, het questen aan door je een keuze te bieden uit verschillende zones van waar je je avontuur kunt beginnen. Echter, in plaats van twee keuzes moet je er uit vier kiezen.

Azsuna

Thuisbasis van een oude Night Elf beschaving. Nu gecorrumpeerd door de Burning Legion, is de thuisbasis van distressed ghosts en blue dragonflight. Het is ook een magische plek, de thuishaven van een gerenommeerde magische academie. Deze zone is bekend om zijn hoge bergen en de grote wateren. Er zijn lange zandstranden omringd met Naga architectuur.

blizzcon_legion_-_azsuna_llothien

Faction: Court of Farondis, spookachitge wezens die Azsuna willen verlossen van het Legion. Enemies: Dragons, Naga, Spirits, Murlocks, and ElvesVergelijkbaar met  Terokkar Forest (Burning Crusade) and Desolace (Cataclysm).

High Mountain

Highmountain Tauren en Drogbar wonen hier terwijl zij oorlg voeren met elkaar. Thuisbasis van de Lair of the Earth-Warder en de Neltharion’s former residence. The bekende ‘Hemet Nessingwary’ zou hier naar toe komen. Hoog, rough terrain met pristine wilderness. Doorspekt met smalle watertjes, stroomt ijzig water langs besneeuwde bergtoppen. Dorpen zijn verstopt in de natuur.

blizzcon_legion_high_mountain_pinerock_basin

Faction: Highmountain Tribe, een nomaden groep Tauren. Enemies: Drogbar, Harpies, Elementals, and Animals. Verglijkbaar met: Grizzly Hills (Wrath of the Lich King) and Stonetalon Mountains (Vanilla).

Stormheim

Twee strijdende Titan keepers wonen hier, samen met de Kvaldir en Valkyr. Ook de thuisbasis van de Halls of Valor, een Vrykul heaven in de wolken.  Lang, vierkant gevormde bergruggen vol met pijnbomen en aanhoudende stormen die ruwe zee te creëren. Tall sculpturen die opmerkelijke personages kan worden gezien van een afstand.

Faction: Valarjar, een groep Vrykul die Odyn dienen. Enemies: Dragons, Whelps, Kvaldir, Valkyr, Spirits. Vergelijkbaar met: Storm Peaks (Wrath of the Lich King) and Azshara (Vanilla).

Val’Sharah

De plaats waar Malfurion Stormrage de eerste Druid werd en daarom de oorsprong is van druidism. Recent invaded door Satyr onder leiding van Xavius de Nightmare Lord. Een prachtig land met dichte , groene bomen , bloemen , en stromen van zoet water . Gedeelten van de kaart zijn aangetast door de Satyr.

valsharah

Faction: Dreamweavers, Druids die de Emerald Dream verdedigen. Enemies: Satyr, Furbolg, and Harpies. Vergelijkbaar met  Moonglade (Vanilla) and Feralas (Vanilla).

Legion samenvatting

• De levelcap in Legion is 110. Je start met questen in the Broken Isles met level 98.
  • De nieuwe hero class in Legion is the Demon Hunter.
  • De starting Legion questline stuurt je naar the Broken Shore, Dalaran, en helpt je aan je Artifact.
  • Leveling Zones in Legion zijn vrije keuzes, je kan starten in vier verschillende zones.
  • Er zijn geen weapon drops in Legion; je Artifact wapen is en blijft je wapen de gehele expansion.
  • Er zijn 10 nieuwe dungeons beschikbaar in Legion’s launch. Mythic+ is de nieuwe difficulty dat Challenge Modes was voor ervaren spelers.

world-of-warcraft-legion-review

World of Warcraft Legion zou wel eens de reden kunnen zijn dat mensen ‘Warlords of Draenor’ zouden vergeten. De nieuwe Hero Class doet wonderen en is een echte aanwinst aan het spel. Meteen vraag ik me af waarom er niet iedere expansion een nieuwe hero uitkomt. De Broken Islands zijn prachtig, ouderwets fantasievol met veel te beleven. Het feit dat de questlijn voor ieder race anders is maakt het spel nog groter om later met je andere characters hetzelfde, anders te beleven. Een min punt, als deze te noemen is, vindt ik dat de quests altijd hetzelfde blijven: voor 75% zijn het kill en collect quests. Persoonlijk houd ik meer van de storyline questlines die je meer leren over je character, het gebied en het verhaal. Dit laatste mag niet afwegen tegen de dikke 9 die Blizzard van ons krijgt!

Pluspunten

• Levelcap 110
  • Demon Hunter