Review: Syma X8G (Cameradrone)

• Zeer goede vliegtijd
  • Kan prima tegen de wind in vliegen
  • Camera presteert veel beter dan verwacht
  • Kan ook actioncams de lucht in tillen
  • Fijne controller

Drones die actioncams de lucht in kunnen tillen kosten al snel een fortuin. Toch laat het Chinese Syma zien met de X8G een prima alternatief in huis te hebben. Een gimbal zit er weliswaar niet bij, maar zelfs de meegeleverde, standaard camera weet toch al prima plaatjes te schieten.

Wij kochten de Syma X8G bij rchelicoptershop.nl en bestelden meteen twee extra accu’s mee en een clip om een smartphone op de controller te plaatsen. In de doos zelf zit het volgende:

• Handleiding
  • 4x landingspoten
  • 4x reserve rotorbladen
  • 4x rotorbeschermers
  • Acculader
  • Adapter voor de acculader
  • 1x accu
  • Controller
  • Syma actioncam
  • Stroomkabel voor de Syma actioncam
  • Schroevendraaier
  • Schroeven
  • 2GB MicroSD kaart
  • MicroSD kaartlezer

Wil je bij aankomst meteen kunnen vliegen, moet je alleen zelf nog voor vier AA batterijen voor de controller zorgen.

De X8 serie van Syma kent vele configuraties. De X8G die wij hebben getest is daar maar één van. Bij iedere standaard uitvoering lijkt Syma voor een andere kleur body te kiezen. In ons geval is de body zilvergrijs gespoten en van een aantal stickers voorzien om duidelijk aan te geven wat de voorkant is en wat de achterkant.

Deze stickers zijn alleen van boven zichtbaar. Vandaar dat aan de onderkant kleuren LED’s zijn geplaatst. Deze kleuren groen of rood om aan te geven wat de voorkant is. Dit zien we veel bij drones en is tot een meter of tien prima te gebruiken.

De rotorbeschermers zijn optioneel te plaatsen. Standaard zijn de sleuven waarin je deze moet monteren afgewerkt met een zwarte, plastic strip. Dit om de aerodynamica in de lucht te behouden. Bovenop de rotorbladen zijn spikes gemonteerd. Deze zijn er niet zo zeer voor de looks, maar vooral weer ter bescherming. Bijvoorbeeld wanneer je de drone tegen het plafond drukt of deze ondersteboven landt. De spikes zorgen er voor dat er wat afstand is tussen de rotorbladen en de grond of het plafond. Slim!

De voeten zijn niet inklapbaar, maar ze zijn wel optioneel plaatsbaar. Ga je zonder camera vliegen, zijn ze niet nodig. Ga je met camera vliegen, zijn ze niet altijd even handig. Hoewel de kijkhoek van de Syma camera er prima op is aangepast, kunnen ze bij andere camera’s in de weg zitten. In de toekomst zullen wij een FAQ plaatsen hoe je een houten lanceerinstallatie maakt om wel met camera, maar zonder poten met de X8G te vliegen.

Camera’s

Standaard krijg je een camera van Syma zelf meegeleverd met de X8G drone. Het fijne van de meegeleverde actioncam is dat deze compleet gestript is van alle onnodige hardware. Dus hij heeft geen eigen accu, maar gebruikt die van de drone zelf. Hij heeft geen scherm, want daar kijk je toch niet op. Eigenlijk zit er alleen een Micro-SD slot in, de camera zelf en een stukje hardware om de bestanden weg te schrijven naar de kaart. Er kan wel worden gekozen tussen opnamen in 720p of 1080p. 720p kent een hogere framerate, maar laten we voor deze review buiten beschouwing.

Handig is de status LED van de camera. Deze knippert zowel aan de voor- als achterkant om aan te geven dat de camera bezig is met het opnemen van video’s of het wegschrijven van foto’s. Deze is goed zichtbaar. Belangrijk is wel dat je de stroom niet afsluit terwijl deze aan het filmen is. De bestanden raken dan onherstelbaar beschadigd. Stop het filmen dus altijd voor de je drone op wat voor’n manier ook uitzet. Dit is onze praktijkervaring.

We hebben zowel foto’s als videobeelden voor je om de camera op kwaliteit te beoordelen. Wat ons opviel was dat de kwaliteit behoorlijk goed is. Zeker in vergelijking tot de goedkopere actioncams. Bovendien heeft de Syma camera het voordeel dat je deze vanaf de controller kunt aansturen. Een nadeel is wel dat de camera alleen naar voren te richten is. De voet van de camera maakt het onmogelijk om hem bijvoorbeeld strak naar beneden te laten filmen.

Wil je andere actioncams onder de Syma X8G hangen, dan is dat geen probleem. Zelfs de meest zware actioncams die we hier op de redactie hebben liggen, de Rollei 7S WiFi en Rollei Actioncam 420, komen zonder moeite de lucht in. Wel moeten de rotoren harder werken waardoor ze meer moeite hebben om tegen de wind in te vliegen of om heel snel hoogte te maken. De keuze voor een lichte camera blijft een pre. Hieronder zie je hoe je alternatieve camera’s onder de Syma X8G plaatst.

Hieronder ook wat voorbeelden van de verschillende actioncams die we hebben getest. Voor de aansturing hebben we bij WiFi actioncams gebruik gemaakt van de smartphone clip om zo de apps te kunnen draaien. Met behulp van deze video’s kun je zelf een inschatting maken over hoe de standaardcamera van Syma zich tot anderen verhoudt.

Bediening

We ontdekten al snel dat voor kinderen, de controller van de Syma X8G wat aan de grote kant is. Zelf vind ik hem wel prettig. Hij ligt gewoon heel prettig in de hand en knoppen zijn op de tast goed te vinden. Zelfs de stuntmodus is niet per ongeluk te activeren en dat is een groot voordeel wanneer er een zware camera onder hangt.

Iets anders dat handig kan zijn, is het display onderaan de afstandsbediening. Hierop zie je de status van de batterijen in de afstandsbediening, maar als de accu’s van de drone bijna leeg zijn, zie je dat ook. De Syma X8G communiceert dus netjes terug naar de controller. Iets dat we niet veel tegenkomen bij de goedkopere drones.

Vlieg- en laadtijden

Qua vlieg- en laatdtijden laat de Syma X8G geen bijzondere prestaties zien. De accu’s leveren met de Syma camera in gebruik tussen de 7 en 10 minuten vliegtijd. Daarvoor moet je ze wel 200 minuten laden en dat is relatief lang. Toch is dat ook niet heel vreemd, want de accu’s hebben een capaciteit van 2.000mAh en de kracht van de motoren is enorm. Gelukkig zijn extra accu’s goed verkrijgbaar. Met een set van drie komen wij in de praktijk geen vliegtijd tekort.

Laat je de camera weg, dan haal je met de accu’s een vliegtijd tussen de 10 en 12 minuten. Gebruik je een actioncam met een eigen accu, is de accuduur die je inlevert afhankelijk van het gewicht van de actioncam.

Vliegplezier

Een lange vliegduur is natuurlijk altijd positief als we het over vliegplezier hebben. Wat opvalt is dat de Syma X8G echt prima buiten te gebruiken is. Ook bij lichte wind. Het wordt pas lastig voor de drone om tegen de wind in te vliegen wanneer er zwaardere camera’s onder hangen.

Vlieg je hem zonder camera, of met de eigen Syma camera, dan kun je ook goed gebruik maken van de stunt modus. Een kurkentrekkertje, een looping. Het kan allemaal met één druk op de knop. Zorg er wel voor dat je wat hoogte hebt om te compenseren voor de val.

Syma claimt een bereik van 100 meter op de afstandsbediening en tijdens onze testvluchten leek dit aardig met de specificaties overeen te komen. Mocht de Syma X8G contact met de controller verliezen, zal deze zelfstandig de landing inzetten en wachten op signaal. Dat laatste is wel fijn. Hangt hij ergens in een boom, kun je de rotorbladen even een puls laten geven zodat je hoort waar hij hangt.

Crashbestendigheid

De body van de Syma X8G is van hard plastic gemaakt. We hebben een aantal flinke crashes gemaakt. Op wat krassen na is er eigenlijk niets aan de hand. Wat ook goed is, is dat de motoren van de rotorbladen uitgezet worden wanneer er iets is dat de rotorbladen blokkeert. Zo voorkomt de elektronica van de Syma X8G dat deze doorbranden. Ondanks al onze crashes zijn alleen de rotorbeschermers op verschillende punten gebarsten. De rotorbladen blijken zo sterk dat ik die nog niet heb hoeven vervangen.

Doordat Syma inmiddels best een groot merk is voor drones, zijn vrijwel alle onderdelen prima verkrijgbaar. Bovendien zijn er body’s met andere kleuren, mocht je zin hebben om jouw drone uniek te maken.

Wil je mooie beelden uit de lucht, maar wil je niet investeren in een dure JDI? Dan lijkt de Syma een toch wel heel serieus alternatief. Voor niet al teveel geld til je mooie camera’s de lucht in en maak je prachtige opnamen. Wil je een drone die van zichzelf een goede camera heeft, ook dan is de Syma X8G een prima keus zoals je in bovenstaande voorbeelden ziet. Van alle drones onder de €300 die we deze eerste helft van het jaar hebben gevlogen, is dit veruit de favoriet.