Arjan Olsder
Arjan Olsder

Elektrische auto’s kunnen het energienet redden

Elektrische auto’s moeten geladen worden. Moeten ze tegelijk geladen worden, belasten ze ons energienet enorm. Reden genoeg voor regeringen om onderzoek te doen naar zogenaamde smart grids.

Voor bedrijven als Fastned is het dan ook een enorme puzzel om dikke stroomverbindingen naar de laadstations langs de snelwegen aan te leggen. Zeker nu meer en meer auto’s versneld opgeladen kunnen worden.

Toch blijkt er ook goed nieuws. Volkswagen heeft onderzoek gedaan naar de pluspunten van elektrische auto’s die aan het stroomnet hangen. Wat blijkt is dat de accu’s van elektrische auto’s prima in staat zijn om stroomfluctuaties op te vangen.

Wanneer meerdere auto’s aan het net hangen, hebben die een enorme energieopslag. Wanneer het net bovenmatig veel energie krijgt aangeleverd via windmolens en zonnecellen, kan deze energie direct worden doorgezet naar de accu’s van de auto’s. Tegelijkertijd zouden de auto’s bij een tekort weer energie terug kunnen leveren (al gaat dat natuurlijk wel ten kosten van de actieradius).

Volkswagen heeft deze mogelijkheden in de praktijk getest met behulp van SchwarmDirigent software. Deze software regelt op welke momenten de accu’s van de auto’s worden ingezet om het lokale stroomnet te ontlasten of juist te ondersteunen. Hoewel veelbelovend, geeft Volkswagen wel aan dat dit in de praktijk nog niet rendabel is. Het zal dus nog even duren voor we van dit soort technieken kunnen genieten.

Eén reactie

  1. Voor mensen die geinteresseerd zijn: dit wordt al enkele decennia onderzocht in de wetenschap (bijvoorbeeld door mij aan de TU Eindhoven). Er zijn intussen ook tientallen praktijkproeven en Nederland is koploper met protocollen als OCPP en USEF en organisaties als Elaad. Zoek op “electric vehicles” en “smart grid” of zoek direct op “smart charging” als je meer wilt weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.