Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: TomTom GO 6100

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Perfect display
  • Altijd een goede dataverbinding
  • Alle services met lifetime abonnement inbegrepen
  • Snel
  • TomTom MyDrive App werkt goed samen met de GO 6100

THE BAD

  • MyDrive Connect op de PC blijft een zeer rommelige ervaring

Je kunt moeilijk doen met een te kleine smartphone, maar je kunt er ook nog altijd voor kiezen een navigatiesysteem voor in de auto aan te schaffen. Met de GO 6100 bewijst TomTom nog altijd dat een goed navigatiesysteem haar geld dik waard is. Vooral wanneer deze is voorzien van een ingebouwde SIM en je regelmatig in het grensgebied rijdt.

Unboxing

De TomTom GO 6100 zit in een net doosje verpakt. TomTom levert alles wat je nodig hebt om direct met het systeem te starten.

  • Handleiding
  • Micro-USB kabel
  • 12v USB adapter
  • Magnetische Click & Go houder

Snelle multi-oplader

TomTom verkoopt daarnaast ook nog een must-have accessoire die voor deze test werd meegeleverd. Het gaat om de ‘Snelle multi-oplader’. Deze zorgt ervoor dat je ook nog een USB poort hebt om onderweg jouw smartphone op te laden. Bovendien is er ondersteuning voor fast charge en maakt TomTom nog steeds een 12V aansluiting vrij voor andere adapters. Bijvoorbeeld die van een dashcam. Je zou zelfs de meegeleverde 12v adapter hierin kunnen aansluiten om zo twee USB poorten vrij te hebben om smartphones op te laden. De luxe van keuze ;-).

TomTom Snelle multi-oplader IMG_8117

Installatie

De installatie van de TomTom GO 6100 verloopt zeer vlot. In een paar stappen op het touchscreen configureer je het navigatiesysteem. en kun je al de weg op.

Wat wel belangrijk is, is dat je bij een nieuw navigatiesysteem altijd een nieuwe TomTom account moet aanmaken en dus een nieuw e-mail adres moet gebruiken. Het migreren van een bestaande account naar jouw nieuwe TomTom blijkt in de praktijk vrijwel onmogelijk. Daarmee is het dus ook vrijwel onmogelijk jouw bestaande adresboek te migreren, maar ook om (als je meerdere auto’s bezit) meerdere TomTom’s vanuit één account te beheren.

Display

De TomTom GO 6100 is uitgerust met een 6 inch touchscreen. In deze serie biedt het scherm ook de mogelijkheid om gestures te accepteren. In de praktijk moet je dan vooral aan pinch to zoom denken om snel in- en uit te zoomen op de kaarten.

Qua helderheid merk je dat TomTom hier al jaren ervaring heeft. Zelfs met de volle zon op het display is het prima af te lezen.

Magnetische Click & Go houder

De TomTom 6100 is het luxepaard van TomTom en wordt geleverd met de magnetische Click & Go houder. Ideaal. Ik haal de houder in de praktijk nooit van mijn voorruit en de TomTom 6100 klikt zo op zijn plaats, maar is ook altijd weer snel te verwijderen. Geen geklooi meer met het loshalen van stekkertjes e.d.

TomTom 6100 IMG_8104

TomTom MyDrive Connect (PC)

Spil in het web rondom updates is de TomTom MyDrive Connect app. Deze zorgt ervoor dat jouw TomTom wordt voorzien van updates van de firmware en de grotere kwartaalupdates van de kaarten. Hier kun je ook nog abonnementen voor flitserupdates afsluiten.

Opvallend is dat de TomTom kaarten voor Europa heel krap op de TomTom GO 6100 passen. Bij het uitbreidende wegennet moet je dus rekening houden dat je de 3D gebouwen in de toekomst moet uitschakelen of alles op een micro-SD kaart moet installeren. Wat dat betreft lijkt de hardware en de kaarten niet helemaal goed op elkaar afgestemd. In een gesprek met de helpdesk van TomTom werd bevestigd dat dit advies regelmatig gegeven moet worden.

Het is ook mogelijk om routes en favoriete locaties via MyDrive Connect naar jouw TomTom GO 6100 te sturen. Opvallend genoeg opent MyDrive Connect hiervoor wel weer een browserscherm waarin je opnieuw moet inloggen. Geen vloeiende beleving dus.

TomTom MyDrive App

Wil je nog meer interactie met jouw navigatiesysteem, dan kun je de TomTom MyDrive app downloaden. In deze app kun je jouw favoriete locaties gemakkelijk beheren, maar ook jouw routes alvast voorbereiden en plannen. Na het plannen stuur je deze door naar jouw navigatiesysteem zodat je daar in de auto niets zoveel meer mee hoeft te doen.

 

Wat opvalt ten opzichte van Google Maps is dat het kaartensysteem van TomTom vele malen sneller wordt geladen. Dit zorgt ervoor dat de gebruikservaring van de TomTom MyDrive app enorm soepel verloopt en dat is echt wel een complimentje waard.

Lifetime Alles

Met de TomTom GO 6100 koop je niet alleen in één klap alle dataverkeer op de eSIM af, maar je koopt ook in één keer lifetime updates voor de kaarten, flitsers en TomTom Traffic. Je hebt dus geen vervolgkosten voor de diensten.

Wat een beetje vreemd is, is dat TomTom wel steeds aanbeveelt om abonnementen voor kaartupdates en flitsers af te nemen. Dit doet TomTom via de MyDrive Connect app. Er lijkt geen enkel moment in het bestelproces te zijn waarop TomTom tegen je zegt dat je deze abonnementen al hebt. Ga dus niet in op de promoties van TomTom, want je hebt alles al.

Wet en regelgeving flitsers

TomTom is zich bewust van veranderende wetten met betrekking tot het waarschuwen van flitsers. In Duitsland is bekend dat je niet overal met flitswaarschuwingen mag rijden, maar lijkt nog veel onduidelijk te zijn. Daarom is het gebruik van flitsmeldingen daar op eigen risico.

In Frankrijk mogen ook geen flitswaarschuwingen gegeven worden. Daar maken de flitsers uit van ‘gevarenzones’ waar de TomTom GO 6100 voor zal waarschuwen. In Cyprus, Republiek Macedonië, Turkije en Zwitserland geld een algeheel verbod. TomTom schakelt de flitswaarschuwingen daar automatisch uit zodat je voldoet aan de wet.

eSIM

De SIM kaart die in de TomTom GO 6100 zit is een zogenaamde eSIM. Deze SIM is geïntegreerd in het systeem. Je hoeft en kunt hier dus niets aan te doen. Zelfs geen pincode te gebruiken. Wanneer je de TomTom GO 6100 start, maakt hij direct verbinding met het internet.

De TomTom GO 6100 gebruikt de eSIM voor een groot aantal belangrijke zaken. Het belangrijkste daarvan in de TomTom Traffic dienst. Daarmee kan TomTom live de filedruk berekenen en op tijd alternatieve routes naar jouw systeem sturen.

Zou je de reguliere TomTom GO 6000 gekocht hebben, dan heeft het systeem geen eSIM (verder is het hetzelfde). Het systeem zal dan internet gebruiken via een bluetooth verbinding met jouw smartphone. Ook hier zit weer een voordeel bij de eSIM. Je betaald namelijk niet meer voor het datagebruik. Dat heb je gewoon afgekocht bij aanschaf van het systeem. Ook wanneer je de grens over rijdt is data gewoon inbegrepen. Dus geen dure roamingkosten.

Gebruikservaring

Ik ben nu enkele maanden met de TomTom GO 6100 aan het rijden. Wat opvalt is hoe enorm snel het systeem anticipeert op gebeurtenissen op de weg. Tijdens het rijden ontvang ik regelmatig updates over stilstaand verkeer op de route en krijg ik regelmatig alternatieven aangeboden. Wanneer die worden aangeboden kan ik deze met één tik op het scherm bevestigen, maar dat kan ook nog wanneer de vraag van het scherm is verdwenen. Tijdens mijn route zie ik dan ineens een afslag met een groene lijnmarkering. Neem ik die afslag, zal de alternatieve route meteen berekend worden en op het display verschijnen. Erg handig.

Wat ook positief opvalt is de helderheid van het stemgeluid in de TomTom. De aanwijzingen blijven gewoon enorm duidelijk en dat kan alleen maar door niet te besparen op de speaker in het systeem.

Iets dat in mijn testperiode ook gebeurde, is dat er nogal veel veranderde met de 130 KM wegen in ons land. Ook hier springen de kaartupdates lekker snel op in. Wat wel vreemd is en blijft, is hoe het systeem omgaat met bepaalde snelheden binnen bepaalde tijdzones. Denk dan vooral aan dat je tussen 06:00 en 19:00 op een groot deel van de A2 slechts 100 KM/u mag rijden. Is het dan 19:00, zie ik middenonder dat ik 130 mag rijden, maar rechts zie ik tegelijkertijd een waarschuwing dat ik op een trajectcontrole rijdt die mij boven de 100 KM/u een bekeuring aflevert. Een gemengde boodschap die voor onzekerheid achter het stuur kan zorgen.

TomTom-Trajectcontrole

Alternatieven

Naast de TomTom GO 6100, verkoopt TomTom ook de GO 5100. Het grote verschil zit hem in het display. Deze is met 5 inch toch een inch kleiner. Uit ervaring kan ik alleen maar aanraden om voor een 6 inch scherm te kiezen. Het prijsverschil is te klein om niet die luxe te pakken.

Kijk je naar de TomTom GO 5000 of TomTom GO 6000, dan zit er wederom verschil in het schermformaat waarbij de GO 5000 een 5 inch display heeft. Bovendien zijn deze twee uitvoeringen niet voorzien van de eSIM waardoor je de dataverbinding op jouw smartphone moet gebruiken. Ook hier kan ik alleen maar aanraden om voor de serie met eSIM te gaan. Dan weet je dat je nooit verrassingen qua dataverkeer krijgt.

Conclusie

“Welkom bij de ultieme rijervaring”, zo opent TomTom de productpagina van de GO 6100. Als we de hele ervaring met de GO 6100 in tweeën splitsen, zien we dat we op de TomTom MyDrive Connect echt nog wel het één en ander aan te merken hebben. Dit staat haaks op de rijervaring met de TomTom GO 6100. Die is zo goed als vlekkeloos en ja, dan kunnen we inderdaad spreken van de ultieme rijervaring.

Beschikbaarheid

De TomTom GO 6100 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

5 reacties

  1. In afwijking van bovenstaande opmerking over de Go 5000 kan ik uit eigen ervaring melden dat in elk geval de laatst verkocht series Go 5000 wel degelijk een eSim bevatten, en dus geen smartphone koppeling hebben.

  2. Kan de go 6100 ook de afmeting van het voertuig in brengen? Bijvoorbeeld voor een vrachtwagen, bus of Limousiene?

    1. Nee, voor die functie heb ne de professionelre (en dus nog duurdere) Truck-versie van TT nodig. De 6100 kan niet ingesteld worden op voertuigtype, -gewicht of -afmetingen.

  3. Mijn 6100 is denk ik door de accu leeftijd ( gekocht 2017) erg aan het opnieuw opstarten, twee km gereden weer uit en aan.
    En altijd net op een moment dat je hem nodig hebt in een stad.
    We hebben de 5 week Scandinavië de mobiel gebruikt en werkt ook goed maar zie je slechter en geluid is dan slecht.
    Ik denk dat het een accu probleem is.

Laat een antwoord achter aan pieter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.