Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Nokia koopt Withings, de terugkeer is gestart

De laatste paar jaar vraagt iedereen zich af wanneer Nokia terugkeert op het slagveld van de mobiele telefonie. Waar ze ooit heer en meester waren terwijl de jeugd van nu echt geen idee meer heeft wat een 3310 ooit was. Met de aankoop van Withings lijkt Nokia haar strategie vorm te geven.

Op het gebied van accessoires valt nog veel te innoveren en Withings is een partij die met regelmaat nieuwe, innovatieve producten weet te lanceren. Bovendien doet Withings ook veel met het inzichtelijk maken van de gezondheid van mensen.

Nokia is de afgelopen jaren vooral bezig geweest met het bouwen van apparatuur voor mobiele netwerken en bijzondere 360-graden camera’s. Met de Nokia N1 werd al eens voorzichtig een tablet in de markt gezet, maar met de aankoop van Withings is Nokia eindelijk weer een consumentenportfolio rijker. En belangrijker nog, Nokia heeft weer een stukje distributie richting consumenten in handen. Immers is ook de gehele distributietak van Nokia destijds aan Microsoft verkocht waardoor Nokia vanaf 0 moet starten.

Dat distributie belangrijk is zien we aan de nieuwe en oude merken die zich de afgelopen jaren op de markt hebben gestort. Denk aan de Yotaphone die hier door de distributie gewoon te duur was. De vele Chinezen die hier niet in de schappen landen omdat er geen goed beleid is voor het ondersteunen van garantieverzoeken (Huawei heeft wel succes, maar heeft 10 jaar lang aan zijn netwerk moeten bouwen) en merken als Palm en BlackBerry die absoluut moeite hadden om buiten de VS nog voet aan wal te krijgen.

Bovendien zijn de Withings producten al jaren in gebruik bij vele consumenten. Nokia zou de software van haar nieuwe smartphones nog dieper kunnen laten integreren met het Withings aanbod om zo exclusieve mogelijkheden te bieden ten opzichte van andere merken.

Nokia heeft €170 miljoen betaald om Withings in te lijven. Alle 200 personeelsleden blijven behouden, maar worden nu uitbetaald door Nokia.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.